Preţurile alimentelor scapă iar de sub control amintind de criza de acum doi ani
Preţurile alimentelor au explodat atingând valori consemnate în timpul crizei din 2007-2008, potrivit Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Alimentaţie şi Agricultură (FAO), scrie Financial Times.
Creşterea preţurilor a declanşat deja temeri cu privire la
apariţia unui nou val de proteste, similare celor care au zguduit
ţări sărace precum Bangladesh sau Haiti în urmă cu doi ani.
Mai mult, scumpirea alimentelor îi va afecta şi pe consumatorii din
ţările bogate, unde deja companii precum McDonald's sau Kraft au
anunţat majorări de preţ pentru 2011. Spre exemplu, numai în Marea
Britanie preţul alimentelor a urcat cu 4,4% în ultimul an, potrivit
Consorţiului Britanic al Comerţului, scrie The Guardian.
"Situaţia s-a deteriorat rapid", susţine Abdolreza Abbassian,
economist în cadrul FAO, adăugând că preţurile "se apropie de
nivelurile din 2008".
Acest lucru este confirmat şi de evoluţia indicelui preţului
calculat de FAO, care reprezintă practic un coş compus din
preţurile pentru grâu, porumb, orez, seminţe oleaginoase, produse
lactate, zahăr şi diferite tipuri de carne. Astfel, acest indice a
urcat în luna octombrie până la 197,1 puncte, un nivel maxim pentru
ultimii doi ani.
Scumpirile aşteaptă la colţ
"Perspectivele de îmbunătăţire (în sensul reducerii preţurilor - n.
red.) sunt extrem de limitate", explică Abbassian, exprimând astfel
o viziune larg împărtăşită de jucătorii din industria
alimentară.
Nu cu mult timp în urmă, FAO anticipa că preţurile alimentelor vor
intra în regres destul de curând, însă acum oficialii organizaţiei
au schimbat placa şi sunt preocupaţi de faptul că şi în 2011
costurile ridicate se vor menţine sau chiar vor mai creşte.
Nici perspectivele privind recolta de grâu de anul viitor din
regiunea Mării Negre nu sunt prea optimiste.
De altfel, Moscova a anunţat că fermierii ruşi sunt aşteptaţi să
însămânţeze anul acesta circa 15,5 milioane de hectare de terenuri
cu grâu de iarnă, în condiţiile în care estimările iniţiale indicau
că 18 milioane de hectare vor fi plantate. Situaţia este cu atât
mai neagră cu cât Rusia a interzis exporturile de grâu până la
mijlocul lui 2011, în timp ce Ucraina a introdus cote la exportul
de grâu, porumb şi orz.
Zahărul, record de preţ al ultimelor trei
decenii
Plutonul creşterilor de preţ a fost condus în octombrie de zahăr,
care a atins maximul ultimilor 30 de ani. Şi porumbul, soia şi
laptele au consemnat scumpiri importante. Pe de altă parte, grâul
şi orezul, două dintre cele mai consumate cereale la nivel mondial,
asigurând hrana a majorităţii populaţiei din Asia şi Africa, nu au
reuşit încă să atingă preţul istoric maxim. Orezul a înregistrat un
maxim istoric de peste 1.000 de dolari per tonă la mijlocul lui
2008, însă săptămâna trecută se tranzacţiona la 505 dolari per
tonă. De asemenea, grâul a atins un record de preţ de 12,5 dolari
per buşel în februarie 2008, însă la începutul săptămânii acesteia
se tranzacţiona pentru 7 dolari per buşel.
Cum vor trece retailerii scumpirile pe bonul
clientului?
În ţările mai sărace, perspectiva unor proteste sociale pe fondul
scumpirii alimentelor nu este deloc departe, însă şi în ţări
dezvoltate precum Marea Britanie sau Statele Unite situaţia este la
fel de sumbră.
Cotidianul american The Wall Street Journal comentează că pentru
executivii din comerţul alimentar american provocarea principală în
acest moment este cum şi când vor trece pe bonul consumatorului
aceste creşteri de preţ. O sincronizare greşită i-ar putea costa
chiar mai mult pe marii retaileri americani, mai ales că economia
mai are până găseşte drumul spre o creştere sănătoasă.
Cei mai mulţi dintre americani, nemulţumiţi de rata ridicată a
şomajului, par a-şi cântări cu multă grijă fiecare cent cheltuit şi
sunt dispuşi chiar să schimbe brandurile pe care le folosesc zi de
zi doar pentru a mai economisi nişte bani. "Marea provocare va fi
cât de mult mai putem înghiţi şi cât de mult putem trece şi în
contul clienţilor", a declarat Jack Brown, director executiv al
Stater Bros. Markets, un lanţ de retail cu 167 de magazine din
statul California.