Euro 2012 reprezintă pentru polonezi o recunoaştere a performanţelor economice

Autor: Gabriel Razi 07.11.2010

Marcin Hera, omul din spatele pregătirilor pentru Campionatul European de Fotbal din 2012 din Polonia, este printre puţinii care poate spune că şi-a început cariera de jos (de la pompa unei benzinării mai exact) şi a ajuns să fie unul dintre cei mai importanţi organizatori de evenimente sportive.



A început să muncească în 1995 pentru compania petrolieră poloneză Lotos Group, a devenit preşedintele acesteia, iar acum trei ani a ajuns să ocupe un fotoliu în lumea fotbalului, scrie BBC News.

"Dacă mi-ar fi spus cineva acum 15 ani că mă voi ocupa de pregătirile Euro 2012, nu l-aş fi crezut", spune Herra.

Fostul student la drept, acum în vârstă de 35 de ani, conduce compania PL 2012, care se ocupă de organizarea evenimentelor ce vor avea loc în Polonia cu ocazia Campionatului European de Fotbal.

Şase stadioane poloneze vor găzdui meciurile de la Euro

Acest turneu final va fi organizat de Polonia în parteneriat cu Ucraina, iar viziunea şi atitudinea lui Marcin Herra au fost determinante în evitarea unor remarci negative similare celor făcute la adresa partenerilor ucraineni.

Dinamicul organizator polonez a implementat anul trecut un plan prin care au fost alese oraşe strategice în care vor fi construite stadioanele pentru Euro 2012.

Au fost alese Poznan, Varşovia şi Wroclaw datorită populaţiei numeroase şi a unui interes sporit pentru fotbal. Alegerile au fost făcute astfel încât, arenele sportive să nu devină nerentabile după încheierea turneului.

Herra a declarat că "toate stadioanele noi sunt la cele mai înalte standarde şi beneficiază de infrastructură corespunzătoare".

Toate aceste evoluţii ale infrastructurii sportive poloneze vin pe fondul unei penurii care a împiedicat Polonia să găzduiască un eveniment fotbalistic la standardele UEFA.

Stadionul din Poznan a fost primul deschis dintre cele reconstruite şi va fi urmat de cel din Gdansk în iunie 2011, de Varşovia o lună mai târziu şi Worclaw la finalul anului viitor. Herra spune că acest calendar va permite organizatorilor să testeze suficient noile arene şi să elimine din timp potenţialele probleme.

Polonia aşteaptă un milion de vizitatori

De asemenea, proiectul Euro 2012 include şi extinderea unei părţi din aeroporturile poloneze pentru a putea face faţă fluxului crescut de vizitatori în timpul evenimentului. Se estimează că 227 de proiecte de infrastructură vor fi finalizate până la lovitura de începere a turneului final şi că aceste investiţii vor totaliza 20 de miliarde de euro. Organizatorii susţin că 84% dintre aceste proiecte se derulează în conformitate cu calendarul, doar unul singur riscând să nu fie finalizat.

Aproximativ un milion de vizitatori sunt aşteptaţi în Polonia în timpul Euro 2012, iar Herra trebuie să se asigure că aceştia vor rămâne cu o impresie pozitivă despre ţara lui. Pentru a deveni "ambasadori ai Poloniei", vizitatorii trebuie să fie impresionaţi de infrastructura rutieră, de cea hotelieră sau chiar de cea medicală.

În prezent sunt derulate studii de mobilitate în oraşele-gazdă şi în cele de tranzit pentru a calibra eficient transportul feroviar în timpul şi după evenimentele sportive. Suporterii vor beneficia de un card "Polish pass" care va include un sistem de credite pentru plata asigurărilor, transportului şi cazării.

Marcin Herra admite că un domeniu la care mai este mult de lucru este percepţia pe care o au europenii despre polonezi. Un studiu derulat în 2009 arată că britanicii îi văd pe polonezi ca foarte muncitori, olandezii îi consideră mari amatori de băuturi alcoolice, în timp ce în Germania aceştia sunt văzuţi ca fiind religioşi.

3.000 de voluntari şi 168 de instituţii implicate în desfăşurarea Euro 2012

Organizatorii estimează că vor fi nevoiţi să recruteze aproape 3.000 de voluntari şi că numărul instituţiilor cu care vor lucra pentru a pune în mişcare evenimentul se va ridica la 168.

"Polonia a fost o poveste de succes în ultimii 20 de ani, PIB-ul nostru a fost un succes în 2000 şi rămâne la fel în 2010. Turneul final este şansa noastră să cristalizăm o imagine pozitivă a ţării."

Polonezii speră că în urma Euro 2012 vor rămâne cu o bază vastă de know-how, cu o mentalitate schimbată, cu o infrastructură nouă, dar şi cu percepţia străinilor că ţara lor poate fi o destinaţie turistică.

Organizatorii estimează că vizitatorii vor cheltui în jur de 200 de milioane de euro în timpul turneului final.

Totuşi, Marcin Herra spune că proiectele trebuie terminate chiar dacă efortul începe să îşi facă simţită prezenţa în rândul polonezilor.