Daunele mai mici au lăsat loc pentru un profit de 26 mil. euro la VIG

Autor: Liviu Chiru 09.11.2010

Asigurătorul austriac Vienna Insurance Group, care controlează pe plan local companiile Omniasig, Asirom, BCR Asigurări şi BCR Asigurări de Viaţă, a raportat pe primele nouă luni un profit brut de 25,9 milioane de euro din operaţiunile derulate în România, în creştere cu 56% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Creşterea se datorează în principal scăderii daunelor plătite.

Doar în trimestrul al treilea profitul brut a fost de 11,6 mil. euro, faţă de un câştig de 14,3 mil. euro, raportat pe primele şase luni ale anului.

Creşterea profitului a avut loc în condiţiile în care primele brute subscrise de grup în România au scăzut cu 13% faţă de perioada similară a anului trecut, la 396 de milioane de euro.

Totuşi, grupul a reuşit să îşi reducă cheltuielile operaţionale şi daunele plătite pe plan local într-un ritm mai rapid decât cel în care au scăzut veniturile. Astfel, pe primele nouă luni, VIG a raportat venituri de 415,7 milioane de euro, în scădere cu 12% faţă de perioada similară din 2009.

În schimb, cheltuielile totale au scăzut cu 15%, până la 390 mil. euro. Daunele plătite au coborât cu 18%, la 262 de milioane de euro, în timp ce cheltuielile operaţionale au fost reduse cu 12%, la 113 mil. euro.

Profitul brut obţinut în România ajunge astfel să fie considerabil mai mare decât cel obţinut în Polonia, de 19,5 milioane de euro, şi apropiat de cel realizat în Slovacia (29 mil. euro), deşi pe cele două pieţe primele brute subscrise în nouă luni au fost considerabil mai mari, cu 35% şi respectiv 20%. Situaţia este dată de diferenţele şi mai mari în privinţa daunelor plătite pe aceste pieţe.

"În România s-a înregistrat o scădere a ponderii daunelor cu 9,8% reflectând tarifele mai mari pe segmentul auto, introducerea de franşize şi de efectul cursului de schimb", potrivit raportului publicat de VIG la Viena. Astfel, ponderea daunelor în primele subscrise a coborât la 68% în primele nouă luni din 2010, de la 77,8%, în perioada similară din 2009.

Distribuţia prin bancă a susţinut vânzările

VIG a raportat o scădere cu aproape 18% a primelor brute subscrise pe segmentul de asigurări generale, până la 326,5 milioane de euro. Scăderea a fost determinată de majorarea tarifelor percepute, dar şi de evoluţia slabă a pieţei auto în general, potrivit raportului grupului. În schimb, asigurările de viaţă au contrabalansat parţial această scădere. Poliţele de viaţă au înregistrat o creştere cu 17,5%, până la 70,1 milioane de euro.

"În România, distribuţia prin canalul bancar a urcat cu 36,7%", potrivit raportului VIG. Creşterea a fost realizată de BCR Asigurări de Viaţă, care îşi vinde produsele de tip unit-linked şi index-linked pentru clientela VIP a BCR, cea mai mare bancă locală după active, cu circa 4 milioane de clienţi. Astfel, BCR Asigurări de Viaţă a reuşit la numai cinci ani de la înfiinţare să se instaleze pe poziţia a doua în topul jucătorilor de profil, după ING Asigurări de Viaţă.