China mai pregăteşte un mega-proiect: o cale ferată alternativă la Canalul Panama

Autor: Radu Racu 14.02.2011

China poartă negocieri cu guvernul columbian pentru o rută alternativă la Canalul Panama care va lega coastele oceanelor Atlantic şi Pacific printr-o cale ferată, într-un acord care ar ajuta autorităţile de la Bogota să-şi întărească poziţia în negocierile comerciale cu SUA, scrie Financial Times.

"Este o propunere reală şi într-un stadiu destul de avansat", a confirmat preşedintele columbian Juan Manuel Santos pentru publicaţia britanică.

Conform unui document văzut de Financial Times, proiectul Chinei vizează construcţia unei căi ferate de 220 de kilometri pe teritoriul Columbiei, care va porni de pe coasta oceanului Pacific şi se va termina în apropiere de Cartagena, pe coasta oceanului Atlantic.

"Canalul uscat" va fi poarta Chinei pentru distribuţia mărfurilor pe continentul american. Containerele de marfă descărcate aici se vor întoarce în Asia cu materii prime şi minereu. Columbia este al cincilea producător de cărbune din lume.

Acordul cu China ar ajuta Columbia să pună presiuni pe guvernul american pentru ratificarea unui acord care prevede eliminarea taxelor pentru schimburile comerciale dintre cele două ţări. Acordul a fost semnat în urmă cu patru ani însă congresul american nu a ratificat încă actul normativ.

De cealaltă parte, China a devenit un partener tot mai important pentru regimul de la Bogota. Dacă în 1980 schimburile comerciale dintre cele două ţări însumau 10 milioane de dolari, anul trecut ele au depăşit 5 miliarde de dolari.

Potrivit celor două părţi, alte proiecte de infrastructură sunt negociate pentru impulsionarea comerţului, cu accent pe livrările de cărbune către China. O cale ferată de aproape 800 de kilometri precum şi extinderea portului Bonaventura ar urma să se realizeze cu bani chinezi. Proiectul are o valoare de aproape 8 miliarde de dolari şi ar facilita transportul a 40 de milioane de tone pe an.

Proiectul căii ferate din Columbia este cel mai recent exemplu al influenţei Chinei în statele emergente, după cum reiese şi din valoarea împrumuturilor acordate de statul asiatic acestor ţări, care este peste creditele acordate de Banca Mondială, conform statisticilor pe ultimii doi ani.

Canalul Panama este o cale maritimă de 77 de kilometri care traversează statul omonim, legând oceanele Atlantic şi Pacific. Construit între anii 1904 şi 1914, este unul din cele mai importante canale comerciale din lume, cu un trafic anual estimat la peste 300 de milioane de tone de încărcătură.