Câţi bani mai costă o grădină: de la 1.800 de euro la 10.000 de euro pentru 300 mp
Preţul pentru amenajarea unei grădini începe de la 1.800 de
euro, în cea mai simplă formă şi poate ajunge şi la 10.000 de
euro, conform estimărilor firmelor care lucrează în domeniu.
Chiar dacă preţurile nu au scăzut foarte mult, comenzile se resimt,
astfel că de la o comandă pe zi în vremurile bune, companiile
primesc o comandă la trei zile, scrie revista BUSINESS Construct
(www.zf.ro/business-construct).
Mobila de exterior a fost vara aceasta pariul celui mai puternic om
din industria mobilei pentru relansarea vânzărilor. Dan Şucu,
proprietarul Mobexpert, recunoaşte că a comandat chiar mai multă
mobilă decât a fost sfătuit de cei de la departamentul de
achiziţii, însă vânzările au avut evoluţia dorită. Amenajarea
grădinii ar trebui să fie mai ieftină decât cea a casei, deci o
investiţie mai mică în perioadă de criză. Cel puţin la prima
vedere.
"Vânzările de mobilier pentru terasă şi grădină au mers mai bine
decât ne aşteptam, dar acest lucru nu s-a întâmplat numai în
România, ci în întreaga Europă", spune omul de afaceri Dan Şucu,
proprietarul grupului Mobexpert, liderul pieţei locale de mobilă.
În ultimele săptămâni din august, spre exemplu, pe trotuarul din
faţa magazinului din Băneasa, mai erau numai câteva modele,
singurele din stoc. La începutul verii, întreaga porţiune din faţa
magazinului era plină cu mobilă pentru terasă şi grădină.
"Acest tip de mobilă este din ce în ce mai căutat. Oamenii stau tot
mai mult afară, iar mulţi îşi scot diningul în curte pe timpul
verii, iar iarna îl aduc din nou în casă", mai spune omul de
afaceri.
În aceste condiţii, Şucu spune referitor la 2011 doar că "ne
pregătim mai mult decât serios pentru cererea pe această
piaţă".
Cele mai multe companii care oferă astfel de produse de mobilier
sunt de pe segmentul scăzut de preţ, unde, spre exemplu, un set de
canapele este de aproximativ 700-800 de euro. Pe segmentul mediu,
preţurile încep de la 1.000 de euro. O altă categorie specială este
reprezentată de magazinele do-it-yourself, unde nivelul de preţ
este extrem de scăzut.
Pe segmentul de lux, mobila pentru terasă şi grădină a compensat
pierderile de vânzări înregistrate de retaileri pe alte segmente de
business, iar în sezonul estival a reprezentat o gură de oxigen,
ţinând cont că vânzările de mobilă generalistă se prăbuşeau de la
o zi la alta.
Spre comparaţie cu perioada 2007-2008, când piaţa de mobilier
pentru terase şi grădini avea un ritm de creştere mediu anual de
20-25%, susţinut de factori precum explozia proiectelor imobiliare,
creşterea veniturilor populaţiei şi conturarea clasei de mijloc, în
prezent avansul s-a mai domolit.
Cât costă grădina?
Amenajarea unei grădini de 300 de metri pătraţi se ridică la
aproximativ 5.500 - 10.000 de euro prin intermediul unei firme
specializate şi durează până la zece zile. Ioana Petrache, manager
al Green Shop, firmă de amenajări peisagistice, spune că
amenajarea unei grădini începe cu sursa de apă, care trebuie să fie
clar prevăzută, apoi se definesc aleile, locurile de joacă pentru
copii sau adăpostul pentru animale. După care se stabileşte dacă se
ascunde sau nu interiorul. Pentru mobilă de exterior se foloseşte
în special bambusul, ratanul şi zambila de apă.
Cel mai simplu mod de a amenaja o grădină este prin gazonare cu
rulouri. Preţul este de 6 euro/metrul pătrat, adică 1.800 de euro
pentru o suprafaţă de 300 de metri pătraţi. Dacă se adaugă
irigaţiile, costul se duce înspre 3.000 de euro. Dacă se optează
pentru plante mari ar fi nevoie de minimum 5-6 a câte 200 de euro
fiecare, iar arbuştii ar trebui să fie minimum 30. Aleile şi
iluminarea mai costă şi ele 1.000 de euro. În total: minimum 5.500
de euro.
Acesta ar fi un preţ minim, dar sumele pot fi mult mai mari. Şi
dezvoltatorii de ansambluri rezidenţiale plătesc bani buni pentru
a atrage clienţii mai ales în această perioadă când încearcă cu
disperare să vândă apartamente.
"O grădină complexă de 300 de metri pătraţi poate să ajungă la
10.000 de euro şi durează 7-10 zile. Lucrează în jur de 4-5 oameni.
Într-un complex rezidenţial, în funcţie de suprafaţă, proiectele
încep de la 30-40.000 de euro şi pot ajunge la 150.000 de euro. Iar
pentru un teren de fotbal, costurile pot ajunge la 200.000 de lei",
a spus Iulian Svaicovschi, administrator al World Garden
Group.
Peisagistica în criză
Criza din ultimii ani a făcut victime şi pe piaţa firmelor de
peisagistică, astfel că au rezistat cele cu rulaje mari sau cele
care au avut contracte cu statul.
"În ultima perioadă au dispărut firmele care nu făceau faţă şi au
crescut firmele bune. Numărul clienţilor s-a diminuat, însă
calitatea acestora a crescut. Au devenit conştienţi de calitatea
investiţiilor şi de propriul confort", a spus Ioana Petrache,
manager al Green Shop.
Piaţa a triat puternic cererea, iar un fenomen similar s-a petrecut
şi pe piaţa mobilei de lux, unde în ultimii doi ani a scăzut
puternic "cererea speculativă", respectiv cei îmbogăţiţi peste
noapte, fie din speculaţii imobilare, fie din tranzacţii
bursiere.
"S-a redus consumul şi pe piaţa noastră. În perioada 2007-2008
aveam în medie o comandă pe zi pentru amenajarea de grădini
private, însă acum avem o comandă la trei zile. Pentru grădinile
mici bugetul a scăzut, iar pentru grădinile mari a crescut.
Grădinile mari, spre exemplu cele de 10.000 de metri pătraţi, aveau
un buget mediu de 12.000 de euro, dar acum bugetul a urcat la
20.000 de euro", a mai spus Ioana Petrache.
Pentru firmele de peisagistică cele mai multe cereri vin de la
clienţi persoane fizice care investesc în case, dar şi amenajarea
de spaţii publice aduce bani.
"Cei mai mulţi clienţi şi cei mai importanţi sunt cei care
investesc în spaţii proprii, cei care fac dezvoltare comercială,
cum sunt, spre exemplu, magazinele mari. Printre cele mai recente
proiecte se numără spaţiile verzi ale centurii Timişoara şi
stadionul din Slatina", a adăugat Ioana Petrache.
În această industrie, proiectul derulat de Petrom în valoare de 3
milioane de euro a rămas de referinţă, iar contracte de asemenea
valori probabil nu vor mai fi atinse în perioada următoare.
"Cel mai mare proiect din România a fost cel al Parcurilor
Viitorului derulat de Petrom din perioada 2007-2008-2009. În 2007
proiectele au vizat Moineşti, Piteşti şi Bucureşti, în 2008
Ploieşti, Piteşti şi Timişoara, iar în 2009 în Constanţa", a
explicat Petrache.
Câţi bani ies din afacere ?
Green Shop a avut anul trecut o cifră de afaceri de 2,5 mil. euro,
iar în cadrul companiei lucrează 60 de oameni. Compania produce
propriile rulouri pentru gazon la Bucureşti, Constanţa şi Timişoara
şi spune că este mai uşor să lucreze cu gazon deja făcut decât să
planteze, pentru că în primul rând este nevoie de o perioadă de
timp până când acesta creşte, iar în al doilea rând este mai greu
de întreţinut. Odată făcute rulourile, Ioana Petrache spune că se
poate finaliza şi un hectar pe zi.
Pe de altă parte Iulian Svaicovschi, administrator al World Garden
Group, afirmă că cifra de afaceri nu a scăzut pe fondul crizei, dar
că marja de profit s-a diminuat. "Noi nu am simţit criza. Cifra de
afaceri este în creştere, însă profitul este în scădere pentru că
preţurile sunt mai mici anul acesta", a afirmat Svaicovschi. Firma
pe care o reprezintă a avut anul trecut o cifră de afaceri de 1,3
mil. lei (0,3 mil. euro) cu 9 angajaţi. Firma a fost înfiinţată în
2008, an pe care îl consideră cel mai bun.
"Am lucrat pentru Emerald Residence, Orhideea Gardens, (ambele
ansambluri rezidenţiale din Bucureşti - n.red.), însă anul acesta
cererea de pe segmentul rezidenţial este mai slabă. Ultimii trei
ani au fost cam la fel, poate 2008 puţin mai bun", a adăugat
Svaicovschi.
Pentru piaţa rezidenţială însă anul viitor se anunţă extrem de
prost, fapt ce va influenţa inclusiv afacerile cu gazon. Speranţa
vine de la miile de case construite la marginea marilor oraşe, unde
deşi străzile de multe ori nu sunt asfaltate, proprietarii au grijă
ca măcar spaţiul din curte să le ofere mai mult confort. Că doar
acesta este principalul motiv pentru care au renunţat la
apartamentul din oraş.