Ursus închide şi fabrica de bere din Cluj. Berile Ursus şi Azuga vor fi produse la Buzău, Timişoara şi Braşov

Autori: Ioana David , Laurentiu Cotu 18.11.2010

Ursus Breweries, proprietarul mărcilor Ursus şi Timişoreana, închide fabrica de bere din Cluj - cu o istorie de peste 130 de ani, acesta fiind al doilea centru de producţie închis de compania deţinută de SABMiller în ultimul an şi jumătate, peste 300 de oameni fiind afectaţi în total de aceste măsuri de reorganizare. Şi centrul de producţie de la Azuga a fost închis, anul trecut.



"Închiderea fabricii de la Cluj este o decizie grea, însă condiţiile economice dificile şi scăderea consumului pe piaţa berii ne-au făcut să luăm această măsură. Previziunile economice actuale rămân pesimiste în legătură cu revenirea pieţei pe termen scurt şi mediu. Capacitatea actuală de producţie a Ursus Breweries, în cele patru fabrici de bere din România, este mai mare decât poate susţine evoluţia pieţei în contextul economic existent"', a declarat Gary Whitlie, preşedintele Ursus Breweries.

Whitlie a fost prezent ieri la Cluj-Napoca la o discuţie cu presa locală, în timp ce în Bucureşti, la aceeaşi oră, vicepreşedintele de marketing al producătorului, Grant McKenzie, stătea de vorbă cu jurnaliştii.

Cei doi oficiali au răspuns "no comment" la mai multe întrebări legate de capacitatea de producţie a fabricilor din România, de ponderea producţiei fabricii din Cluj în total, dar şi de valoarea plăţilor compensatorii oferite angajaţilor. Producţia fabricii din Cluj va fi transferată la celelalte trei unităţi ale companiei din Buzău, Timişoara şi Braşov.

"Conform politicii companiei, nu oferim specificaţii despre capacităţiile de producţie ale fabricilor din ţară, astfel că nu vă pot spune la ce capacitate funcţionăm în prezent", a spus Gary Whitlie la Cluj.

Britanicul care a preluat conducerea producătorului de bere în luna iunie din acest an a precizat însă că fabrica din Cluj are costurile de operare cele mai mari dintre toate facilităţile de producţie ale companiei şi "este localizată în centrul oraşului, ceea ce face mai dificil de administrat din punct de vedere logistic''.

Ursus Breweries a închis anul trecut şi fabrica de bere Azuga la şase luni de la achiziţia pachetului majoritar al fabricii, decizie pe care Grant McKenzie, vicepreşedintele de marketing al companiei, a pus-o pe seama faptului că standarele de producţie erau mult sub nivelul celor ale multinaţionalei. "Situaţia de la Azuga este fundamental diferită (de Cluj - n. red.). Aici nu am produs nicio sticlă", a explicat McKenzie.

La Azuga era produs brandul cu acelaşi nume şi lucrau 160 de angajaţi.

Întrebat dacă nu îşi induc în eroare consumatorii prin faptul că branduri precum Azuga sau Ursus nu mai sunt produse în locurile tradiţionale şi de care îşi legau practic numele, McKenzie a răspuns: "Nu a fost în intenţia noastră să legăm brandul de Cluj. (...) Celelalte facilităţi de producţie sunt echipate pentru a reproduce gustul din aceste locaţii. Dacă un BMW nu este făcut în Germania, acest lucru nu înseamnă că nivelul de calitate este mai redus".

În momentul de faţă la fabrica din Cluj lucrează 161 de angajaţi, în urma închiderii fabricii 150 de persoane vor fi disponibilizate. "Angajaţii vor primi pachete compensatorii, precum şi sprijin pentru reorientarea profesională. Este un proces normal de optimizare a locurilor de muncă şi de reducere a costurilor".

Ursus Breweries intenţionează să deschidă în vara anului viitor o mini-facilitate de producţie a berii în locaţia actuală a fabricii din Cluj, unde se vor produce specialităţi de bere Ursus, iar unitatea va include un restaurant şi un bar.

"Piaţa de bere a fost serios afectată de criza economică. În ultimele 12-18 luni scăderea a fost de 25%. Consumul nu ne aşteptăm să revină la nivelul din 2007-2008 mulţi ani de acum încolo", a spus Grant McKenzie.

Potrivit lui McKenzie, piaţa din România a fost cea mai afectată din regiune în condiţiile în care este şi cea mai volatilă. În primul semestru din acest an vânzările de bere au scăzut cu 7%, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor de la INS, în timp ce în trimestrul al treilea piaţa a stagnat, potrivit aceleiaşi surse, după două luni de vară - iulie şi august - în care consumul de bere a revenit pe un trend ascendent, cu un plus de 6%, respectiv 7%.

Pe de altă parte, rapoartele gigantului sud-african SABMiller, proprietarul Ursus Breweries, au arătat că în mai puţin de doi ani România trece de la una dintre pieţele cu creşteri record pentru grup (18% - în anul fiscal 2008) la piaţa cu cea mai mare scădere a volumelor vândute între subsidiarele SABMiller din Europa în anul fiscal 2009, cu un declin al vânzărilor în volum de 13%, la aproximativ 5,1 milioane de hectolitri.

În urma acestor rezultate, cifra de afaceri a subsdiarei SABMiller a stagnat în lei şi a înregistrat o scădere de peste 12% în euro, la 1,2 mld. lei (284,2 mil. euro), iar profitul net s-a redus semnificativ, la 20,6 mil. lei (4,8 mil. euro) faţă de 146,2 mil. lei (39,7 mil. euro) cât obţinea cu un an în urmă, potrivit datelor Registrului Comerţului.

Fabricile din Haţeg, Azuga, Blaj Şi Cluj, închise

Bilanţul ultimilor doi ani în această industrie arată că aproape 520 de oameni au rămas fără locuri de muncă, trei fabrici de bere cu tradiţie din Haţeg (Hunedoara), Azuga (Prahova) şi Blaj (Alba) şi alte două de dimensiuni mici din Galaţi şi Ialomiţa au fost închise. Astfel, numărul de centre de producţie de bere a mai scăzut cu 5 unităţi, în condiţiile în care în 2008 mai funcţionau în România în jur de 20 din cele 125 de fabrici active în anul 1994, potrivit datelor Asociaţiei Berarii Europei.

Dacă România mai are mai puţin de 20 de fabrici de bere după cele trei închideri din ultimul an, în Cehia sunt peste 125 de berării, în Polonia 70, iar în Ungaria 55, potrivit datelor Asociaţiei Berarii Europei, care citează un studiu Ernst & Young din anul 2009.

n Prima multinaţională care a anunţat că va închide o fabrică în perioada de criză a fost SABMiller, proprietarul Ursus Breweries, care după ce a cumpărat în ianuarie 2009 producătorul Bere Azuga

s-a hotărât în iunie să închidă centrul de producţie care genera vânzări anuale de sub 200.000 de hectolitri şi a renunţat la 160 de angajaţi.

n În octombrie anul trecut Heineken a decis să închidă secţiile de malţ de la Haţeg, Craiova şi Miercurea-Ciuc unde lucrau

60 de oameni. La Haţeg, în judeţul Hunedoara - unde "s-a născut" brandul Haţegana, închiderea secţiei de malţ a fost urmată la doar trei luni de decizia de a renunţa şi la producţia de bere, aproape 100 de angajaţi rămânând fără loc de muncă. Unitatea producea 750.000 de hectolitri de bere sub brandurile Haţegana, Bucegi şi Golden Brau, adică peste 12% din vânzările companiei.

n Mai recent, producătorul Bergenbier a decis să închidă fabrica de bere de la Blaj, în care lucrau 170 de oameni, în condiţiile în care producţia de bere a fost sistată temporar din octombrie anul trecut.