Operatorul Wizz Air nu vede România ca o ţară în criză. „Businessul nostru aduce o marjă de profit de 5%“

Autor: Mirabela Tiron 14.10.2010

Compania aeriană ungară low-cost Wizz Air, care a transportat 1,6 milioane pasageri în primele nouă luni ale anului, mai mult cu 30% faţă de perioada similară a anului trecut, continuă planul de extindere prin introducerea de noi curse către Larnaca şi Malaga, dar şi prin creşterea frecvenţelor de zbor pe 16 destinaţii externe.



"Nu vedem România ca o ţară în criză, ci ca pe o oportunitate de dezvoltare, având în vedere că numărul de pasageri care zboară cu Wizz Air este în creştere. Tocmai din acest motiv am decis să creştem capacitatea de transport prin aducerea unei noi aeronave în Bucureşti", a declarat John Stephenson, vicepreşedintele Wizz Air, care operează de pe trei hub-uri în România (Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca).

Wizz Air este compania aeriană low-cost cu capital străin care a avut cea mai accelerată evoluţie în ultimii patru ani pe piaţa locală, pe care mai operează GermanWings şi easyJet, dar şi operatorul cu capital românesc Blue Air, principalul concurent al companiei ungare.

Transportatorul aerian Wizz Air a ajuns de la 17.000 de pasageri în 2006, anul în care a intrat pe piaţa românească, la circa 1,7 milioane de pasageri anul trecut, potrivit oficialilor. În august anul acesta, cota de piaţă a companiei aeriene pe segmentul de low-cost a fost estimată la 49%, potrivit statisticilor realizate de oficialii Wizz Air. La finalul anului 2009, pentru care există date comparabile, companiile Blue Air şi Wizz Air au raportat acelaşi număr de pasageri, mai exact 1,7 milioane de persoane. Operatorul român nu a comunicat date legate de trafic după primele trei trimestre.

"Estimăm că vom ajunge până la sfârşitul lunii decembrie la o cotă de piaţă de 60% având în vedere procesul de restructurare al Blue Air".

Compania low-cost Blue Air trece printr-un proces de restructurare în urma căruia a renunţat să opereze pe toate cursele interne, câteva externe şi a returnat patru din cele 11 aeronave.

John Stephenson, vicepreşedintele companiei aeriene ungare, spune că Wizz Air se bazează pe o strategie de dezvoltare simplă, care constă în costuri cât mai mici.

"În acest sens, compania operează cu avioane noi care zboară la 80-86% din capacitate şi cu care avem costuri mai mici de întreţinere. De asemenea vindem biletele prin platforma online de rezervări şi nu apelăm la agenţii de turism sau la birouri locale. Mai mult decât atât, nu cheltuim foarte mult pe promovare, ci ne bazăm pe promovarea de tip word of mouth", a declarat John Stephenson.

Wizz Air, care operează doar de pe aeroporturile secundare şi de pe cele din provincie şi îşi menţine la sol avioanele doar pentru 30 de minute, pentru a reduce costurile, zboară doar pe rute internaţionale, excluzând cursele domestice. Mai mult, compania vinde biletele de avion la preţuri reduse, însă percepe taxe adiţionale pentru servicii suplimentare (mâncare, bagaj de cală), ceea ce aduce aproape un sfert din veniturile companiei.

Întrebat de ZF ce profit înregistrează Wizz Air pe piaţa românească, vicepreşedintele companiei ungare a spus că nu poate preciza valoarea absolută, ci doar că marja de profit la care operează compania este de 4%-5%, la o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de euro, ceea ce înseamnă un profit de minimum 4-5 milioane de euro, potrivit calculelor ZF.

Filialele locale ale companiilor aeriene străine nu raportează la Ministerul de Finanţe rezultatele financiare din România. La nivel internaţional, compania ungară a transportat 7,8 milioane pasageri, operând 34 de aeronave.