Falsificatori de geniu/ de Daniel Nicolescu

Ziarul Financiar 16.12.2010

Un scandal de amploare a zguduit piaţa europeană, iar negustorii de artă modernă din Germania, Elveţia, Franţa şi Anglia stau cu sufletul la gură în aşteptarea unor clarificări. În joc sunt mai multe zeci de milioane de euro şi autenticitatea a numeroase opere aparţinând unor pictori expresionişti şi suprarealişti, printre care îi amintim pe André Derain, Fernand Léger, Heinrich Campendonk şi Max Ernst. Ce s-a întâmplat de fapt? Presa din Germania a dezvăluit existenţa a două pseudocolecţii, numite "Jägers" şi "Knops", constituite oficial în anii 1920-1930, din tablouri achiziţionate de Werner Jägers şi M. Knops de la Galeriile Flechtheim şi Schames. Tablourile incriminate purtau pe dos etichete marcate "Alfred Flechtheim", erau înrămate în manieră similară şi fuseseră complet necunoscute înainte de 1995. În data de 27 august 2010, ca urmare a plângerilor unor galerişti eleveţieni şi a clienţilor lor internaţionali, poliţia germană i-a arestat pe principalii actori ai afacerii, Wolfgang şi Helene Beltracchi (soţ şi soţie) şi Jeanette S., sora Helenei.

Povestea colecţiei fictive "Jägers" s-a născut din imaginaţia îndrăzneaţă a lui Wolfgang Beltracchi. Cu ajutorul surorii sale, Helena vindea tablourile, mai ales prin intermediul casei de licitaţii Lempertz din Köln, istorisind că bunicul lor, Werner Jägers, avea o importantă colecţie de pânze. După recordul mondial (2,4 milioane de euro) obţinut de un tablou al lui Heinrich Campendonk (foto 1) la Lempertz în 2006, este descoperită pe spatele lui eticheta "Flechtheim". Certificatul de autenticitate însă lipseşte. Achizitorul, compania Trasteco din Geneva, reclamă acest lucru Casei Lempertz şi îl chestionează pe Ralph Jentsch, specialistul Galeriei Flechtheim, în legătură cu eticheta. Acesta din urmă hotărăşte fără ezitare: eticheta este grosolană şi falsă. În plus, analiza chimică solicitată de cumpărător dezvăluie prezenţa în pictură a unui compus care nu exista în 1914, presupusa dată de execuţie a tabloului. În 2008, galeriştii Henze & Ketterer din Berna, cumpărători ai unui (fals) Max Pechstein de la Lempertz, se alătură şi ei acuzaţiilor. Trebuie precizat că, până în prezent, Lempertz (care a făcut greşeala - deliberată sau nu, rămâne de văzut - de a nu cere certificate de autenticitate din partea experţilor) nu şi-a despăgubit clienţii.

Potrivit legii germane, cei trei acuzaţi pot fi ţinuţi în arest preventiv până în februarie 2011. Până atunci, proprietăţile lor imobiliare au fost ipotecate, potrivit "Der Speigel", pentru 2,5 milioane de euro. O sumă absolut derizorie în raport cu prejudiciul produs. Spre lămurire, ar trebui amintit că un singur tablou al lui Max Ernst, "Pădure" (foto 2), din 1927, a fost propus spre achiziţie de către galeria pariziană Cazeau-Béraudière (care a mai negociat cel puţin alte cinci pânze din colecţia "Jägers") la Bienala Anticarilor de la Paris, din 2006, contra sumei de 6 milioane de euro.