Revoluţia 3D a dublat numărul de spectatori din cinematografe în numai doi ani
Peste patru milioane de spectatori au văzut premierele cinematografice în primele nouă luni ale acestui an, arată datele agenţiei Champions, care monitorizează săptămânal box-office-ul românesc. Cu 900.000 mai mult decât anul trecut şi dublu faţă de 2008, scrie revista BUSINESS Magazin
Asta înseamnă că oamenilor le place să se ducă la film, chiar
dacă, raportat la salariul mediu pe economie, costurile unei
astfel de distracţii nu sunt neapărat neglijabile. Preţul mediu al
unui bilet la cinematograf este de 15 lei pentru producţiile
clasice şi de circa 20 de lei pentru cele 3D. Dacă la asta adăugăm
clasicul meniu cu suc şi pop-corn, bugetul pentru două persoane
creşte încă şi mai mult. Rezultatele anunţate de Champions ascund
însă o piaţă destul de mică, iar operatorii cinematografelor spun
că ar fi loc şi de mai bine, dar că deocamdată se mulţumesc şi cu
atât, de vreme ce au reuşit creşteri considerabile tocmai în nişte
vremuri când bugetul alocat activităţilor de timp liber a
scăzut.
"Filmele 3D sunt de vină, succesul lor a determinat această
creştere", apreciază Constantin Fugaşin, fondatorul agenţiei
Champions. Tot el spune că anul trecut încasările din cinematografe
au urcat cu 70%, un procent impresionant pentru orice business
derulat în acest moment pe piaţă, iar anul acesta se va termina tot
pe creştere, de vreme ce numărul de spectatori s-a mărit cu circa
900.000 numai în primele nouă luni, iar preţurile biletelor au
rămas aceleaşi. Până la începutul lunii octombrie, cinematografele
din ţară au avut încasări de circa 16 milioane de euro numai din
vânzările de bilete, faţă de circa 15 milioane de euro în primele
nouă luni din 2009.
Filmele de acţiune şi cele de animaţie au fost preferatele
spectatorilor, potrivit datelor furnizate de agenţie. Producţia
"Alice in Wonderland" a avut cel mai mare număr de spectatori din
ianuarie şi până în septembrie - 222.314. Alte opt titluri au
reuşit să aducă peste 100.000 de spectatori în sălile de cinema,
printre care "Inception", "Prince of Persia: The Sands of Time",
"Shrek Forever After" sau "Sherlock Holmes".
Anul trecut, preferinţele au fost puţin diferite, comediile fiind
producţiile care au atras cei mai mulţi spectatori. Pe primul loc
s-a clasat filmul de animaţie "Ice Age: Dawn of the Dinosaurs",
care a avut 329.722 de spectatori, urmat de comedia "The Proposal"
(102.991) şi "Angels & Demons", cu 96.746 de spectatori.
La polul opus se situează interesul pentru producţiile europene şi
în general faţă de filmele realizate cu buget redus. Astfel, pe
ultimele locuri în topul premierelor, atât anul acesta, cât şi anul
trecut, s-au clasat producţii europene, realizate în Franţa,
Slovenia, Estonia, Marea Britanie, Ungaria şi România.
"Egyetleneim (My One and Onlies)", o comedie maghiară, este titlul
care a reuşit să atragă numai 35 de spectatori. Adică nici măcar o
sală plină.
Alături de interesul pentru filmele din cinematografe a crescut şi
cel pentru filmele din sistemul de vizionare VOD (Video on Demand -
video la cerere), iar platformele care le oferă încep să se
dezvolte, deşi ritmul este încă timid. Cu toate acestea, faptul că
atrag investiţii în publicitate înseamnă că potenţialul lor a fost
deja recunoscut. Un exemplu este parteneriatul recent încheiat
între Chio Chips şi site-ul Muvix.ro, fiind pentru prima dată în
România când un astfel de brand se asociază cu o platformă VOD.
"Sistemul de video la cerere din România nu are încă popularitatea
cinematografului şi nici nu există o concurenţă directă între cele
două, iar parteneriatul de curând încheiat cu Chio este exemplul
viu că segmentul VOD a atras investiţii în publicitate", spune
Cristina Constantinescu, brand manager la Apropo Media. De altfel,
Chio nu este primul partener care a ales să îşi asocieze brandul cu
Muvix.ro, precizează ea; înainte s-au mai desfăşurat campanii pe
Muvix.ro cu Microsoft, Citroën sau Allianz-Ţiriac.
Şi Cristian Fugaşin este încrezător în potenţialul nişei VOD, dar
crede că dezvoltarea se va întinde pe parcursul următorilor
câţiva ani, pentru că fenomenul filmelor piratate are mulţi
susţinători, iar furnizorilor de filme plătite, indiferent de
varianta de vizionare, le este foarte greu să-i determine pe
amatorii de cinema să renunţe la filmele descărcate ilegal de pe
internet sau vizionate acolo la liber. Citiţi mai multe despre
filmele 3D pe www.businessmagazin.ro.