Ce planuri are Amalia Năstase după ce piaţa iese din criză
"Never say never", spune Amalia Năstase răspunzând la o întrebare legată de achiziţia de noi companii din domeniul modei, fără a oferi mai multe detalii. La Amalia Năstase totul se joacă în terenul incertitudinii. Câte perechi de pantofi aveţi? "Prea multe." Cât de des vă cumpăraţi haine? "Prea des."
Amalia Năstase, cunoscută în principal pentru căsnicia cu Ilie
Năstase şi abia în plan secundar pentru apartenenţa sa la mediul de
business, are drumul în afaceri orientat deocamdată într-o singură
direcţie: dezvoltarea.
Amalia Năstase achiziţiona la sfârşitul anului trecut 30% din
acţiunile High Fashion Group, divizia de lux a grupului Solmar,
care deţine în portofoliu şi Victoria 46 (care comercializează
branduri precum 3.1 Phillip Lim, Balenciaga, Christian Dior,
D&G, Elie Saab, Givenchy, Jimmy Choo, Lanvin, Roberto Cavalli,
Yves Saint Laurent), Day & Night (Dsquared, Paul & Joe,
Juicy Couture, Moschino jeans, DKNY jeans) - concept ce se
adresează tinerilor, Petit's (Baby Dior, Miss Blumarine, Armani
Junior, Cavalli Angels & Devils, Iceberg, Phillip Lim) - un
multibrand cu haine de designer pentru copii, şi, cel mai recent
nume, Victoria Men, destinat bărbaţilor. Perla coroanei rămâne
Victoria 46, scrie revista BUSINSESS Magazin.
Multibrandul de pe Calea Victoriei este şi principala destinaţie
de shopping pentru fosta soţie a lui Ilie Năstase. "Bineînţeles,
prefer să îmi fac cumpărăturile la Victoria 46 şi la Day &
Night. Aici, la fel ca orice alt client, beneficiez de un personal
shopper care mă ţine la curent cu noile colecţii, cu noile
tendinţe."
Un an al dezvoltării şi investiţiilor
Shoppingul la Milano, Paris sau New York nu este înscris pe agenda
călătoriilor în afara ţării, pentru "că atunci când plec în
străinătate prefer să îmi petrec timpul bucurându-mă de locul pe
care îl vizitez, fără a alerga din magazin în magazin pentru
cumpărături".
Atunci când vine vorba de cumpărături, Amalia Năstase ştie ce vrea.
În Victoria 46, în timp ce ne pregăteam de interviu, privea atent
în stânga şi în dreapta şi întreba "Asta e nouă?". "Pe asta nu o
ştiu." Este undeva o îmbinare a utilului cu plăcutul. Deşi nu alege
ea hainele ce urmează a fi expuse în magazinele grupului ("pentru
asta avem un buyer"), ea se ocupă să le poarte.
"Eu nu fac parte din managementul de zi cu zi al High Fashion, deci
nu cunosc multe detalii legate de operarea zilnică a
magazinelor. Eu mă ocup de partea mai vizibilă şi mai puţin
financiară, dacă o pot numi aşa, şi anume PR-ul magazinelor şi
relaţia cu presa de fashion, evenimentele legate de magazine."
Despre activitatea în PR a Amaliei Năstase s-au scris multe. Totul
a început la sfârşitul lui 2008, când a fost creată agenţia de PR
şi organizare de evenimente Eventures, care anul trecut a obţinut
venituri de circa 1 milion de euro, deţinută împreună cu Răzvan
Vasilescu. Din total, 88.000 de euro au provenit dintr-un contract
cu Ministerul Turismului, pentru campania "Romania, land of
choice".
Agenţia a apărut în prim- plan în august 2009, când Amalia Năstase
a fost anchetată de o comisie parlamentară în legătură cu acest
contract. Între timp lucrurile s-au calmat, iar 2010 "a fost un an
foarte bun, în care am reuşit să obţinem conturi foarte
importante". Anul viitor este programat ca un an al dezvoltării
şi investiţiilor. Planurile pentru viitor sunt însă o continuare a
evenimentelor din 2010, când a fost creată o subsidiară a
Eventures, 3senses, care se adresează segmentului de retail şi de
eveniment şi care oferă servicii precum digital signage, soluţii
interactive, content 3D, holograme, structuri state of the
art.
"Domenii pentru care criza este benefică"
În portofoliul de business se adaugă participaţii în companii de
import-export şi în companii din domeniul fast-food. Potrivit
Registrului Comerţului, ea mai este acţionar în cadrul companiilor
La Maison Consulting, Reims Beverage, Dorocarm şi Madelaine
Com.
Criza nu a reprezentat un obstacol în afaceri. Ea recunoaşte că cea
mai dificilă decizie pe care a luat-o pe timp de criză a fost " să
investească". Regretă că nu a riscat mai mult, însă crede că
această perioadă i-a oferit şansa să şi înveţe "să mă folosesc de
conjuncturi şi să găsesc soluţii out-of-the-box".
"Sunt domenii pentru care criza este benefică", spune ea. Un
exemplu în acest sens ar fi restaurantele de tip fast-food, care
oferă o alternativă pentru ieşirile la restaurant. Cu toate
acestea, ea rămâne fidelă domeniilor în care este deja activă şi
afirmă că dacă ar fi să investească acum, ar face-o tot în
advertising şi organizare de evenimente.
De alte domenii nu are timp, pentru că "ziua are totuşi 24 de ore.
Nu am timp să îmi placă şi alte domenii".
Când vine vorba însă de modă, Amalia Năstase este prezentă atât din
poziţia de om de afaceri, cât şi din cea de consumator. Deşi deţine
acţiuni în cadrul High Fashion Group, pentru ale cărui magazine
luxul este cuvântul de ordine, ea spune că s-ar orienta şi către un
magazin ce se adresează medium-high în detrimentul unuia de lux,
"dacă return of investment ar fi mai bun".
Despre afacerile din cadrul High Fashion Group nu oferă prea multe
detalii, "cifrele aferente afacerilor şi vânzărilor urmând a fi
făcute publice în aprilie 2011, odată cu încheierea anului
financiar".
Recunoaşte însă că cifra de afaceri a multibrandului Victoria 46
"este mai mare decât cea de anul trecut, pentru că şi bugetul de
buying a crescut datorită faptului că anul acesta am adus designeri
noi precum Sergio Rossi, Giuseppe Zanotti, Roland Mouret, Jitrois."
Noi designeri sunt aduşi fie la cererea clienţilor, fie la
iniţiativa acţionarilor.
Piaţa de lux din România a stagnat ca valoare în 2010 la 350 de
milioane de euro, cele mai afectate sectoare de criza financiară
fiind auto, ambarcaţiuni, bijuterii, modă şi călătorii, potrivit
companiei de cercetare de piaţă CPP Luxury Industry Management
Consultants. Segmentele care au fost mai la adăpost sunt industria
ospitalieră şi cele de accesorii, parfumuri, ceasuri, SPA, gourmet
organic. Anul trecut piaţa a scăzut cu 30 de procente, potrivit CPP
Luxury Industry Management Consultants.
Semne bune pentru piaţa de lux
Principalele cauze ale evoluţiilor recente sunt scăderea puterii de
cumpărare, menţinerea preţurilor la un nivel superior celui din
alte destinaţii de shopping din lume, scăderea preţurilor la cazare
şi transport către principalele destinaţii de cumpărături şi
mediatizarea ideii potrivit căreia persoanele cu venituri peste
medie ar putea fi suprataxate.
Pentru anul următor, piaţa de lux va creşte şi în special segmentul
de modă şi accesorii odată cu deschiderea magazinelor Gucci,
Emporio Armani şi Burberry.
"Estimez că intrarea celor trei branduri noi va creşte piaţa de
modă şi accesorii cu aproape 40%", potrivit lui Oliver Petcu,
managing director în cadrul CPP Luxury Industry Management
Consultants.
De aceeaşi părere este şi Amalia Năstase, care crede că "piaţa
românească va evolua cu siguranţă şi pe segmentul de lux în
viitorul apropiat. În momentul acesta sunt anunţate noi branduri
din segmentul de lux, ca Gucci, şi cu siguranţă că vor urma şi
altele. Dacă aceste companii nu aveau încredere în potenţialul
pieţei din România, ar fi amânat intrarea pe piaţă".
Oliver Petcu crede că, odată cu 2011, se va observa o reaşezare a
acestui segment. Monobrandurile vor "fura" clienţii
multibrandurilor şi ai magazinelor de lux din străinătate -
românii care îşi făceau cumpărăturile în străinătate. "Estimez că
cel puţin unu dintre cele 4 magazine importante de tip multibrand
va dispărea în 2011."
Amalia Năstase are o altă opinie, şi anume, că deschiderea unui
multibrand este doar primul pas pe acest segment, deoarece "în
ţările emergente în domeniul modei se optează iniţial pentru
deschiderea unui multibrand, pentru a crea şi tria cererea pentru
anumite branduri. Apoi, pe măsură ce bugetele de buying cresc pe
anumite branduri, se poate decide şi deschiderea unui
monobrand".
Dintre cele patru multibranduri de pe piaţa locală - Mengotti,
Victoria 46, Victoria Men şi Distinto - ultimul apărut este
Victoria Men, care şi-a deschis porţile în aprilie. High Fashion
Group a investit 850.000 de euro în deschidere, suma incluzând atât
amenajarea, cât şi stocul de marfă pentru primul sezon. La scurt
timp de la deschidere Amalia Năstase estima pentru acest magazin o
cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro în primul an.
"Pe piaţa românească era necesar acest magazin pentru că toţi
designerii de la Victoria 46 au şi colecţii pentru bărbaţi şi
pentru că vrem să oferim o gamă completă clienţilor noştri.
Victoria 46 a avut şi o secţiune de bărbaţi până acum un an şi s-a
dorit o continuare a acestui lucru."
Cele două Victorii sunt deschise unul în apropierea celuilalt, pe
Calea Victoriei, "unde s-au îndreptat toate brandurile de lux, cu
excepţia Louis Vuitton", după cum spune Amalia Năstase. "Aici se va
forma strada principală de shopping pe care o găsim în toate
capitalele."