Revoluţia 3D a dublat numărul de spectatori din cinematografe în numai doi ani

Autor: Ana Raduta 03.11.2010

Peste patru milioane de spectatori au văzut premierele cinematografice în primele nouă luni ale acestui an, arată datele agenţiei Champions, care monitorizează săptămânal box-office-ul românesc. Cu 900.000 mai mult decât anul trecut şi dublu faţă de 2008, scrie revista BUSINESS Magazin



Asta înseamnă că oamenilor le place să se ducă la film, chiar dacă, raportat la salariul mediu pe economie, costu­rile unei astfel de dis­tracţii nu sunt neapărat neglijabile. Preţul mediu al unui bilet la cinematograf este de 15 lei pentru producţiile clasice şi de circa 20 de lei pentru cele 3D. Dacă la asta adăugăm clasicul meniu cu suc şi pop-corn, bugetul pentru două persoane creşte încă şi mai mult. Rezultatele anunţate de Champions ascund însă o piaţă destul de mică, iar operatorii cinematografelor spun că ar fi loc şi de mai bine, dar că deocamdată se mulţumesc şi cu atât, de vreme ce au reuşit creşteri considerabile tocmai în nişte vremuri când bugetul alocat activităţilor de timp liber a scăzut.

"Filmele 3D sunt de vină, succesul lor a determinat această creştere", apreciază Constantin Fugaşin, fondatorul agenţiei Champions. Tot el spune că anul trecut încasările din cinematografe au urcat cu 70%, un procent impresionant pentru orice business derulat în acest moment pe piaţă, iar anul acesta se va termina tot pe creştere, de vreme ce numărul de spectatori s-a mărit cu circa 900.000 numai în primele nouă luni, iar preţurile biletelor au rămas aceleaşi. Până la începutul lunii octombrie, cinematografele din ţară au avut încasări de circa 16 milioane de euro numai din vânzările de bilete, faţă de circa 15 milioane de euro în primele nouă luni din 2009.

Filmele de acţiune şi cele de animaţie au fost preferatele spectatorilor, potrivit da­telor furnizate de agenţie. Producţia "Alice in Wonderland" a avut cel mai mare număr de spectatori din ianuarie şi până în sep­tembrie - 222.314. Alte opt titluri au reuşit să aducă peste 100.000 de spectatori în sălile de cinema, printre care "Inception", "Prince of Persia: The Sands of Time", "Shrek Forever After" sau "Sherlock Holmes".
Anul trecut, preferinţele au fost puţin diferite, co­mediile fiind producţiile care au atras cei mai mulţi spectatori. Pe primul loc s-a clasat filmul de animaţie "Ice Age: Dawn of the Dinosaurs", care a avut 329.722 de spectatori, urmat de comedia "The Proposal" (102.991) şi "Angels & Demons", cu 96.746 de spec­tatori.

La polul opus se situează interesul pentru producţiile europene şi în general faţă de filmele realizate cu buget redus. Astfel, pe ultimele locuri în topul premierelor, atât anul acesta, cât şi anul trecut, s-au clasat producţii europene, realizate în Franţa, Slovenia, Estonia, Marea Britanie, Ungaria şi România. "Egyetle­neim (My One and Onlies)", o comedie maghiară, este titlul care a reuşit să atragă numai 35 de spectatori. Adică nici măcar o sală plină.

Alături de interesul pentru filmele din cinematografe a crescut şi cel pentru filmele din sistemul de vizionare VOD (Video on Demand - video la cerere), iar platformele care le oferă încep să se dezvolte, deşi ritmul este încă timid. Cu toate acestea, faptul că atrag investiţii în publicitate înseamnă că potenţialul lor a fost deja recunoscut. Un exemplu este parteneriatul recent încheiat între Chio Chips şi site-ul Muvix.ro, fiind pentru prima dată în România când un astfel de brand se asociază cu o platformă VOD. "Sistemul de video la cerere din România nu are încă popularitatea cinematografului şi nici nu există o concurenţă directă între cele două, iar parteneriatul de curând încheiat cu Chio este exemplul viu că segmentul VOD a atras investiţii în publicitate", spune Cristina Constantinescu, brand manager la Apropo Media. De altfel, Chio nu este primul partener care a ales să îşi asocieze brandul cu Muvix.ro, precizează ea; înainte s-au mai desfăşurat campanii pe Muvix.ro cu Microsoft, Citroën sau Allianz-Ţiriac.

Şi Cristian Fugaşin este încrezător în potenţialul nişei VOD, dar crede că dez­voltarea se va întinde pe parcursul ur­mătorilor câţiva ani, pentru că fenomenul filmelor piratate are mulţi susţinători, iar furnizorilor de filme plătite, indiferent de varianta de vizionare, le este foarte greu să-i determine pe amatorii de cinema să renunţe la filmele descărcate ilegal de pe internet sau vizionate acolo la liber. Citiţi mai multe despre filmele 3D pe www.businessmagazin.ro.