Şeful Vrancart: Trebuie să facem investiţii dacă vrem să mai activăm în această industrie
Conducerea producătorului de hârtie şi carton Vrancart Adjud
(VNC), unul dintre primii jucători de pe piaţa autohtonă, spune că
planul ambiţios de investiţii pe care îl are pentru următorii ani
şi care se ridică la 22,9 mil. euro reprezintă o necesitate pentru
ca firma să reziste pe piaţă.
"Oricum trebuie făcute aceste investiţii dacă dorim să ne păstrăm
şansele de a activa în această industrie. Nu erodarea marjelor în
ultimul an şi jumătate ne-a determinat în mod special să demarăm
aceste investiţii, ci conştiinţa faptului că dacă nu le facem
marjele,
nu-şi vor mai reveni niciodată pentru noi. Determinarea în lansarea
unor astfel de programe apare ca rezultantă a două elemente:
conştiinţa asupra capabilităţilor firmei şi necesitatea de a
asigura nivelul de productivitate care să-ţi permită accesul la
cote rezonabile de profitabilitate. Momentul a survenit evoluţiei
firmei", spune Mihai Botez, directorul general al Vrancart
Adjud.
Prin investiţiile planificate, compania vrea să recupereze ecartul
tehnologic pierdut faţă de principalii concurenţi, care pe
segmentul de carton ondulat sunt Ambro Suceava, parte a grupului
francez Sical, şi Ecopaper Zărneşti, aceştia din urmă deţinând
capacităţi mai mari şi o producţie mai diversificată, potrivit
analizei realizate de conducerea societăţii.
Austriecii au şi ei o prezenţă foarte puternică pe piaţa
românească. Astfel, grupul austriac Rondo Ganahl deţine la nivel
local Rondocarton, liderul pieţei de carton ondulat, iar
holdingului Prinzhorn din Austria deţine un alt producător autohton
important, respectiv Dunapack Rambox din Sfântu-Gheorghe.
Totodată, din cauza derapajului tehnologic şi de productivitate,
producătorii locali sunt în pericol de a fi concuraţi de companii
străine, cum este compania ungurească Hamburger, care dispune de
capacităţi de producţie de câteva ori mai mari decât firmele
româneşti şi de tehnologii de ultimă generaţie.
Cu tehnologia actuală, pe segmentul hârtiei igienico-sanitare
Vrancart abia reuşeşte să obţină o calitate medie a produselor şi
urmăreşte ca în urma investiţiilor să poată intra pe gama
"luxury". Totodată, compania poate produce în prezent doar un tip
de hârtie igienică, în timp ce în ultima perioadă pe piaţă au
apărut noi sortimente, cum ar fi prosoapele de bucătărie, role
jumbo pentru uz industrial, şervetele uscate sau umede şi cu
diferite arome, respectiv batistele în multiple straturi.
Totodată, concurenţii direcţi ai Vrancart pe acest segment,
respectiv Comceh Călăraşi şi Pehart Tec Petreşti, dispun de
producţii de peste două ori mai mari decât Vrancart.
Deşi afacerile Vrancart s-au dublat în ultimii patru ani, profitul
firmei s-a menţinut oarecum constant în această perioadă, iar în
prima jumătate a acestui an s-a redus aproape la jumătate, până la
un nivel de 1,7 mil. lei (circa 400.000 de euro), în ciuda
avansului semnificativ al afacerilor, respectiv de 30%.
"Noi considerăm că avansul afacerilor Vrancart în prima jumătate a
anului nu a fost chiar atât de puternic, ci doar s-a revenit
aproape de nivelul anului 2008. Pentru noi marjele din exploatare
nu au scăzut foarte mult. A scăzut profitul total datorită
creşterii costurilor finanţării", a precizat Botez.
Prin investiţiile vizate, Vrancart estimează că va reuşi să-şi
majoreze progresiv profitul, ajungând ca în 2015 să realizeze un
câştig aproape dublu faţă de cel din 2009, respectiv de 9 mil.
lei.
Vrancart a aprobat recent contractarea unor împrumuturi de 17,2
mil. euro pentru realizarea planului investiţional şi punerea în
funcţiune a unor investiţii noi. Circa 9,3 mil. euro din ncesar ar
urma să fie acoperite prin fonduri europene nerambursabile.
"Atât timp cât documentaţiile întocmite sunt la nivelul exigenţelor
şi indicatorii calculaţi atât pe rezultatele obţinute, cât şi pe
proiecţiile ce surprind consecinţele efectuării investiţiilor îţi
asigură credibilitatea, şansele să accezi la aceste fonduri sunt
crescute. Proiectele de investiţii sunt în curs de derulare, iar
banii vor fi atraşi pe măsura realizării lor", spune Botez.
Vrancart Adjud este controlată de SIF
Banat-Crişana (SIF1), care deţine 74,7% din acţiuni. Titlurile
firmei au câştigat 14% în ultimele şedinţe, iar capitalizarea a
ajuns la 14,9 milioane de euro.