Misterul preţurilor low-cost: cum ajunge să coste de cinci ori mai mult un bilet de 19,9 € prezentat ca super-ofertă

Autor: Mirabela Tiron 16.12.2010

Site-urile companiilor aeriene low-cost, dar şi ale celor de linie abundă zilnic de super-oferte. Barcelona, Madrid sau Nisa sunt doar câteva dintre destinaţiile unde un turist poate ajunge doar cu "50 de lei" sau cu "19,9" euro. Mai mult, reducerile de două cifre pentru unele oraşe din străinătate au devenit o constantă. Încercarea de a rezerva însă un bilet la aceste preţuri îl pune pe client în faţa unor alte tarife, complet diferite faţă de cele promovate. De unde vin diferenţele?



În urmă cu câteva zile erau promovate pe site-ul companiei aeriene Blue Air, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, bilete de avion la preţul "de la 19,9 euro" spre destinaţii ca Barcelona, Madrid, Larnaca, Nisa, Bruxelles, Londra şi altele cu plecare din Bucureşti.

ZF a simulat rezervarea unui bilet de avion pentru o călătorie dus-întors pe ruta Bucureşti-Barcelona pentru perioada 15-18 ianuarie a anului viitor. Preţul total afişat pe site-ul companiei a fost de circa 120 de euro pentru că doar biletul pentru zborul de întors costa 19,9 euro, aşa cum era promovat, în timp ce preţul celui mai ieftin bilet spre Barcelona era de 99,9 euro.

Practic, diferenţa de preţ între ceea ce promovează compania şi suma pe care o plăteşte la sfârşit un client este de circa şase ori. Raportând preţul unui singur drum, dus sau întors, la acelaşi preţ de 19,9 euro diferenţa este de cinci ori mai mare faţă de alternativa oferită de site-ul de rezervări al Blue Air.

Aceeaşi simulare a fost făcută şi pe site-ul de rezervări al companiei aeriene Wizz Air, care promovează bilete de avion de la 50 de lei (12 euro) spre Roma, cu plecare de pe aeroportul din Băneasa.

Cu rezervare făcută înainte cu o lună de perioada călătoriei, preţul afişat pentru biletele dus-întors pe ruta Bucureşti-Roma era de 208 lei (49 euro), având în vedere că biletul pentru cursa de dus era de 169 de lei.

Mai mult, şi la compania de stat Tarom preţul promovat pe site nu a coincis cu cel afişat în sistemul de rezervări online. Astfel că, pentru un zbor dus-întors pe Bucureşti-Madrid, preţul total se ridica la 276 de euro, fără să fie disponibile bilete la 79 de euro, preţul minim promovat de companie.

Locuri puţine la ofertele bune

Reprezentanţii companiilor aeriene explică diferenţele prin faptul că pentru aceste oferte se pune la dispoziţie un număr foarte mic de locuri.

"Pentru fiecare preţ se alocă un anumit număr de locuri în avion. Pentru biletele cele mai ieftine, adică cele de 79 de euro pe ruta Bucureşti-Madrid, se alocă cele mai puţine locuri în avion, în timp ce pentru bilete de avion la preţul de 690 de euro (cele mai scumpe de la clasa economic) se alocă cel mai mare număr de locuri", au declarat oficialii Tarom, adăugând că în funcţie de politica de clase de rezervare se stabileşte la ce preţuri se vând locurile din avion. De exemplu, la clasa business pentru ruta Bucureşti-Madrid se vând bilete la 800 de euro.

Oficialii Tarom au mai transmis că pentru fiecare perioadă de călătorie se alocă locuri în avion la anumite preţuri, iar dacă toate biletele la 79 de euro se vând, atunci clientul poate găsi aceste bilete pe aceeaşi rută cu o rezvervare făcută pentru următoarele luni. "Cu cât se rezervă mai din timp biletele de avion cu atât există şanse mai mari să existe bilete la preţuri mai mici." Ei au mai precizat că dacă nu se vând toate locurile dintr-o aeronavă se promovează biletele la preţuri mici, astfel încât avionul să zboare la un grad de încărcare cât mai mare. "Pe cursele cu un grad de încărcare mai mic, Tarom vinde bilete de avion la preţuri mai mici", au transmis oficialii companiei Tarom.

Mai mult marketing decât vânzări

Specialiştii din industria aeriană spun că promovarea unor preţuri foarte mici pentru anumite curse de avion este de fapt mai mult o tactică de marketing decât o posibilitate reală oferită consumatorului pentru a accesa aceste bilete foarte convenabile.

"Promovarea celor mai ieftine bilete de avion, dar şi a reducerilor este o tactică de marketing care are scopul de a atrage cât mai mulţi clienţi pe site-urile de rezervări ale companiilor aeriene. Având în vedere că de cele mai multe ori doar câteva bilete pot fi cumpărate la preţuri reduse, atunci vorbim mai mult despre marketing decât despre vânzări", a declarat un specialist în industria aeriană, care a dorit să îşi păstreze anonimatul.

Recent, compania aeriană low-cost Blue Air a anunţat la împlinirea a şase ani de activitate că va introduce o reducere de 13% la bilete pe toate destinaţiile operate înceând cu 13 decembrie şi până pe 29 octombrie anul viitor. Compania însă a făcut precizarea că sunt locuri limitate în avion care se vând la preţuri reduse, fără a transmite însă ce număr de bilete de avion se vor vinde la reduceri.

Numărul de locuri la ofertă: un secret

Întrebată de ZF câte locuri dintr-o aeronavă cu o capacitate de 180 de locuri care operează curse spre destinaţii din Italia sunt la reducere, Florentina Tatu, directorul de relaţii publice al companiei Blue Air, a declarat că aceste informaţii sunt confidenţiale.

"Atunci când facem promoţii la biletele de avion, numărul de pasageri creşte, însă procentul de creştere este confidenţial", a declarat reprezentanta Blue Air.

Ea a explicat că toate informaţiile legate de numărul de bilete care se vând la promoţii şi efectul acestor reduceri sunt confidenţiale pentru că ele ţin de planul de business şi de strategia companiei.

"Pe această piaţă concurenţială, acest tip de informaţii pot ajuta mult părţile cu care concurezi", a spus ea. Oficialii companiei aeriene low-cost Wizz Air nu au transmis niciun răspuns legat de preţul biletelor promovate pe site şi nici despre numărul de locuri din avion vândute la aceste preţuri.

Cât costă de fapt?

Blue Air promova bilete de avion pe destinaţii precum Barcelona, Madrid şi altele cu plecare din Bucureşti la un preţ de 19,9 euro. În momentul rezervării, un bilet dus - întors către Barcelona costa însă 120 de euro.

Un bilet promovat cu un preţ de 50 lei de Wizz Air spre Roma, cu plecare din Băneasa, costa în momentul rezervării 208 lei.

La Tarom, un bilet pe destinaţia Bucureşti-Madrid promovat de companie la preţul de 79 de euro costa în momentul rezervării 276 de euro.

Sursa: Site-urile companiilor