Service-urile încearcă să-şi menţină clienţii cu teste gratuite pentru lumini şi verificarea aerului condiţionat

Autor: Bogdan Alecu 08.12.2010

Pe fondul scăderii vânzărilor de maşini, dealerii şi importatorii vin cu noi soluţii pentru a atrage clienţii deja existenţi în service-uri, cea mai profitabilă parte a businessului auto.



Cu vânzările de maşini în scădere cu 25% faţă de anul trecut, atunci când piaţa s-a prăbuşit cu aproape 60%, dealerii de automobile premium încearcă să atragă clienţii deja existenţi în service-urile oficiale, scrie revista Business Magazin.

"În 2010 Mercedes-Benz a ianugurat patru noi centre autorizate de service şi alte cinci cereri sunt în curs de derulare pentru vehicule comerciale", a spus Philipp Hagenburger, şeful diviziei de servicii postvânzare din cadrul Mercedes-Benz România. O scădere a veniturilor în service-uri a existat, potrivit directorului Mercedes-Benz, dar a fost de aproximativ 5%, mult mai mică spre deosebire de înmatriculările de maşini care anul acesta s-au redus cu peste 26%, potrivit Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor.

Pentru fidelizarea clienţilor, cei de la Mercedes-Benz au lansat pachete economice pentru maşinile ieşite din garanţie, dar şi programe de extindere a garanţiei în cazul maşinilor noi vândute.

Şi Toyota România, importatorul mărcii nipone pe piaţa locală, a majorat la începutul acestui an perioada de garanţie de la trei la cinci ani sau 160.000 km. În plus, inclusiv clienţii care au achiziţionat un model Toyota înainte ca acest program să intre în vigoare pot plăti o diferenţă pentru extinderea garanţiei. În cazul unui model Toyota Yaris cu motor pe benzină de 1,3 litri diferenţa este de aproximativ 300 de euro.

Extinderea garanţiei a fost realizată inclusiv de dealerii Dacia. Dacă în momentul lansării modelului Logan era oferită o garanţie minimă de 18 luni, cu posibilitatea de extindere contra cost la trei ani, acum este oferită gratuit pentru un interval de patru ani sau 100.000 km.

În mod obişnuit, service-ul reprezintă aproximativ 20% din cifra de afaceri a unui dealer auto, procent care însă urcă la 80% în ceea ce priveşte profitul sau chiar şi peste această valoare, în condiţiile în care se acordă în continuare discounturi la achiziţia de maşini noi.

Datorită optimizărilor sistemului de livrare a pieselor de schimb, chiar şi pe fondul crizei, service-urile au devenit mai profitabile, potrivit lui Hagenburger, profitabilitatea înregistrând o creştere atât în 2009, cât şi în 2010.

"Deschiderea centrului de la Oradea este numai o parte a lanţului logistic care a fost optimizat. Acum 85% din piese se regăsesc în acest depozit şi se pot livra a doua zi", a spus Hagenburger. El a subliniat că în anii următori vom vedea din nou o creştere a activităţii în service, dar nu cum a fost în anii anteriori când existau creşteri de 30% sau chiar peste de la an la an.

Teste pentru lumini, anvelope de iarnă, BMW Service Inclusive sau Ultimate sunt doar din câteva din "armele" la care apelează importatorii şi dealerii auto pentru a-şi atrage clienţii în service. Dacă nu le mai pot vinde o maşină nouă în schimbul celei vechi, atunci încearcă să-i atragă în service prin programe de fidelizare.

"Testul pentru lumini vine în contextul în care statisticile indică faptul că cele mai multe accidente au loc iarna din cauza vizibilităţii scăzute. În anii viitori vom dori să invităm şi alţi parteneri din industria auto. Nu este vorba că o anumită marcă ar avea probleme cu sistemele de iluminare, ci vorbim aici de o responsabilitate socială", a spus şeful diviziei de postvânzare.

Astfel de servicii, similar cu cel în care dealerii oferă control gratuit al instalaţiei de aer condiţionat vara, reprezintă un câştig atât pentru proprietarul maşinii, care nu trebuie să plătească pentru verificare dacă nu are nicio problemă cu automobilul, cât şi pentru service în situaţiile în care există defecte ce trebuie remediate.

Un model similar a fost implementat şi de către BMW Group România, în momentul în care a preluat oficial importurile mărcii germane la mijlocul anului 2007. Începând cu luna septembrie din acel an toate automobilele BMW sunt echipate standard cu pachetul BMW Service Inclusive, care include timp de cinci ani sau 100.000 km de lucrări de service şi întreţinere efectuate la orice service autorizat.

Centre de service pentru maşini de lux

O strategie de dezvoltare "agresivă" se remarcă şi în cazul service-urilor pentru automobile premium sau superlux. Dacă până în 2008 inclusiv în statisticile Direcţiei de Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor apăreau zeci de modele precum Rolls Royce, Ferrari, Bentley sau Lamborghini, acum dealerii deschid service-uri care să repare modelele deja importate în anii de "boom". Automobile Bavaria, principalul dealer BMW de pe piaţa locală, business de aproape 130 mil. euro controlat de omul de afaceri Michael Schmidt, cel care a adus BMW pe piaţa locală în 1994, a deschis în luna septembrie primul service oficial

Rolls-Royce din Europa de Sud-Est la Bucureşti, în cadrul centrului BMW din Băneasa. În total, în România sunt înmatriculate 57 de modele Rolls-Royce, iar la nivel regional se mai regăsesc alte 20 în ţări precum Republica Moldova, Bulgaria şi Serbia, maşini care ar putea veni pentru revizii în cadrul noului service. Aceeaşi strategie a fost adoptată şi de celelalte mărci exclusiviste prezente oficial pe piaţa locală. Forza Rossa, importatorul Ferrari pe piaţa locală controlat de Ion Bazac, fostul ministru al sănătăţii, a deschis service-ul în 2007, cu un an înaintea deschiderii showroomului, în timp ce Porsche România a demarat încă din 2008 operaţiunile pentru service-ul pentru marca Bentley şi ulterior şi pentru Lamborghini, în condiţiile în care showroomurile oficiale ale celor două mărci vor fi inaugurate cel mai probabil anul viitor. În prezent este amenajat un showroom temporar pentru marca Bentley în clădirea Porsche România din Pipera.