Literatură şi pantomimă/ de Alex. Ştefănescu
Ziarul Financiar
03.03.2011
Cum funcţionează textul literar? Prin ce mijloace îl emoţionează pe cititor? La aceste întrebări am să încerc să răspund în serialul de faţă.
Acesta este conceput sub forma unui dialog. Cele două
personaje angajate într-o lungă discuţie în paginile lui sunt
imaginare. Primul în ordinea venirii în scenă, să-i spunem
domnul "Italice" (replicile sale sunt tipărite cu litere aplecate),
este un tânăr generic, care are încă multe de învăţat, dar care, în
stilul binecunoscut al tinerilor, contestă sau măcar pune sub
semnul îndoielii adevărurile care i se transmit (spre deosebire
însă de mulţi tineri reali, el are fair-play şi o dorinţă
reală de a înţelege). Al doilea, domnul "Drepte", este un iubitor
de literatură mai experimentat, dispus să asculte şi să examineze
şi opinii diferite de ale lui (la rândul lui, acest domn se
deosebeşte de specialiştii reali prin răbdarea de a explica
pe înţelesul oricui ceea ce ştie).
Subiectul discuţiei îl
reprezintă, repet, mecanismul prin care se produce, cu ajutorul
cuvintelor, emoţia estetică.
- À propos de imitaţie…
- …
- Scuză-mă, de imitaţia inventivă! Cum să imiţi, fie şi
inventiv, "dimensiunile fundamentale" ale fiinţei noastre în
condiţiile în care imitaţia, de orice fel, presupune o luare în
considerare a aparenţelor; şi o convocare a aparenţelor, pentru
crearea impresiei de realitate. Sincer să fiu, pe toţi autorii care
teoretizează în jurul necesarei profunzimi a literaturii îi
suspectez de ipocrizie. Când poetul ne atrage atenţia că iubita lui
are părul de aur atinge, cumva, adâncimile ameţitoare ale
psihicului feminin?
- N-a fost vorba despre psihologia abisală - deşi nu o exclud
-, ci despre "dimensiunile fundamentale" ale existenţei noastre.
Poetul care îşi prezintă iubita aşa cum afirmi tu mai înainte, cu o
evidentă intenţie ironică, nu merită să fie ironizat, pentru că
reuşeşte, într-adevăr, să reprezinte o caracteristică esenţială a
femeii şi anume capacitatea ei de a se constitui într-un miraj
erotic. Dar n-are rost să ne oprim la exemple simpliste. Multe
dintre observaţiile făcute de scriitori sunt chiar profunde, iar
obsesia profunzimii, departe de a se număra printre atitudinile
doar afişate, are deplină justificare, ca o asumare a ceea
ce este mai dificil şi ca o premisă a performanţei, aspecte despre
care am mai vorbit când am discutat despre "regulile jocului" în
artă. Nu ştiu, dacă, elev fiind, ai jucat un joc foarte amuzant,
bazat pe pantomimă; adversarul îţi spunea la ureche un cuvânt, iar
tu trebuia să te foloseşti de calităţile tale de mim pentru a-ţi
face coechipierii să ghicească acel cuvânt.
- Mi-aduc aminte.
- În cazul acesta îţi aduci aminte şi cât de uşor îţi venea să
mimezi un cuvânt ca "locomotivă", "pasăre", "dirijor" şi, în
acelaşi timp, ce sentiment al imposibilului aveai când ţi se
pretindea să traduci prin gesturi termeni de genul "talent",
"gelozie", "curiozitate". Un mare scriitor îşi asumă exact acest
fel de dificultăţi pentru a-şi pune la încercare forţa creatoare.
În L'Education sentimentale, Gustave Flaubert îşi propune nu
doar să înfăţişeze Parisul din 1840, ci mult mai mult decât atât;
să ne dea o imagine cât mai convingătoare a transformărilor
complexe - unele infinitezimale, altele brutale şi neliniştitoare,
ca nişte surpări de teren - prin care trece dragostea lui Frédéric
Moreau pentru Marie Arnoux. Scriitorul francez reuşeşte să "mimeze"
această extraordinar de greu de mimat degradare a unui sentiment
puternic sub efectul corosiv a zeci şi zeci de cauze
exterioare.
- Dacă ai priză la prezent şi dacă ştii să alegi esenţialul
- chiar şi cu preţul întâmpinării unor dificultăţi în elaborarea
propriu-zisă a operei - poţi să fii sigur că textele semnate de
tine vor înfrunta timpul mai bine decât altele. Simplu!
- Simplu, într-adevăr. În fond, ca să ajungi campion la
aruncarea suliţei nu trebuie decât să îl depăşeşti cu un centimetru
pe campionul dinaintea ta. Ce contează un centimetru!
Condiţiile "fiabilităţii" operei literare, pe care tu le-ai
simplificat în mod caricatural, nu sunt însă doar cele aduse în
discuţie. O altă condiţie ar fi ca autorul în cauză să aibă şi
puţin noroc. În destinul unei opere literare intervin atât de multe
forţe - şi cupluri de forţe! - încât mintea noastră nu le poate
urmări în inextricabila lor ţesătură; până la urmă ne mulţumim să
vorbim de întâmplare, deşi fiecare întâmplare este rezultatul logic
şi - în principiu - analizabil al unor cauze precise. Autorul
dornic de nemurire ar trebui, aşadar, să aibă şi puţin noroc, adică
opera sa să nu intre de-a lungul timpului - pe căi pe care nimeni
deocamdată nu le poate prevedea - în conjuncturi
nefavorabile.
- Cu aceasta sunt de acord. Şi am să-ţi dau şi un exemplu
de conjunctură nefavorabilă.
- Aştept.
ALEX. ŞTEFĂNESCU. Critic şi istoric literar, prozator,
dramaturg, publicist, realizator de emisiuni TV. Născut la 6
noiembrie 1947. Autor a 15 cărţi, dintre care a avut un mare ecou
"Istoria literaturii române contemporane. 1941-2000", apărută în
2005 (s-au scris despre ea 270 de articole pro şi contra, a fost
răsplătită cu Premiul Uniunii Scriitorilor şi Premiul Academiei).
Emisiunea "Un metru cub de cultură" difuzată de Realitatea TV i-a
adus Premiul APTR pentru talk-show-uri pe 2004, iar altă emisiune,
"Istoria literaturii române contemporane povestită de Alex.
Ştefănescu" - Premiul APTR pentru emisiuni culturale pe 2008.
Adresa sa poştală este: Bucureşti, O.P. 22, c.p. 22. Cea
electronică este alex2108145@yahoo.com