Stroe: Fără "Rabla" eram cu toţii repetenţi
Vânzările de maşini pe piaţa locală ar fi scăzut şi în 2010
aproape la fel de puternic ca în 2009, atunci când piaţa auto s-a
prăbuşit cu aproape 60%, ceea ce ar fi determinat falimentul multor
dealeri şi importatori, potrivit declaraţiilor lui Constantin
Stroe, membru în consiliul de administraţie al Asociaţiei
Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).
"Anul trecut, dacă nu ar fi fost programul «Rabla» am fi fost cu
toţii «repetenţi». Anul acesta programul «Rabla» va începe pe 15
februarie, dar este puţin probabil să fie disponibile tot 190.000
de vouchere", a spus Constantin Stroe.
Dintre cele 106.300 de maşini vândute anul trecut, în scădere cu
18% faţă de 2009, aproximativ 60.000 de unităţi reprezintă
automobile vândute în cadrul programului de casare.
Pe fondul noii taxe de poluare intrate în vigoare de la 1 ianuarie,
care a crescut în medie cu 50% pentru maşinile la mâna a doua,
oficialii APIA se aşteaptă ca în acest an să aibă loc primul declin
semnificativ al importurilor de maşini second-hand, de la aproape
214.000 anul trecut la 150.000 de unităţi. Astfel, volumul pieţei
importurilor ar ajunge după aproape trei ani din nou aproape la
acelaşi nivel cu cele noi.
"Importurile de maşini second-hand vor ajunge la paritate cu
vânzările de autoturisme noi pe piaţa locală. Pe de-o parte taxele
au crescut cu aproape 50% şi pe de altă parte aceste maşini
second-hand au costuri mari de exploatare, atât dacă sunt folosite
piese originale, dar şi dacă sunt folosite unele contrafăcute", a
spus Constantin Stroe.
Se aşteaptă la creşteri de 10% anul acesta
În ceea ce priveşte vânzările de maşini noi, oficialii APIA se
aşteaptă în acest an la un avans de aproape 10% faţă de 2010, la
115.000 de unităţi, volum similar celui atins în 2009.
Alături de noua taxă de poluare, al doilea "suport" de care va
beneficia şi în acest an piaţa auto va fi programul de casare,
care, ca şi anul trecut, va funcţiona pe baza voucherelor ce vor
putea fi tranzacţionate.
"Unii dealeri au avut profit, alţii pierderi, alţii au trăit din
ce au câştigat în anii anteriori. Dar toţi au avut dificultăţi
mari şi au fost la limită. În 2009 unii au mai obţinut profituri,
dar 2010 a fost cel de-al doilea an de criză, aşa că s-a cam
terminat profitul", a spus Brent Valmar, vicepreşedinte al
APIA.
Producţia Dacia a ajuns în 2010 la 341.300 de unităţi, depăşind
pentru prima dată nivelul de 300.000 de maşini, înregistrând un
avans de 15% faţă de 2009. "Nu trebuie ignorat faptul că doar 10%
din producţia Dacia s-a vândut în România. Majoritatea companiilor
auto întâi pariază pe piaţa locală după care pe exporturi. În cazul
Dacia a fost invers. În ceea ce priveşte capacitatea de producţie
nu sunt planuri ca aceasta să fie majorată dincolo de 350.000 de
maşini pe an", a subliniat Stroe, care mai deţine şi funcţia de
vicepreşedinte al Dacia.
AutoItalia preia mărcile grupului Chrysler
AutoItalia, importatorul mărcilor grupului Fiat pe piaţa locală,
al Infiniti şi al motocicletelor Honda, îşi va lărgi în acest an
portofoliul de mărci cu încă trei - Chrysler, Jeep şi Dodge,
preluând importurile de la Mercedes-Benz România, în contextul în
care Fiat deţine 20% din grupul american. "Mărcile grupului
Chrysler urmează a fi integrate în cadrul reţelei AutoItalia. În
ceea ce priveşte mărcile grupului Chrysler, am semnat un
precontract cu Fiat. După trimestrul doi va începe procesul de
integrare la nivelul reţelei", a spus Herbert Stein, preşedintele
AutoItalia.
Anul trecut cele trei mărci americane au înregistrat vânzări
cumulate de aproape 240 de maşini, în valoare totală de aproape 7,5
mil. euro, în scădere cu peste 50% faţă de anul anterior. Astfel
compania AutoItalia, cu un business anual de aproape 100 mil. euro
va deveni importatorul cu cele mai multe mărci auto în portofoliu
(11), depăşind inclusiv Ţiriac Holdings, care la finele anului 2006
deţinea importul a 11 branduri auto.