Cei 26 de asigurători din UNSAR au vândut cu 6% mai puţin
Companiile membre ale Uniunii Naţionale a Societăţilor de
Asigurări din România (UNSAR) au încheiat primele nouă luni cu un
volum al afacerilor de 5,9 miliarde de lei (echivalentul a 1,4 mld.
euro), în scădere cu 5,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut,
în condiţiile unui declin accentuat al pieţei auto.
UNSAR cuprinde două treimi din numărul asigurătorilor locali (26),
inclusiv primele zece companii din piaţă după volumul primelor
brute subscrise (principalul indicator care arată volumul
afacerilor din asigurări).
Pe segmentul asigurărilor generale, subscrierile membrilor UNSAR au
totalizat 4,9 miliarde de lei în primele nouă luni, în scădere cu
7,5% faţă de perioada ianuarie-septembrie 2009. Cele mai afectate
au fost asigurările Casco, afacerile pe acest segment coborând cu
24%, la 1,9 miliarde de lei.
În schimb, asigurătorii au vândut poliţe cu 4% mai mari decât în
primele nouă lui de anul trecut pe piaţa asigurărilor de viaţă,
până la un nivel de aproape 990 de milioane de lei, dar din cauza
ponderii scăzute acest segment nu a avut capacitatea de a trage pe
plus întreaga piaţă.
Creşterea pe asigurările de viaţă a fost afectată şi de rezilierile
de poliţe, însă companiile susţin că fenomenul s-a temperat.
Societăţile de asigurări sunt în continuare dependente de segmentul
auto, care însumează circa trei sferturi din portofoliul
total.
"Asigurările Casco şi RCA au adus aproape 80% din subscrierile
segmentului de asigurări generale. Pe segmentul Casco, de exemplu,
nivelul daunelor brute plătite a fost aproape egal cu cel al
primelor brute subscrise. Iar dacă adăugăm şi rezervele constituite
pentru daune avizate şi neavizate, atunci imaginea acestui segment
de piaţă este din ce în ce mai sumbră", a declarat Florentina
Almăjanu, directorul general al UNSAR.
Dintre companiile de asigurări generale care şi-au publicat până
acum rezultatele la nouă luni, doar Astra Asigurări şi Euroins au
raportat creşteri ale primelor brute subscrise, în timp ce companii
precum Allianz-Ţiriac sau Omniasig au înregistrat scăderi de două
cifre ale afacerilor, dar au reuşit să se menţină pe profit.
Piaţa de asigurări a reacţionat cu întârziere la criza economică,
acesta fiind primul an în care companiile de profil raportează
scăderi de două cifre după ce pe parcursul lui 2009 majoritatea au
anunţat scăderi mai mici de 10%.