Tarom, trafic în creştere cu 25%

Autor: Andreea Neferu 20.01.2011

Compania aeriană de stat Tarom a transportat anul trecut 2,2 milioane de pasageri, cu 430.000 de oameni mai mult faţă de 2009, ceea ce reprezintă un avans de aproape 25% faţă de anul anterior.

"Am terminat 2010 pe pierderi, probabil la fel de mari ca acelea din 2009", a declarat Ruxandra Brutaru, directorul general al Tarom, într-o discuţie cu ZF. Ulterior, reprezentanţii companiei aeriene de stat au explicat însă pentru ZF că nu au definitivat încă estimările privind rezultatele financiare pentru anul trecut.

"Anul 2010 nu este încă închis din punctul de vedere contabil, astfel că nu avem o situaţie financiară definitivă. Vom face publice aceste informaţii în curând, imediat ce vom avea toate datele disponibile", au răspuns reprezentanţii Tarom.

Tarom a finalizat anul 2009 cu pierderi de 55,8 milioane de euro, cele mai mari pierderi consemnate în ultimul deceniu, şi o cifră de afaceri de 193 de milioane de euro.

Pe de altă parte, în ultima variantă rectificată a bugetului companiei de stat, publicată săptămâna aceasta şi care ar urma să fie aprobată de Guvern, profitul Tarom este stabilit la 53 mil. lei (12,5 mil. euro) în 2010. Reprezentanţii companiei şi ai Ministerului Transportului nu au clarificat ieri până la închiderea ediţiei informaţiile legate de pierderile companiei în 2010.

Ultimele raportări financiare ale Tarom datează din primul semestru al anului trecut, când operatorul aerian înregistrase o cifră de afaceri de circa 420 milioane de lei (100 milioane de euro), însă valoarea profitului sau a pierderii nu a fost precizată.

În ultimii ani Tarom a pierdut cotă de piaţă în favoarea jucătorilor low-cost, astfel că de la o cotă de piaţă de circa 33% în 2005 a ajuns la 19-20% în 2009, potrivit estimărilor realizate de ZF.

Pe de altă parte, în poziţia de cei mai mari competitori ai Tarom au ajuns companiile low-cost Blue Air şi Wizz Air, care au atins cote de piaţă aproape similare cu cea a Tarom. Cotele de piaţă se referă la numărul de pasageri transportaţi, având în vedere că Tarom a fost lider în valoare în 2009.