Citroen C4 şi Citroen C-Zero: Ambiţie franţuzească
Citroen şi-a lansat modelul cu care vrea să atace segmentul automobilelor compacte. Noul C4 vrea să convingă că Citroen s-a schimbat şi poate lupta de la egal la egal cu constructorii germani.
de Dragoş Băltăţeanu, ProMotor
Citroen are ambiţii mari. A trecut printr-o schimbare de imagine
şi acum se adresează persoanelor tinere şi dinamice. A lansat
modele atrăgătoare ca noul C5 şi gama premium DS. Şi procesul
continuă.
Un pas important este lansarea noul Citroen C4. Prezentat în
premieră la Salonul Auto de la Paris din această toamnă, noul C4
esta arma Citroen pentru cel mai disputat segment auto din Europa:
cel al berlinelor compacte. Un segement dominat de maşini ca
Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra şi Renault Megane.
Pentru primul contact cu noul model, Citroen a chemat jurnaliştii
auto în Danemarca şi Suedia. Aici am putut testa pentru prima dată
noul C4 pe un traseu ce ne-a dus de la Copenhaga în Suedia
traversând incredibilul pod Oresund ce leagă cele două ţări. Este
cel mai lung pod din Europa şi uneşte Copenhaga de oraşul Malmo din
Suedia. Preţul pentru o traversare este însă pe măsură: 39 euro
pentru un automobil.
După ce ne-am revenit din admiraţia infrastructurilor auto şi
feroviare din Scandinavia am revenit la subiectul nostru: noul
Citroen C4.
Designul exterior este convenţional. Noua parte frontală o înscrie
în noua linie Citroen şi aduce un pic cu fratele mai mare C5. Deşi
a crescut un pic în dimensiuni, noul C4 pare un pic mai compact
decât modelul pe care îl înlocuieşte. C4 nu şochează cu nimic şi
asta este un lucru bun în această clasă.
La interior, calitatea materialelor a crescut enorm. Pe modelele de
top testate de noi, plasticele erau moi şi foarte plăcute la
atingere. Interiorul este acum mult mai clasic, Citroen renunţând
la bordul digital al vechiului model. Avem acum indicatoare de bord
clasice dar şi indicatoare digitale integrate elegant. De exemplu:
turometrul este digital dar are forma clasică rotundă. Citroen a
mizat şi pe o customizare amplă pe care o poate face chiar cel de
la volan. Culorile din bord pot fi schimbate la simpla apăsare a
unui buton de la un liniştitor alb până la un albastru electric. A
dispărut, de asemenea, faimosul volan cu butuc fix. Citroen a
motivat aceast decizie prin faptul că a salvat câteva kilograme în
plus. Structura butoanelor s-a păstrat dar sunt amplasate acum pe
un volan clasic.
La drum, noul C4 se dovedeşte a fi extrem de confortabil şi
silenţios. Deşi are o suspensie clasică, fără braţe independente în
spate, C4 are o ţinută de drum corectă. Motorizările sunt excelente
având ca vedete motorul pe benzină 1.6 THP de 155 CP dezvoltat
împreună cu BMW şi turbodieselul de doi litri şi 150 CP.
În gamă mai există încă două motorizări pe benzină: VTI 95 CP 1.4
litri şi VTI 120 CP 1.6 litri. Gama propulsoarelor diesel este
completată de HDI 90 CP 1.6 litri şi HDI 110 CP 1.6 litri.
Păcat însă că cel mai puternic motor pe benzină este asociat doar
cu o cutie de viteze manuală robotizată. Aceasta cutie schimbă
treptele în mod automat sau manual prin intermediul clapetelor de
pe volan. Este însă în dezacord total cu motorizarea exelentă.
Schimbările de trepte se fac extrem de lent în modul automat iar în
cel manual este nevoie de ridicarea piciorului de pe pedala de
acceleraţie pentru o schimbare de treaptă cât de cât decentă.
Într-o lume concurentă dominată de cutii automate cu dublu
ambreiaj, soluţia Citroen pare de acum 10 ani. Oficialii mărcii
insistă că este o soluţie mult mai ieftină şi este preferată de
clienţii mărcii. Noi ne îndoim şi am alege un C4 nou doar cu o
cutie de viteze manuală.
Citroen C4 va veni în România în luna ianuarie 2011. Nu există încă
preţuri, dar ne aşteptăm ca acestea să fie competitive pentru a
fura clienţi fideli altor mărci. Citroen speră ca acest model să
crească cota de piaţă a mărcii în România de la actualul 1,8% spre
2%.
Al doilea model testat în Scandinavia a fost Citroen C-Zero. Este
maşina "full electric" dezvoltată de Mitsubishi împreună cu grupul
PSA. Aceeaşi maşină va fi comercializată şi sub mărcile Peugeot şi
Mitsubishi.
Citroen C-Zero este un automobil de clasă mini propulsat de un
motor electric ce dezvoltă 64 CP şi 180 Nm. Maşina stochează
energia electrică într-o baterie de acumulatori ce îi oferă o
autonomie de 150 km. Se poate încărca de la o priză convenţională
de 220 V sau de la chargere speciale de 400 V. În primul caz o
încărcare completă durează 6-7 ore iar în cel de-al doilea doar 30
de minute. Preţul acestui model electric va fi prohibitiv şi se va
situa undeva în jurul cifrei de 35.000 euro. Vor exista soluţii
finaciare prin închiriere. Modelul Citroen electric va veni în
România undeva la jumătatea anului viitor.
C-Zero este extrem de uşor de condus. Motorul electric are un cuplu
fenomenal încă de la start şi acest lucru permite acceleraţii
foarte bune. În oraş, C-Zero este extrem de plăcută. În habitaclu
domneşte o linişte totală, motorul electric fiind extrem de
silenţios. Singurele zgomote sunt cele de la rulajul pneurilor.
Este o soluţie total nepoluante care va prinde în viitorul apropiat
atunci când infrastructura pentru încărcarea acestor maşini va fi
dezvoltată.