Falsificatori de geniu/ de Daniel Nicolescu
Un scandal de amploare a zguduit piaţa europeană, iar negustorii de artă modernă din Germania, Elveţia, Franţa şi Anglia stau cu sufletul la gură în aşteptarea unor clarificări. În joc sunt mai multe zeci de milioane de euro şi autenticitatea a numeroase opere aparţinând unor pictori expresionişti şi suprarealişti, printre care îi amintim pe André Derain, Fernand Léger, Heinrich Campendonk şi Max Ernst. Ce s-a întâmplat de fapt? Presa din Germania a dezvăluit existenţa a două pseudocolecţii, numite "Jägers" şi "Knops", constituite oficial în anii 1920-1930, din tablouri achiziţionate de Werner Jägers şi M. Knops de la Galeriile Flechtheim şi Schames. Tablourile incriminate purtau pe dos etichete marcate "Alfred Flechtheim", erau înrămate în manieră similară şi fuseseră complet necunoscute înainte de 1995. În data de 27 august 2010, ca urmare a plângerilor unor galerişti eleveţieni şi a clienţilor lor internaţionali, poliţia germană i-a arestat pe principalii actori ai afacerii, Wolfgang şi Helene Beltracchi (soţ şi soţie) şi Jeanette S., sora Helenei.
Potrivit legii germane, cei trei acuzaţi pot fi ţinuţi în arest preventiv până în februarie 2011. Până atunci, proprietăţile lor imobiliare au fost ipotecate, potrivit "Der Speigel", pentru 2,5 milioane de euro. O sumă absolut derizorie în raport cu prejudiciul produs. Spre lămurire, ar trebui amintit că un singur tablou al lui Max Ernst, "Pădure" (foto 2), din 1927, a fost propus spre achiziţie de către galeria pariziană Cazeau-Béraudière (care a mai negociat cel puţin alte cinci pânze din colecţia "Jägers") la Bienala Anticarilor de la Paris, din 2006, contra sumei de 6 milioane de euro.