Un ziarist (V). Începutul capitalismului/ de Tudor Călin Zarojanu
Ziarul Financiar
17.02.2011
Rezumatul episoadelor anterioare: Marile mitinguri. JOS IONESCU! Sursa mea a refuzat să spună cine era Ionescu, dar eu am o bănuială.
Un an mai tîrziu, aflând că Asociaţia Civilă face un
miting-spectacol dedicat Duminicii Orbului, m-am înfiinţat
la sediul asociaţiei cu textul parodiei. Doamna care
m-a primit a citit, a căzut sub birou de râs, a ieşit de-acolo şi a
zis că da, sigur, pot să vin s-o recit pe scenă. Eu, însă, muritor
de rând, mă temeam că n-o să pot pătrunde în zonă şi am cerut o
hârtie la mână! Amuzată şi lipsită de precedent, femeia a chemat un
coleg care se ocupa cu organizarea, iar acela mi-a dat o hârtiuţă
cu ştampilă: "Domnul Barack are acces în zona scenei"!
Păstrez
hârtiuţa aia lângă paşaport.
•
Piaţa Palatului era full, caré şi chintă royală. Nu mi-a cerut
nimeni hârtiuţa, dar aveau oamenii un desfăşurător, că la un moment
dat cineva mi-a zis "Hai sus!". Am urcat. Când ziceaţi c-aţi avut
ultima oară o sută de mii de suflete la picioare? Erau oameni peste
tot, nu se vedea asfaltul, nici vreun spaţiu verde, de la Athenée
Palace până la Palatul Telefoanelor. N-am avut trac şi nu m-am
bâlbâit nici o dată.
La-nceput, lumea nu ştia la ce să se aştepte. Dar când am
ajuns la "Pân' la Universitate, căci aicea e un zid" am fost
întrerupt de urale şi mi-a fost dat să primesc cel mai mişto
compliment din viaţa mea: s-a scandat "Ăsta, da, Golan!". M-am
înclinat ceremonios şi am continuat.
La sfârşit, după "Agenturile străine spre Jilava le goneşte∕
Iar în urma lor se strigă: «Muncitorii te iubeşte!»", a fost delir.
Chiar acolo, pe scenă, am fost felicitat, îmbrăţişat, strâns în
braţe şi pupat de cetăţeni ale căror nume le trec sub tăcere, că
şi-aşa a devenit jenant cât mă laud.
Oricum, după ce m-am dat jos de pe scenă, m-a abordat un tip
care a zis că e redactor-şef la Bulevardul şi că vrea să
publice poezia. Ceea ce a şi făcut, însoţită de câteva cuvinte pe
care i le spusesem eu despre cum devine cazul, totul sub titlul
"Istoria unei parodii geniale". M-am simţit jenat. Da' nu foarte
tare. Dovadă că am luat în serios informaţia că o să-mi dea şi bani
pentru asta. Ceea ce nu. O vreme am bătut drumul redacţiei din
strada Latină, după vreo două luni am renunţat, iar nu peste mult
timp Bulevardul a dat faliment. Sper că nu din cauza
mea.
•
Ok, să revenim la lucruri serioase, adică la 13 iunie 1990. În
dimineaţa aia, dând curs unui impuls secret - că nu ştiam neam ce
se-ntîmplase în zori - am plecat la serviciu cu aparatul de
fotografiat (un Smena 8M cumpărat, în ziua repartiţiei de la
facultate, cu 348 de lei, de la atelierul foto de pe Academiei). Pe
la prânz am aflat că-i ceva în Piaţă şi am tăiat-o într-acolo cu
două colege. Una dintre ele, Irina, era cea cu care ieşisem în
stradă pe 21 decembrie… Dar, fir-ar, asta-i altă poveste. După ce
am dat roată şi, între altele, am admirat patrupedele despre care
nenea general Diamandescu avea să se jure că n-au fost p-acolo,
declanşarea nebuniei m-a prins lângă Biserica Enei. Colegele
plecaseră. Am fotografiat cât şi cum m-am priceput, cu aparatul
ridicat deasupra capului, vreo jumătate de film. Nimic de Premiul
Pulitzer, dar, orişicât, un document. De altfel, vă informez că am
făcut destule fotografii, ca ziarist, cu acelaşi bătrân Smena, la
Bucureşti, Haga, Amsterdam, Istanbul şi prin alte locuri, poze care
au apărut în ziare şi de care nu am a mă ruşina.
Cum s-a sfârşit ziua de 13 ştiţi. La ora aia eram la
televizor.
Cum s-au sfârşit zilele de 14, 15 şi, în general, cum s-a
sfârşit cu drăguţa de Românie care emoţionase atât de tare
mapamondu' cu nici şase luni în urmă de asemenea ştiţi. În general,
ştiţi cam tot ceea ce trebuie ştiut. În afară de cele de mai sus şi
mai jos.
Capitolul al doilea: Aşteaptă zece la
uşă
• Începutul capitalismului • Nostalgia comunismului • Cum e
să ai o şefă blondă, sexy şi deşteaptă • Portret-robot de
patron-marionetă • Fotografii mişcate • Industria sexului
Au trecut doi ani. Ciobanul din poveste mai tăia o oaie - mai
frigea o carne, mai tundea o oaie - mai făcea o blană, mai mulgea o
oaie - mai făcea o brânză, că asta era viaţa lui, până-şi pierde
oile şi-ncepe să le caute înnebunit, pentru că asta era viaţa lui:
mai tăia o oaie - mai frigea o carne, mai tundea o oaie - mai făcea
o blană, mai mulgea o oaie - mai făcea o brânză. Şi le striga de
nebun pe dealuri, că asta era viaţa lui: mai tăia o oaie - mai
frigea o carne, mai tundea o oaie - mai făcea o blană, mai mulgea o
oaie - mai făcea o brânză. Până i le găseşte unul şi ciobanul mai
să-i pupe mâinile, că asta era viaţa lui: mai tăia o oaie - mai
frigea o carne, mai tundea o oaie - mai făcea o blană, mai mulgea o
oaie - mai făcea o brânză, drept care a vrut să-i dea un miel
cadou, dar ăla n-a vrut, că nu-i trebuia. Şi-au început să se
certe, pân-a trecut p-acolo un om pe un cal şi ei s-au apucat să-i
spună tărăşenia, să judece el cum e corect:
- Domnu' dragă, io mi-s cioban şi mi-am pierdut oile ş-am
crezut că-nnebunesc, că asta era viaţa mea: mai tăiam o oaie - mai
frigeam o carne, mai tundeam o oaie - mai făceam o blană, mai
mulgeam o oaie - mai făceam o brânză. Şi le-am căutat, da' degeaba,
până mi le-o găsit omul ăsta şi-am vrut să-i mulţumesc cu un miel,
că asta-i viaţa mea: mai tai o oaie - mai frig o carne, mai tund o
oaie - mai fac o blană, mai mulg o oaie - mai fac o brânză. Da' el
nu şi nu.
Îşi zice şi ălălalt partea lui, că de ce nu-i trebuie, după
care tac şi se uită cu nădejde la călăreţ. Acesta se gîndeşte o
vreme, apoi zice:
- Bă, voi vreţi să-mi furaţi calul!
Aşa şi eu: mă mai duceam la serviciu, mai veneam de la
serviciu. În timpul când nu mă duceam şi nu veneam de la serviciu
mai scriam câte-un articol pe care mi-l publica sau nu mi-l publica
Ţara liberă, ori un text umoristic pe care sigur mi-l
publica Bibicul. Iar cartea stătea cuminte pe un raft
dintr-o bibliotecă într-o cameră dintr-o editură.
În 1992, pe la sfîrşitul verii, Andrei Şerbănescu m-a sunat să
mă întrebe dacă n-aş vrea să ţin un serial umoristic în revista
Curbe, unde scria şi el. Nene, vroiam.
M-am strofocat şi, în câteva zile, m-am prezentat la
Curbe (râdeţi cât vreţi, nu-i vina mea că pe vremea
aia se puneau nume d-astea). Sediul era la etajul doi al unei
clădiri de pe Brezoianu, în coasta parcului Cişmigiu. Am găsit
acolo două camere: secretariatul şi redacţia. În prima stătea Gigi
Amurăriţei, care pe vremea aia era blondă (nu vă miraţi, ce?, n-aţi
auzit de George Sand?), secretara, în a doua i-am găsit pe Mircea
Bedrosian, secretar general de redacţie, Iulian Mercea,
redactor-şef adjunct, Cosmin Tecuceanu, şeful secţiei Cultură, şi,
mai ales, pe Anamaria Bercea, şefa, o blondă răpitoare. Bafta mea a
fost că Andrei a asistat la discuţie, că io eram fraier rău de tot.
Când a venit vorba despre bani, m-am blocat total şi atunci a
intervenit el, că-s scriitor, că trebuie să fiu plătit ca atare, că
de-astea. Mercea a oftat: "Eu pot să avansez o sumă, dar mi-e frică
să nu păţesc cum am păţit cu Mircea Diaconu: am spus cât, iar el
s-a scărpinat în vârful capului, s-a strîmbat şi a zis: «Nu-i prea
mult!?»". Totuşi, cu aprobarea din priviri a Anamariei, a propus
1.500 de lei pe episod (o pagină şi jumătate de text), în vreme ce
eu încasasem cel mai mult 400 de lei pentru un editorial în Ţara
liberă. Atunci l-am auzit pe Andrei exclamând vesel: "Ia te
uită! A roşit!! E atât de rar să vezi un tânăr roşind!" Când am
plecat de acolo aproape m-a podidit plânsul de emoţie: pentru prima
dată în viaţa mea aveam sentimentul că sunt plătit la cât
merit.
Staţi liniştiţi, nu s-a repetat decât o dată.
Când? - veţi afla după ce reuşesc să public cartea.