Se dă startul la reduceri: preţurile pot coborî cu 70%

Autor: Cristina Roşca 13.01.2011

Mâine se dă startul sezonului de reduceri, românii putând cumpăra produse din colecţia de toamnă-iarnă la preţuri cu până la 70% mai mici faţă de nivelul iniţial.

Toate magazinele grupului Inditex, cel mai mare retailer de îmbrăcăminte de pe piaţa locală, cu afaceri de circa 75 de milioane de euro în 2009, vor oferi reduceri după ce au cerut aprobarea Primăriei sectorului 6, potrivit informaţiilor oferite ZF de către reprezentanţii primăriei.

"Zara, Pull and Bear, Bershka şi Stradivarius, care îşi desfăşoară activitatea în centre comerciale precum AFI Palace sau Plaza România, sunt câteva dintre cele 20 de companii care au depus cereri pentru a putea aplica reduceri de sezon în magazine", spun reprezentanţii Primăriei sectorului 6. Dintre cele 20 de cereri primite de primărie de la jucătorii din piaţă, cele mai multe au venit din partea marilor centre comerciale.

De ce e necesară notificarea primăriei

Magazinele din marile oraşe ale României au avut în fiecare zi din ultimul an afişate reduceri de preţ în vitrine, dar cu toate acestea, campaniile legale de reduceri sunt doar două pe an (sezonul de iarnă - 15 ianuarie şi cel de vară). În afara acestor campanii, retailerii pot opera reduceri de preţ sub forma unor promoţii care vizează doar anumite produse.

"Potrivit Ordonanţei de Guvern numărul 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, comercianţii trebuie să notifice primăria în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea doar atunci când este vorba de vânzări de soldare sau de lichidare. Această formă de vânzare este definită drept orice vânzare însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea "soldare/soldări/solduri" şi care, printr-o reducere de preţuri, are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri sezoniere dintr-o structură de vânzare cu amănuntul", explică Alina Lăcătuş, avocat asociat în cadrul casei de avocatură DLA Piper.

În cazul promoţiilor, acestea pot fi aplicate oricând în timpul anului, decizia fiind a agentului economic, care nu mai trebuie să informeze primăria.

"Aceeaşi ordonanţă de guvern stabileşte şi pentru vânzările promoţionale câteva condiţii. Vânzările nu trebuie efectuate în pierdere, iar produsele şi serviciile promovate trebuie să existe la vânzare pe întreaga durată a perioadei anunţate pentru vânzări promoţionale sau consumatorii să fie informaţi că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil", completează Alina Lăcătuş.

Consiliul Concurenţei a făcut constant demersuri însă în vederea eliminării interzicerii vânzării în pierdere întrucât această interdicţie contravine prevederilor Legii concurenţei şi nu are niciun efect pozitiv asupra consumatorilor.

Potrivit reprezen­tan­ţilor Primăriei sectorului 6, promoţiile se aplică produselor nou-venite, în scopul promovării acestora, în timp ce campaniile de reduceri se referă la lichidări de stoc după sezonul de toamnă-iarnă, respectiv primăvară-vară.

"Vânzările de soldare se pot efectua numai în cursul celor două perioade, pe o durată maximă de câte 45 de zile fiecare, cu condiţia ca produsele propuse pentru soldare să fie achitate furnizorului de către comerciant cu cel puţin 30 de zile înaintea datei de început a perioadei de solduri şi să fie oferite spre vânzare în mod obişnuit înaintea acestei date", mai explică Alina Lăcătuş.

Preţurile scad progresiv

Retailerii sunt obligaţi să specifice data de debut a vânzărilor de soldare, durata acesteia şi sortimentul de produse care va fi supus soldării, dacă nu se aplică asupra tuturor produselor.

Jucători internaţionali precum Zara, C&A, New Yorker şi Mango merg şi în România după modelul consacrat în afară şi aplică în primă instanţă reduceri mai mici în perioada de promoţii şi ulterior vin reducerile mai mari.