Câţi bani mai costă o grădină: de la 1.800 de euro la 10.000 de euro pentru 300 mp

Autor: Ioana David 04.10.2010

Preţul pentru amenajarea unei grădini începe de la 1.800 de euro, în cea mai simplă for­mă şi poate ajunge şi la 10.000 de euro, con­form estimărilor firmelor care lucrează în do­meniu. Chiar dacă preţurile nu au scăzut foarte mult, comenzile se resimt, astfel că de la o comandă pe zi în vremurile bune, companiile pri­mesc o comandă la trei zile, scrie revista BUSINESS Construct (www.zf.ro/business-construct).

Mobila de exterior a fost vara aceasta pariul celui mai puternic om din industria mobilei pentru re­lan­sarea vânzărilor. Dan Şucu, pro­prietarul Mobexpert, recunoaşte că a comandat chiar mai multă mobilă decât a fost sfătuit de cei de la de­partamentul de achiziţii, însă vân­zările au avut evoluţia dorită. Ame­najarea grădinii ar trebui să fie mai ieftină decât cea a casei, deci o investiţie mai mică în perioadă de criză. Cel puţin la prima vedere.

"Vânzările de mobilier pen­tru terasă şi grădină au mers mai bine decât ne aşteptam, dar acest lucru nu s-a întâmplat numai în România, ci în întreaga Europă", spune omul de afaceri Dan Şucu, proprietarul grupului Mob­expert, liderul pieţei locale de mobilă. În ultimele săptămâni din august, spre exemplu, pe trotuarul din faţa magazinului din Băneasa, mai erau numai câteva modele, singurele din stoc. La începutul verii, întreaga porţiune din faţa magazinului era plină cu mobilă pentru terasă şi grădină.
"Acest tip de mobilă este din ce în ce mai căutat. Oamenii stau tot mai mult afară, iar mulţi îşi scot diningul în curte pe timpul verii, iar iarna îl aduc din nou în casă", mai spune omul de afaceri.

În aceste condiţii, Şucu spune referitor la 2011 doar că "ne pregătim mai mult decât serios pentru cererea pe această piaţă".
Cele mai multe companii care oferă astfel de produse de mobilier sunt de pe segmentul scăzut de preţ, unde, spre exemplu, un set de canapele este de aproximativ 700-800 de euro. Pe segmentul mediu, preţurile încep de la 1.000 de euro. O altă categorie specială este reprezentată de magazinele do-it-yourself, unde nivelul de preţ este extrem de scăzut.
Pe segmentul de lux, mobila pentru terasă şi grădină a compensat pierderile de vânzări înregistrate de retaileri pe alte segmente de business, iar în sezonul estival a reprezentat o gură de oxigen, ţinând cont că vânzările de mobilă ge­neralistă se prăbuşeau de la o zi la alta.
Spre comparaţie cu perioada 2007-2008, când piaţa de mobilier pentru terase şi grădini avea un ritm de creştere mediu anual de 20-25%, susţinut de factori precum explozia proiectelor imobiliare, creşterea veniturilor populaţiei şi conturarea clasei de mijloc, în prezent avansul s-a mai domolit.

Cât costă grădina?
Amenajarea unei grădini de 300 de metri pătraţi se ridică la aproximativ 5.500 - 10.000 de euro prin intermediul unei firme spe­cializate şi durează până la zece zile. Ioana Petrache, manager al Green Shop, firmă de amenajări pei­sagistice, spune că amenajarea unei grădini începe cu sursa de apă, care trebuie să fie clar prevăzută, apoi se definesc aleile, locurile de joacă pentru copii sau adăpostul pentru animale. După care se stabileşte dacă se ascunde sau nu interiorul. Pentru mobilă de exterior se foloseşte în special bambusul, ratanul şi zambila de apă.
Cel mai simplu mod de a amenaja o grădină este prin gazonare cu rulouri. Preţul este de 6 euro/metrul pătrat, adică 1.800 de euro pentru o suprafaţă de 300 de metri pătraţi. Dacă se adaugă irigaţiile, costul se duce înspre 3.000 de euro. Dacă se optează pentru plante mari ar fi nevoie de minimum 5-6 a câte 200 de euro fiecare, iar arbuştii ar trebui să fie minimum 30. Aleile şi iluminarea mai costă şi ele 1.000 de euro. În total: minimum 5.500 de euro.
Acesta ar fi un preţ minim, dar sumele pot fi mult mai mari. Şi dez­voltatorii de ansambluri rezidenţiale plătesc bani buni pentru a atrage clienţii mai ales în această perioadă când încearcă cu disperare să vândă apar­tamente.
"O grădină complexă de 300 de metri pătraţi poate să ajungă la 10.000 de euro şi durează 7-10 zile. Lucrează în jur de 4-5 oameni. Într-un complex rezidenţial, în funcţie de suprafaţă, proiectele încep de la 30-40.000 de euro şi pot ajunge la 150.000 de euro. Iar pentru un teren de fotbal, costurile pot ajunge la 200.000 de lei", a spus Iulian Svaicovschi, administrator al World Garden Group.

Peisagistica în criză
Criza din ultimii ani a făcut victime şi pe piaţa firmelor de peisagistică, astfel că au rezistat cele cu rulaje mari sau cele care au avut contracte cu statul.
"În ultima perioadă au dispărut firmele care nu făceau faţă şi au crescut firmele bune. Numărul clienţilor s-a diminuat, însă calitatea acestora a crescut. Au devenit conştienţi de calitatea investiţiilor şi de propriul confort", a spus Ioana Petrache, manager al Green Shop.
Piaţa a triat puternic cererea, iar un fenomen similar s-a petrecut şi pe piaţa mobilei de lux, unde în ultimii doi ani a scăzut puternic "cererea speculativă", respectiv cei îmbogăţiţi peste noapte, fie din speculaţii imobilare, fie din tranzacţii bursiere.
"S-a redus consumul şi pe piaţa noastră. În perioada 2007-2008 aveam în medie o comandă pe zi pentru amenajarea de grădini private, însă acum avem o comandă la trei zile. Pentru grădinile mici bugetul a scăzut, iar pentru grădinile mari a crescut. Grădinile mari, spre exemplu cele de 10.000 de metri pătraţi, aveau un buget mediu de 12.000 de euro, dar acum bugetul a urcat la 20.000 de euro", a mai spus Ioana Petrache.
Pentru firmele de peisagistică cele mai multe cereri vin de la clienţi persoane fizice care investesc în case, dar şi amenajarea de spaţii publice aduce bani.
"Cei mai mulţi clienţi şi cei mai importanţi sunt cei care investesc în spaţii proprii, cei care fac dezvoltare comercială, cum sunt, spre exemplu, magazinele mari. Printre cele mai recente proiecte se numără spaţiile verzi ale centurii Timişoara şi stadionul din Slatina", a adăugat Ioana Petrache.
În această industrie, proiectul derulat de Petrom în valoare de 3 milioane de euro a rămas de referinţă, iar contracte de asemenea valori probabil nu vor mai fi atinse în perioada următoare.
"Cel mai mare proiect din România a fost cel al Parcurilor Viitorului derulat de Petrom din perioada 2007-2008-2009. În 2007 proiectele au vizat Moineşti, Piteşti şi Bucureşti, în 2008 Ploieşti, Piteşti şi Timişoara, iar în 2009 în Constanţa", a explicat Petrache.

Câţi bani ies din afacere ?
Green Shop a avut anul trecut o cifră de afaceri de 2,5 mil. euro, iar în cadrul companiei lucrează 60 de oameni. Compania produce propriile rulouri pentru gazon la Bucureşti, Constanţa şi Timişoara şi spune că este mai uşor să lucreze cu gazon deja făcut decât să planteze, pentru că în primul rând este nevoie de o perioadă de timp până când acesta creşte, iar în al doilea rând este mai greu de întreţinut. Odată făcute rulourile, Ioana Petrache spune că se poate finaliza şi un hectar pe zi.
Pe de altă parte Iulian Svaicovschi, administrator al World Garden Group, afirmă că cifra de afaceri nu a scăzut pe fondul crizei, dar că marja de profit s-a diminuat. "Noi nu am simţit criza. Cifra de afaceri este în creştere, însă profitul este în scădere pentru că preţurile sunt mai mici anul acesta", a afirmat Svaicovschi. Firma pe care o reprezintă a avut anul trecut o cifră de afaceri de 1,3 mil. lei (0,3 mil. euro) cu 9 angajaţi. Firma a fost înfiinţată în 2008, an pe care îl consideră cel mai bun.
"Am lucrat pentru Emerald Residence, Orhideea Gardens, (ambele ansambluri rezi­denţiale din Bucureşti - n.red.), însă anul acesta cererea de pe segmentul rezidenţial este mai slabă. Ultimii trei ani au fost cam la fel, poate 2008 puţin mai bun", a adăugat Svaicovschi.
Pentru piaţa rezidenţială însă anul viitor se anunţă extrem de prost, fapt ce va influenţa inclusiv afacerile cu gazon. Speranţa vine de la miile de case construite la marginea marilor oraşe, unde deşi străzile de multe ori nu sunt asfaltate, proprietarii au grijă ca măcar spaţiul din curte să le ofere mai mult confort. Că doar acesta este principalul motiv pentru care au renunţat la apartamentul din oraş.