Dinu Flămând: „Cine se lasă de bunăvoie imbecilizat îşi merită soarta”/ de Ioan Es. Pop
Câştigător al Premiului Naţional "Mihai Eminescu", decernat pe 15 ianuarie 2011 la Botoşani, Dinu Flămând (n. 24 iunie1947, Susenii Bârgăului, judeţul Bistriţa-Năsăud) este poet, eseist, traducător din literaturile franceză, spaniolă, italiană şi portugheză, comentator politic al actualităţii în presa românească şi în cea internaţională. În anii 80 s-a stabilit în exil la Paris. Până de curând, când a revenit în România, a lucrat ca redactor la Radio France Internationale.
- Cât crezi că mai
contează cultura în România de azi?
Mai poate fi ţinut Eminescu sub
eticheta de "poet naţional"?
- Să începem cu
Eminescu. Multă vreme m-a deranjat şi pe mine sintagma "poet
naţional", care sună a sărăcie. În fond, cu ce ar fi mai prejos
Blaga sau Bacovia ca să ne reprezinte? Sau de ce francezii nu aleg
un singur nume, între Ronsard, Rimbaud sau Baudelaire ca să-şi
desemneze "poetul" naţiei? După care am devenit mai înţelegător.
Acest tip de supralicitare exprimă şi admiraţie colectivă, dar şi
reflex identitar, identificarea cu un scriitor care a reuşit,
primul, să proiecteze în universalitate limba literară a poporului
din care provine. Identificare şi cu un moment istoric în care
poetul naţional a deţinut un rol important. Portughezii,
ucrainenii, până la un punct chiar şi italienii sau alţii recurg la
aceeaşi sintagmă emotivă - şi au tot dreptul să o facă. Bunăoară,
cu o sumă de câteva sonete, marinarul Camoes proiecta limba
portugheză la nivelul celor mai rafinate performanţe existente deja
la Dante sau la Petrarca. Eminescu a atins singur şi aproape
inexplicabil culmea perfecţiunii, ca viziune şi expresie, în
momentul în care limba română literară încă mai bâjbâia printre
forme rudimentare. Partea proastă este că, atunci când auzim
versuri ce ne par atât de cunoscute: "Ţi-atârnă sufletul de ochii/
Cei plini de patimi şi noroc", nu mai realizăm cât de uriaş a fost
efortul, cât de plenară este fineţea expresiei, nu ne mai dăm seama
că poetul a dus limba română în limba univeresală a emoţiei.
Sufletul care "atârnă" de privire, sau chiar de ochi, acest fel de
a spune că frumuseţea avansează cu interiorul ei la vedere şi
comunică deja prin uimirea pe care o provoacă, este o performanţă a
sensibilităţii. Miraculos e să vedem cât de bine duce limba română
această complexitate de suflet, o duce în patrimoniul universal al
uimirii noastre de a trăi. Iar dacă asemenea lucruri nu mai
contează pentru o generaţie sau alta, nu poezia lui Eminescu, ci
ele rămân estropiate. Iar pe mine nu mă afectează absolut deloc
dacă în România actuală cultura "contează" sau nu (şi mai degrabă
nu). Cine se lasă de bunăvoie imbecilizat îşi merită
soarta.
- Pentru un scriitor
care a trăit multă vreme la
Paris şi a fost timp de peste două decenii jurnalist la Radio
France Internationale, ce înseamnă, financiar vorbind, cei 2.500 de
euro pe care ţi i-a adus câştigarea Premiului Naţional de Poezie
Mihai Eminescu?
- Venind din
partea unei publicaţii cu profil financiar, înţeleg oarecum
întrebarea. Pricep însă mai puţin pedanteria ridicolă a depeşelor
şi titlurilor de presă care precizau insistent suma. Probabil că
erau influenţate de eternul subiect mediocru care se numeşte
transferul fotbaliştilor. Suma este atâta câtă este, mai degrabă
simbolică dacă ne gândim că premiul naţional al Portugaliei se
ridică la 100.000 de euro, într-o ţară mult mai mică decât a
noastră, dar unde acelaşi poet Camoes fixează cu data morţii sale
(căci data naşterii nu i se cunoaşte) şi ziua naţională pentru
toată suflarea portugheză. Sunt de lăudat însă eforturile
autorităţilor din Botoşani care au reuşit, iată, să menţină de două
decenii şi premiul, şi festivităţile pentru cinstirea poetului
nostru. Iar de astă dată a existat şi o excursie la Cernăuţi, unde
am văzut casa şi ulicioara pe care stătuse Eminescu în gazdă la
Aron Pumnul, moment extrem de emoţionant. Şi dacă pe atunci
căminarul Eminovici făcea drum lung, cu căruţa, să-şi ducă băieţii
la şcoală atras de prestigiul de centru pedagogic al oraşului, de
neiertat ar fi astăzi orice părinte care şi-ar lăsa odraslele în
indiferenţa inculturii.
- Vreau să aflu ce
înseamnă să devii cetăţean de onoare al unui oraş, în cazul tău
Botoşaniul?
Este o... onoare.
Cum sunt deja onorat în acelaşi fel la mine în sat şi în oraşul
Bistriţa, aştept să se face pe acolo metrou şi să mi se dea câte un
abonament gratuit. S-ar părea că pot să pretind şi câte un loc de
veci, dar încă am dileme cu veşnicia.
- S-a aflat media la
înălţimea evenimentului din acest an, care a fost unul special nu
numai pentru că a ajuns la a douăzecea ediţie, ci şi fiindcă,
pentru prima oară, peste ziua de naştere a lui Mihai Eminescu s-a
suprapus Ziua Naţională a Culturii Române?
- Nu ştiu, nu-mi
dau seama. Eu m-am trezit înghesuit între două uşi de o echipă TV
care voia de la mine fraze memorabile debitate în cinci secunde, în
vreme ce toate lumea se fâţâia pe acolo. Iar apoi un ziarist de
radio îmi întindea telefonul său portabil, mobil cum se spune pe
aici, ca să fiu înregistrat pentru jurnalul de seară de pe antena
naţională. Aş fi vrut să am timp să mă explic, aşa cum am făcut-o
apoi în sala teatrului, unde am rostit o pledoarie pentru
reabilitatea emoţiei. Ce să-i faci, asta este, cunosc din interior
superficialitatea actualităţii mediatizate. Cât despre instituirea
unei zile a culturii naţionale, să o acceptăm cu bune speranţe. E
bine că ea există, mult mai bine va fi atunci când întreaga suflare
va elogia cultura devenind parte activă a
ei.
- Există vreun model extern de promovare
a adevăratei culturi care ar putea fi implementat la
noi?
- Eu am văzut în
ultimele decenii cum diverse iniţiative culturale pornite din
Franţa sau din alte ţări occidentale prind treptat şi în România.
De pildă "Zilele Patrimoniului" sau "Sărbătoarea Muzicii". De
câţiva ani se simte şi la noi, în martie, prezenţa acelor serii de
întâlniri cu poeţii numite "Le Primtemps de Poétes", iniţiativă
deja cu dimensiune internaţională pe care o dirijează prietenul meu
Jean Pièrre Simeon, poet distins anul trecut la Cluj cu Premiul
Lucian Blaga. Cred că soluţia este să intrăm cât mai mult în ciclul
manifestărilor culturale europene cu tradiţie şi să le atragem, de
asemenea, la noi. Dar va trebui să fie înfiinţate şi alte
instituţii naţionale de cultură sau să fie încurajate asociaţii
specifice, care să promoveze sistematic cultura, la modul
profesionist. La un moment dat, improvizaţia şi amatorismul
dăunează culturii. Iar dacă iniţiativele sunt manipulate politic
sau în scop electoral, cum România a cunoscut timp de câteva
decenii, inclusiv pe vremea lui Carol al II-lea, cu ţărani aduşi
pentru a fi expuşi la Muzeul Satului ca nişte pigmei, totul va suna
fals, prea "naţional", prea oficial. Promovarea inteligentă a
culturii este o prioritate absolută pentru orice guvern român
actual. Numai prin aşa ceva am avea şansa să ne definim
identitatea, în context european şi mondial, făsă să ne mai expunem
atât de uşor la nefericitele contexte ale actualităţii care deseori
stârnesc ironii la adresa noastră.