Stroe: Fără "Rabla" eram cu toţii repetenţi

Autor: Bogdan Alecu 24.01.2011

Vânzările de maşini pe piaţa locală ar fi scăzut şi în 2010 aproape la fel de puternic ca în 2009, atunci când piaţa auto s-a prăbuşit cu aproape 60%, ceea ce ar fi determinat falimentul multor dealeri şi importatori, potrivit declaraţiilor lui Constantin Stroe, membru în consiliul de administraţie al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

"Anul trecut, dacă nu ar fi fost programul «Rabla» am fi fost cu toţii «repetenţi». Anul acesta programul «Rabla» va începe pe 15 februarie, dar este puţin probabil să fie disponibile tot 190.000 de vouchere", a spus Constantin Stroe.

Dintre cele 106.300 de maşini vândute anul trecut, în scă­dere cu 18% faţă de 2009, aproximativ 60.000 de unităţi re­prezintă automobile vândute în cadrul programului de casare.
Pe fondul noii taxe de poluare intrate în vigoare de la 1 ianuarie, care a crescut în medie cu 50% pentru maşinile la mâna a doua, oficialii APIA se aşteaptă ca în acest an să aibă loc primul declin semnificativ al im­porturilor de maşini second-hand, de la aproape 214.000 anul trecut la 150.000 de unităţi. Astfel, volumul pieţei importurilor ar ajunge după aproape trei ani din nou aproape la acelaşi nivel cu cele noi.

"Importurile de maşini se­cond-hand vor ajunge la pa­ritate cu vânzările de auto­turisme noi pe piaţa locală. Pe de-o parte taxele au cres­cut cu aproape 50% şi pe de altă parte aceste maşini second-hand au costuri mari de exploatare, atât dacă sunt folo­site piese originale, dar şi dacă sunt folosite unele con­tra­făcute", a spus Constantin Stroe.

Se aşteaptă la creşteri de 10% anul acesta
În ceea ce priveşte vânzările de maşini noi, ofi­cialii APIA se aşteaptă în acest an la un avans de aproape 10% faţă de 2010, la 115.000 de unităţi, volum similar celui atins în 2009.
Alături de noua taxă de po­luare, al doilea "suport" de care va beneficia şi în acest an piaţa auto va fi pro­gramul de casare, care, ca şi anul trecut, va funcţiona pe baza voucherelor ce vor putea fi tranzacţionate.
"Unii dealeri au avut pro­fit, alţii pierderi, alţii au trăit din ce au câştigat în anii an­teriori. Dar toţi au avut di­ficultăţi mari şi au fost la limită. În 2009 unii au mai obţinut profituri, dar 2010 a fost cel de-al doilea an de cri­ză, aşa că s-a cam terminat profitul", a spus Brent Valmar, vicepreşedinte al APIA.
Producţia Dacia a ajuns în 2010 la 341.300 de unităţi, de­păşind pentru prima dată nivelul de 300.000 de maşini, în­registrând un avans de 15% faţă de 2009. "Nu trebuie ignorat fap­tul că doar 10% din producţia Dacia s-a vândut în Ro­mânia. Majoritatea companiilor auto întâi pariază pe piaţa locală după care pe exporturi. În cazul Dacia a fost invers. În ceea ce priveşte capa­citatea de producţie nu sunt planuri ca aceasta să fie majorată dincolo de 350.000 de maşini pe an", a subliniat Stroe, ca­re mai deţine şi func­ţia de vicepreşedinte al Dacia.

AutoItalia preia mărcile grupului Chrysler

AutoItalia, importatorul mărcilor grupului Fiat pe piaţa locală, al Infiniti şi al motocicletelor Honda, îşi va lărgi în acest an portofoliul de mărci cu încă trei - Chrysler, Jeep şi Dodge, preluând importurile de la Mercedes-Benz România, în contextul în care Fiat deţine 20% din grupul american. "Mărcile grupului Chrysler urmează a fi integrate în cadrul reţelei AutoItalia. În ceea ce priveşte mărcile grupului Chrysler, am semnat un precontract cu Fiat. După trimestrul doi va începe procesul de integrare la nivelul reţelei", a spus Herbert Stein, preşedintele AutoItalia.
Anul trecut cele trei mărci americane au înregistrat vânzări cumulate de aproape 240 de maşini, în valoare totală de aproape 7,5 mil. euro, în scădere cu peste 50% faţă de anul anterior. Astfel compania AutoItalia, cu un business anual de aproape 100 mil. euro va deveni importatorul cu cele mai multe mărci auto în portofoliu (11), depăşind inclusiv Ţiriac Holdings, care la finele anului 2006 deţinea importul a 11 branduri auto.