Scene extraordinare din Bucureştiul european/ de Ziarul de Duminică
Pe 8 februarie, Curtea Veche Publishing şi Muzeul Municipiului Bucureşti au lansat volumul "Bucureştiul european" de Bogdan Andrei Fezi, care readuce în discuţie istoria arhitecturală a "Micului Paris".
În perioada interbelică, acesta
devansează o bună parte dintre metropolele lumii în ceea ce
priveşte operaţiunile urbane şi este recunoscut pe plan
internaţional ca având unele dintre cele mai importante realizări
şi "ştiinţe comunale" din lume.
Perioada comunistă reprezintă o
ruptură cu Occidentul, însă după 1990 începe un lent proces de
recuperare a decalajului creat.
Prezentarea istorică a oraşului în
context european trasează direcţiile viitoare de dezvoltare a
acestuia: punerea în aplicare a obligaţiilor europene şi revenirea
la propriile tradiţii cristalizate sub influenţă
occidentală.
Bogdan Andrei Fezi
este arhitect, doctor în arhitectură şi
urbanism al Universităţii Paris VIII, şef de lucrări la
Universitatea de Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu" din Bucureşti
şi director de proiect la Centrul de Cercetare, Proiectare,
Expertiză şi Consulting al Universităţii. Autorul are în portofoliu
nu doar numeroase proiecte publicate şi premiate internaţional, ci
şi apariţii în reviste de specialitate, multe dintre acestea
analizând arhitectura şi urbanismul Bucureştiului.
Volumul publicat la Editura
Curtea Veche, reprezintă rezultatul proiectului de cercetare
intitulat Bucureşti, "Micul
Paris". Modelul francez şi european. Trecut şi perspective în
arhitectură şi urbanism, derulat în cadrul Centrului de
Cercetare, Proiectare, Expertiză şi Consulting al Universităţii de
Arhitectură şi Urbanism "Ion Mincu", Bucureşti.
În prefata volumului autorul
publică un intreviu cu istoricul Neagu Djuvara. "Am să vă spun o
mică anecdotă, adică o trăire a mea - raspunde acesta unei
întrebări. În primii ani ai întoarcerii mele în România, ar putea
să fie în 92-93, cunoscusem un diplomat britanic care, după
doi-trei ani de serviciu la Bucureşti, pleca. A dat o recepţie
într-un restaurant care pentru ziua aceea s-a golit, dar rămăseseră
pe pereţi toate fotografiile şi tablourile pe care le avea. Lumea
mergea dintr-un salon într-altul. Pe pereţi erau o seamă de
fotografii interbelice. Unele au devenit chiar celebre: Calea
Victoriei văzută într-o zi, probabil o zi festivă, duminică, unde
vezi sute de maşini şi mii de oameni, toţi bine îmbrăcaţi, cu
pălărie, cu cravată, cu baston, care umpleau străzile. Dau un efect
- cum să spun - de bogăţie burgheză extraordinară. Într-o sală,
alături de locul unde lumea stătea lângă bufet, văd pe cineva. Nu
puteam să îmi dau seama dacă e chinez sau coreean, mă apropii de el
şi îi vorbesc pe englezeşte. Îmi răspunde pe româneşte. Era
consilierul Ambasadei Chinei, care învăţase limba română. Zice:
<<Asta ce este?>> Pesemne că acolo, în ţara sa, aflase
că, înainte de comunism, în Bucureşti era toată lumea cu picioarele
goale. Şi zic: <<Păi, asta este o vedere din Bucureşti în
anii 1930>>. A rămas cu gura căscată. Nu-i venea să creadă că
exista la noi o asemenea civilizaţie.
Şi pe urmă n-am să uit de un
ataşat militar francez, colonelul Arbitre. Îl cunosc în 1939-40.
Începuse războiul în Occident şi el era ataşat militar la
Bucureşti, deci foarte interesant pentru francezi. Şi venea de la
Varşovia, care totuşi era un oraş mult mai vechi, mult mai mare. Şi
eu îl întreb: <<Trebuie să găsiţi Bucureştiul nostru niţel
cam provincial faţă de Varşovia>>. El: <<Nu, nu.
Détrompez-vous - cum a spus el pe franţuzeşte - să ştiţi că
Bucureştiul îmi place mult mai mult decât
Varşovia.>>
Şi de ce îi plăcea, pentru că
eram amândoi pe Calea Victoriei. Fiindcă viaţa asta a centrului
Bucureştilor, cu vitrine foarte bogate, lume elegantă, femei
frumoase - asta era mult mai bună decât la Varşovia sau în multe
oraşe mari din Răsăritul Europei. Adică exista - poate o să îmi
spuneţi că este puţin superficial, dar este un fapt - eleganţa
centrului Bucureştilor. Aceasta a fost de altfel renumită şi
înainte vreme, pe când erau încă boierii cu caleaşcă. Îmi aduc
aminte de nişte observaţii în acest sens ale unor franţuji, pe la
1812. Când veneai de la Constantinopol - care era de o tristeţe
teribilă - ajungeai la Bucureşti şi vedeai dintr-o dată caleşti
bogate, lume elegantă pe stradă, în ţărişoara aia nenorocită şi
încă supusă turcilor, dar era lux. Românului îi place luxul. Îi
place luxul şi frumuseţea. Asta e clar."