Turismul educaţional, un business sezonier care formează o piaţă de două milioane de euro pe an

Autor: Adelina Mihai 06.02.2011

Cel puţin 500 de elevi români pleacă anual în Anglia, Germania, Spania, Franţa, China şi chiar Rusia, în cadrul unor programe care durează minimum două săptămâni, perioadă în care pot să studieze limba, dar să desfăşoare şi activităţi recreative, jocuri, concursuri şi excursii sau să viziteze muzee, teatre, locuri de interes istoric şi parcuri de distracţie.

"În 2004 am început cu 12 copii care au plecat în Anglia. Anual numărul acestora a crescut, la început timid, iar ulterior spectaculos, ajungând în 2009 la peste 500 de participanţi, realizând în total peste 1.300 de săptămâni de studiu. Cea mai căutată ţară este Anglia, unde şi varietatea programelor este foarte mare. Mai nou, alături de studierea limbilor străine, sunt solicitate taberele cu programe speciale, cum ar fi: cursuri de leadership, actorie, oratorie, istorie, globalizare etc., subiecte cu orientare spre formarea viitorului copiilor, sau chiar cursuri de vară de pregătire academică în vederea începerii unui an şcolar în Anglia", susţine Daniela Pavoni, general manager al companiei Mirunette International Education, care activează în domeniul turismului educaţional şi care a avut anul trecut o cifră de afaceri de 1,1 milioane de euro, în creştere cu 60% faţă de 2009.

Directoarea companiei susţine că această creştere s-a datorat diferenţei de curs valutar, dar şi faptului că au scăzut preţurile, ceea ce a generat o creştere a interesului pentru astfel de programe.

"Ideea acestei afaceri a pornit din experienţa avută cu propria mea fiică, Miruna. Începând de la vârsta de 12 ani am trimis-o singură, în fiecare vară, minimum două săptămâni, în tabere internaţionale de limbi străine. Am început evident cu ţara cea mai dorită, Anglia. Am realizat că această idee se poate transforma într-un business, iar acum constat că şi conjunctura naţională mă susţine", a mai spus Pavoni, care estimează că piaţa locală a turismului educaţional este de aproximativ două milioane de euro pe an, acesta fiind un business sezonier, care se desfăşoară pe o durată de maximum 3 luni pe an.

Preţurile pentru taberele de vară sau cursuri sunt stabilite în funcţie de durata programului, de complexitatea acestuia, de tipul de cazare ales, de loc sau de condiţiile oferite şi încep de la 150 de lire pe săptămână şi pot ajunge până la peste 1.000 de lire pe săptămână.

Părinţii care îşi trimit copiii în astfel de programe sunt cei cu venituri peste medie, însă există şi profesori sau funcţionari publici care fac eforturi pentru a-şi trimite copiii în tabere educaţionale.

"Principala activitate este studiul limbilor străine şi pregătirea pentru a accede într-o universitate de renume. Programele de vară desfăşurându-se în şcoli şi universităţi de renume precum Oxford sau Cambridge le dau posibilitatea experimentării vieţii de elev sau student în ţara şi locul respectiv", a mai spus Pavoni.

Printre ţările care au o piaţă mai dezvoltată a turismului educaţional se numără Spania, Italia, China şi ţările fostei Uniuni Sovietice. De altfel, Spania şi Italia beneficiază de un program guvernamental de susţinere şi finanţare a acestor programe, pentru a încuraja învăţarea în limba engleză.