Mon(t)parnas pentru o zi[1]/ de Carmen Ardelean

Ziarul Financiar 03.02.2011

Puţine sunt ocaziile de a vedea laolaltă scriitori, mai cu seamă poeţi care, dincolo de apartenenţa la aceeaşi generaţie (şi considerăm această divizare a literaturii extrem de păguboasă, dată fiind varietatea vocilor fiecărei aşa-zise generaţii), se citesc sau se recitesc cu o incredibilă plăcere, îşi cunosc biografiile mai bine decât… autobiografia, se aplaudă şi cer bisuri, în vremuri care par să fi divorţat, de mult, de tot ce înseamnă camaraderie autentică.

Graţie lăudabilei iniţiative a lui Daniel Săuca, directorul noului Centru de Cultură şi Artă, cu sprijinul Consiliului Judeţean Sălaj, al revistei "Caiete Silvane" şi al scriitorului Flavius Lucăcel, de a începe o serie de întâlniri lunare cu mari poeţi români, zălăuanii iubitori de poezie au participat pe 27 ianuarie a.c. la un eveniment unic prin "personajele", rolurile pe care acestea le-au jucat şi admirabila regizare de care se fac "vinovaţi" cei menţionaţi anterior.

Întâlnirea a fost prilejuită de lansarea volumului "acasă e mereu în altă parte", al poetului Ioan Es. Pop, în prezenţa editorului Ion Vădan, director al Editurii Dacia XXI din Cluj-Napoca. Volumul deschide colecţia "Poeţi contemporani" şi întregeşte panoplia impresionantă a celor peste cincisprezece colecţii care au ajuns să cuprindă, aşa cum ne mărturisea editorul, peste 400 de titluri, unele reeditate datorită epuizării rapide a stocului.

Dincolo de frumuseţea poemelor cu care ne-a răsfăţat autorul, impresionante au fost şi mărturiile celor care i-au fost sau îi sunt aproape în viaţă sau… în poezie, Ion Vădan şi poetul Viorel Mureşan, rememorările biografice sau contrapunctul artistic asigurat de invitaţii speciali de la Carei: minunata recitatoare Adriana Claudia Zob, instrumentiştii Vlad Paşca, Lörincz Szilvester, interpreta de muzică medievală Lörincz Tünde şi Adrian Ţineghe, realizatorul unui DVD ce conţine un recital de poezie Ioan Es. Pop.

Reperele temporale ale operei autorului, succintele prezentări ale volumelor anterioare sau ale aprecierilor critice de care s-a bucurat poetul au fost completate de lectura unora dintre cele mai reuşite poeme din volumele sau antologiile publicate începând cu 1994.

Intervenţia poetului Ion Mureşan a venit ca răspuns la inedita provocare lansată de Viorel Mureşan: vorbind despre Ioan Es. Pop ca poet prezent în manualele şcolare, poetul sălăjean nu s-a rezumat la lecturarea poemului care se regăseşte în manualul de clasa a XII-a, apărut la Editura Sigma, ci a incitat auditoriul, format şi din profesori, elevi din Zalău, la… a răspunde cerinţelor care însoţeau textul poemului lui Ioan Es. Pop sau a-l provoca, la rândul lor, pe poet să realizeze instant o analiză a propriei poietici. Interpretarea pe care a oferit-o cunoscutul poet clujean textului a fost remarcabilă nu doar prin profunzimea şi eleganţa ideilor (ca să nu mai vorbim de plusul adus de nonverbal şi paraverbal), ci şi prin generoasa aplecare asupra textului unui coleg într-ale poeziei, admirabilă lecţie de solidaritate de breaslă. Viu, dinamic, exuberant - cam aşa ar putea fi calificat, într-un crescendo natural, discursul lui Ion Mureşan, contrastând parcă regizat cu intervenţia atât de temperată, caldă, ba ironică, ba ludică, ba de-o sobrietate dureroasă a lui Ioan Es. Pop.

S-au bucurat de eveniment şi alte nume sonore ale poeziei transilvănene: Viorel Tăutan, Marcel Lucaciu şi Daniel Hoblea care, aşa cum ne-am permis să sugerăm chiar din titlu, ne-au oferit, pentru o zi, o imagine a unui posibil Parnas al secolului XXI.

Foto: În ordine, de la stânga la dreapta: poetul Viorel Mureşan, dramaturgul Flavius Lucăcel, poetul Ioan Es. Pop, poetul şi traducătorul Daniel Hoblea, poetul Ion Mureşan, poetul si ziaristul Daniel Săuca, poetul Viorel Mureşan

[1]) Montparnasul e una dintre cele mai importante gări pariziene, ce face legătura cu nord-vestul ţării. Întâmplător, Zalăul corespunde acestui reper geografic.