Şeful Vrancart: Trebuie să facem investiţii dacă vrem să mai activăm în această industrie

Autor: Adrian Cojocar 03.10.2010

Conducerea producătorului de hârtie şi carton Vrancart Adjud (VNC), unul dintre primii jucători de pe piaţa autohtonă, spune că planul ambiţios de investiţii pe care îl are pentru următorii ani şi care se ridică la 22,9 mil. euro reprezintă o necesitate pentru ca firma să reziste pe piaţă.

"Oricum trebuie făcute aceste investiţii dacă dorim să ne păstrăm şansele de a activa în această industrie. Nu erodarea marjelor în ultimul an şi jumătate ne-a determinat în mod special să demarăm aceste investiţii, ci conştiinţa faptului că dacă nu le facem marjele,
nu-şi vor mai reveni niciodată pentru noi. Determinarea în lansarea unor astfel de programe apare ca rezultantă a două elemente: conştiinţa asupra capabilităţilor firmei şi necesitatea de a asigura nivelul de productivitate care să-ţi permită accesul la cote rezonabile de profitabilitate. Momentul a survenit evoluţiei firmei", spune Mihai Botez, directorul general al Vrancart Adjud.
Prin investiţiile planificate, compania vrea să recupereze ecartul tehnologic pierdut faţă de principalii concurenţi, care pe segmentul de carton ondulat sunt Ambro Suceava, parte a grupului francez Sical, şi Ecopaper Zărneşti, aceştia din urmă deţinând capacităţi mai mari şi o producţie mai diversificată, potrivit analizei realizate de conducerea societăţii.

Austriecii au şi ei o prezenţă foarte puternică pe piaţa românească. Astfel, grupul austriac Rondo Ganahl deţine la nivel local Rondocarton, liderul pieţei de carton ondulat, iar holdingului Prinzhorn din Austria deţine un alt producător autohton important, respectiv Dunapack Rambox din Sfântu-Gheorghe.
Totodată, din cauza derapajului tehnologic şi de productivitate, producătorii locali sunt în pericol de a fi concuraţi de companii străine, cum este compania ungurească Hamburger, care dispune de capacităţi de producţie de câteva ori mai mari decât firmele româneşti şi de tehnologii de ultimă generaţie.
Cu tehnologia actuală, pe segmentul hârtiei igienico-sanitare Vrancart abia reuşeşte să obţină o calitate medie a produselor şi urmă­reşte ca în urma investiţiilor să poată intra pe gama "luxury". Totodată, compania poate produce în prezent doar un tip de hârtie igienică, în timp ce în ultima perioadă pe piaţă au apărut noi sortimente, cum ar fi prosoapele de bucătărie, role jumbo pentru uz industrial, şervetele uscate sau umede şi cu diferite arome, respectiv batistele în multiple straturi.

Totodată, concurenţii direcţi ai Vrancart pe acest segment, respectiv Comceh Călăraşi şi Pehart Tec Petreşti, dispun de producţii de peste două ori mai mari decât Vrancart.
Deşi afacerile Vrancart s-au dublat în ultimii patru ani, profitul firmei s-a menţinut oarecum constant în această perioadă, iar în prima jumătate a acestui an s-a redus aproape la jumătate, până la un nivel de 1,7 mil. lei (circa 400.000 de euro), în ciuda avansului semnificativ al afacerilor, respectiv de 30%.
"Noi considerăm că avansul afacerilor Vrancart în prima jumătate a anului nu a fost chiar atât de puternic, ci doar s-a revenit aproa­pe de nivelul anului 2008. Pentru noi marjele din exploatare nu au scăzut foarte mult. A scăzut profitul total datorită creşterii costurilor finanţării", a precizat Botez.

Prin investiţiile vizate, Vrancart estimează că va reuşi să-şi majoreze progresiv profitul, ajungând ca în 2015 să realizeze un câştig aproa­pe dublu faţă de cel din 2009, respectiv de 9 mil. lei.
Vrancart a aprobat recent contractarea unor împrumuturi de 17,2 mil. euro pentru realizarea planului investiţional şi punerea în funcţiune a unor investiţii noi. Circa 9,3 mil. euro din ncesar ar urma să fie acoperite prin fonduri europene nerambursabile.
"Atât timp cât documentaţiile întocmite sunt la nivelul exigenţelor şi indicatorii calculaţi atât pe rezultatele obţinute, cât şi pe proiecţiile ce surprind consecinţele efectuării investiţiilor îţi asigură credibilitatea, şansele să accezi la aceste fonduri sunt crescute. Proiectele de investiţii sunt în curs de derulare, iar banii vor fi atraşi pe măsura realizării lor", spune Botez.
Vrancart Adjud este controlată de SIF
Banat-Crişana (SIF1), care deţine 74,7% din acţiuni. Titlurile firmei au câştigat 14% în ultimele şedinţe, iar capitalizarea a ajuns la 14,9 milioane de euro.