Scara Silviei Radu/ de Daniel Nicolescu

Ziarul Financiar 06.01.2011

La circa o săptămână după Revoluţie, m-au dus drumurile la intersecţia Bulevardului (pe atunci) 1 Mai cu strada Turda. Era acolo o Galerie a Fondului Plastic, unde puteai găsi, de la pensule la sticlării de doi bani (simili Gallé), o sumedenie de obiecte delectante. Pe un raft stăteau nişte sfeşnice (opaiţe, suporturi de lumânări), nişte albeţuri, nişte tanagre albe, în număr de patru. Cariatidele de lumină erau făcute din albul faianţei şi dintr-un adaos venit din Delft, din albastrul acela rece, cu miros de cobalt, care, fără să-mi placă, m-a fascinat totdeauna. După ce le-am achiziţionat (pe un preţ absolut derizoriu), am părăsit pe furiş magazinul, uitându-mă mereu înapoi şi simţindu-mă ca Jean Valjean după rapt. Valoarea mărfii era prea mare, banii pe care îi dădusem, prea puţini. Sfeşnicele era semnate de Silvia Radu. Un nume care avea, pentru mine cel puţin, un halou mitic. Au trecut 20 de ani de atunci şi nu încetez să mă uit în urmă, aşteptând ca cineva să-mi ceară preţul corect şi să risipească acel mic miracol venit în preajma Crăciunului.

Cu sau fără legătură cu acest accident biografic, fiecare nouă întâlnire cu sculpturile & picturile Silviei Radu (n. 1935) îmi prilejuieşte o stare de vertij admirativ şi de bucurie plenară, aproape inexplicabilă, din care spiritul critic se retrage. În acelaşi timp, nu pot să nu constat că operele sale, ca un făcut, în momentul în care sunt oferite privirilor publicului, nu au parte de expunerea sărbătorească pe care o merită. Ca şi atunci, când erau înghesuite pe un raft dintr-o galerie prăfuită, acum*, în, de altfel, splendida retrospectivă din clădirea ASE, sunt etalate în nişte săli complet improprii, înghesuite şi sufocate din pricina lipsei de perspectivă. În plus, amfitrionii, prea grăbiţi, excesiv aţâţaţi de febra Sărbătorilor, au proţăpit în mijlocul sălii principale de expunere, în care lucrările oricum sunt prea multe iar gâlgâitul lor cromatic prea intens, au proţăpit, deci, un brad pestriţ şi lucios de Crăciun.
Sculpturile, cu precădere, dar şi frescele, tablourile, crochiurile sau acuarelele Silviei Radu au nevoie de perspectivă şi de mult aer ca să respire. Nu e vorba doar despre intensa lor prezenţă individuală, despre faptul că aripile îngerilor săi reclamă spaţiu ca să agite văzduhul, ci şi de râvna detaliilor, despre acumularea de nuanţe mărunte care, în zarva generală, riscă să fie trecute cu vederea. Or, în tot ceea ce face cu sculpturile sale, cu îngerii săi tatuaţi, cu sfinţii ei războinici sau cu portretele ei de ghips pictat, tremurul desenului şi delicateţea câte unei culori produc o vibraţie fără de care ansamblul nu poate fi simţit şi înţeles cum se cuvine.
Trecând peste aceste neajunsuri ce ţin de punerea în scenă, expoziţia trebuie neapărat vizitată şi contemplată pe-ndelete, cu răbdare, pentru că sintetizează căutările de-o viaţă ale artistei (una dintre cele mai importante pe care le are arta românească de azi) şi exprimă, cu elocvenţă, infinita scară plastică pe care domnia-sa a aşezat-o între pământ şi cer (ca o continuă provocare ascensională, ca o experienţă a progresului spre înalt) şi la articulaţiile căreia încă mai lucrează cu sârg. Şi cu convingerea că ne va sprijini să păşim în grădinile acelea de sus, unde îngerii şi-au abandonat morga şi hieratismul bizantin, arătându-se dispuşi să stea de vorbă jovial şi să alunge plictiseala din Paradis.
*) Silvia Radu, Grădina cu îngeri, Clădirea veche ASE, etajul 1, 15 noiembrie 2010 - 15 ianuarie 2011
DANIEL NICOLESCU. Absolvent, în 1982, al Universităţii Bucureşti, Facultatea de filologie, secţia română-portugheză. Redactor principal (şi, începând cu 1991, grafician copertator) la Editura Eminescu, între 1985-2003. Colaborări (cronică literară, cronică plastică, traduceri) la numeroase reviste culturale, începând cu 1974. Redactor şi art-director la diverse publicaţii din ţară. A semnat mai multe volume de traduceri şi un volum de interviuri. Din anul 2000 până în 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminică.