Citroen C4 şi Citroen C-Zero: Ambiţie franţuzească

Ziarul Financiar 08.10.2010

Citroen şi-a lansat modelul cu care vrea să atace segmentul automobilelor compacte. Noul C4 vrea să convingă că Citroen s-a schimbat şi poate lupta de la egal la egal cu constructorii germani.



de Dragoş Băltăţeanu, ProMotor

Citroen are ambiţii mari. A trecut printr-o schimbare de imagine şi acum se adresează persoanelor tinere şi dinamice. A lansat modele atrăgătoare ca noul C5 şi gama premium DS. Şi procesul continuă.
Un pas important este lansarea noul Citroen C4. Prezentat în premieră la Salonul Auto de la Paris din această toamnă, noul C4 esta arma Citroen pentru cel mai disputat segment auto din Europa: cel al berlinelor compacte. Un segement dominat de maşini ca Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra şi Renault Megane.
Pentru primul contact cu noul model, Citroen a chemat jurnaliştii auto în Danemarca şi Suedia. Aici am putut testa pentru prima dată noul C4 pe un traseu ce ne-a dus de la Copenhaga în Suedia traversând incredibilul pod Oresund ce leagă cele două ţări. Este cel mai lung pod din Europa şi uneşte Copenhaga de oraşul Malmo din Suedia. Preţul pentru o traversare este însă pe măsură: 39 euro pentru un automobil.

După ce ne-am revenit din admiraţia infrastructurilor auto şi feroviare din Scandinavia am revenit la subiectul nostru: noul Citroen C4.
Designul exterior este convenţional. Noua parte frontală o înscrie în noua linie Citroen şi aduce un pic cu fratele mai mare C5. Deşi a crescut un pic în dimensiuni, noul C4 pare un pic mai compact decât modelul pe care îl înlocuieşte. C4 nu şochează cu nimic şi asta este un lucru bun în această clasă.
La interior, calitatea materialelor a crescut enorm. Pe modelele de top testate de noi, plasticele erau moi şi foarte plăcute la atingere. Interiorul este acum mult mai clasic, Citroen renunţând la bordul digital al vechiului model. Avem acum indicatoare de bord clasice dar şi indicatoare digitale integrate elegant. De exemplu: turometrul este digital dar are forma clasică rotundă. Citroen a mizat şi pe o customizare amplă pe care o poate face chiar cel de la volan. Culorile din bord pot fi schimbate la simpla apăsare a unui buton de la un liniştitor alb până la un albastru electric. A dispărut, de asemenea, faimosul volan cu butuc fix. Citroen a motivat aceast decizie prin faptul că a salvat câteva kilograme în plus. Structura butoanelor s-a păstrat dar sunt amplasate acum pe un volan clasic.

La drum, noul C4 se dovedeşte a fi extrem de confortabil şi silenţios. Deşi are o suspensie clasică, fără braţe independente în spate, C4 are o ţinută de drum corectă. Motorizările sunt excelente având ca vedete motorul pe benzină 1.6 THP de 155 CP dezvoltat împreună cu BMW şi turbodieselul de doi litri şi 150 CP.
În gamă mai există încă două motorizări pe benzină: VTI 95 CP 1.4 litri şi VTI 120 CP 1.6 litri. Gama propulsoarelor diesel este completată de HDI 90 CP 1.6 litri şi HDI 110 CP 1.6 litri.
Păcat însă că cel mai puternic motor pe benzină este asociat doar cu o cutie de viteze manuală robotizată. Aceasta cutie schimbă treptele în mod automat sau manual prin intermediul clapetelor de pe volan. Este însă în dezacord total cu motorizarea exelentă. Schimbările de trepte se fac extrem de lent în modul automat iar în cel manual este nevoie de ridicarea piciorului de pe pedala de acceleraţie pentru o schimbare de treaptă cât de cât decentă. Într-o lume concurentă dominată de cutii automate cu dublu ambreiaj, soluţia Citroen pare de acum 10 ani. Oficialii mărcii insistă că este o soluţie mult mai ieftină şi este preferată de clienţii mărcii. Noi ne îndoim şi am alege un C4 nou doar cu o cutie de viteze manuală.

Citroen C4 va veni în România în luna ianuarie 2011. Nu există încă preţuri, dar ne aşteptăm ca acestea să fie competitive pentru a fura clienţi fideli altor mărci. Citroen speră ca acest model să crească cota de piaţă a mărcii în România de la actualul 1,8% spre 2%.
Al doilea model testat în Scandinavia a fost Citroen C-Zero. Este maşina "full electric" dezvoltată de Mitsubishi împreună cu grupul PSA. Aceeaşi maşină va fi comercializată şi sub mărcile Peugeot şi Mitsubishi.

Citroen C-Zero este un automobil de clasă mini propulsat de un motor electric ce dezvoltă 64 CP şi 180 Nm. Maşina stochează energia electrică într-o baterie de acumulatori ce îi oferă o autonomie de 150 km. Se poate încărca de la o priză convenţională de 220 V sau de la chargere speciale de 400 V. În primul caz o încărcare completă durează 6-7 ore iar în cel de-al doilea doar 30 de minute. Preţul acestui model electric va fi prohibitiv şi se va situa undeva în jurul cifrei de 35.000 euro. Vor exista soluţii finaciare prin închiriere. Modelul Citroen electric va veni în România undeva la jumătatea anului viitor.
C-Zero este extrem de uşor de condus. Motorul electric are un cuplu fenomenal încă de la start şi acest lucru permite acceleraţii foarte bune. În oraş, C-Zero este extrem de plăcută. În habitaclu domneşte o linişte totală, motorul electric fiind extrem de silenţios. Singurele zgomote sunt cele de la rulajul pneurilor. Este o soluţie total nepoluante care va prinde în viitorul apropiat atunci când infrastructura pentru încărcarea acestor maşini va fi dezvoltată.