„Magazinul de pe net“ aduce 10% din încasările Fan Courier

Autor: Mirabela Tiron 23.09.2010

Adrian Mihai, unul dintre cei trei proprietari ai companiei de curierat Fan Courier, susţine că magazinele online de tipul eMag vor genera 10% din cifra de afaceri anul acesta, faţă de doar 1%-2% în urmă cu patru ani.



Altfel spus, coletele livrate pentru companiile ce fac comerţ online vor aduce încasări de 4 milioane de euro companiei de curierat, faţă de 440.000 de euro în 2006.
"Am încheiat contracte atât cu magazine mari, dar şi cu foarte multe magazine mici ce fac comerţ online, pentru care livrăm doar câteva colete pe săptămână", a declarat Adrian Mihai, business development manager şi acţionar al Fan Courier.

Ceilalţi doi acţionari ai companiei sunt Felix Pătrăşcanu şi Neculai Mihai.

Şi celelalte companii de curierat de pe piaţa românească au încasări în creştere datorită clienţilor din domeniul electronic, dar şi a celor din tele­shopping, un exemplu fiind DPD (Pegasus), ce a livrat cu 30% mai multe colete în primul semestru.
Piaţa de retail online a crescut anul acesta în medie cu 30%, potrivit estimărilor jucătorilor din domeniu, iar cel mai mare retailer IT&C de pe piaţa locală, eMag, care vinde produse şi pe internet, a obţinut afaceri de 41 de milioane de euro în pri­mele şase luni ale anului, în creştere cu 64% com­parativ cu aceeaşi pe­rioadă a lui 2009, potrivit oficialilor companiei.
"Cu clienţii din online nu se încheie contracte în exclusivitate, adică mai mulţi curieri pot livra colete pentru aceştia", a spus Adrian Mihai.
Cei trei acţionari au dus compania Fan Courier de la trei expediţii pe zi, realizate cu Daciile proprii, în urmă cu 12 ani, la 60.000 de expediţii pe zi în prezent.
Explozia curieratului pe piaţa românească a început odată cu intrarea operatorilor de tele­fo­nie mobilă, în 1998, chiar când a fost în­fiinţată compania de curierat a celor trei an­treprenori. Anul trecut, cei trei antreprenori, care ocupă şi funcţii executive în companie (Felix Pătrăşcanu de­ţine funcţia de mana­ging director, în timp ce Adrian Mihai ocupă poziţia de business de­velopment manager, iar Neculai Mihai pe cea de general manager), au dus compania la afaceri de 40 de milioane de euro.
Compania de curierat Fan Courier operează cu o flotă formată din 1.500 de maşini şi furnizează servicii de curierat pentru 14.000 de clienţi, dintre care 905 sunt persoane juridice.

Probleme la plată
"Din ce în ce mai mulţi clienţi solicită prelungirea termenelor de plată cu 60 de zile. Dacă anul trecut, doar 5% din clienţi întârziau la plată şi solicitau prelungirea termenului, anul acesta numărul lor a ajuns la aproape 20%", a declarat Adrian Mihai, adăugând că acum se ocupă opt oameni de recu­perarea banilor faţă de doar unul anul trecut. Proprietarul mai precizează că firmele din construcţii şi cele din domeniul imobiliar se numără printre cele care solicită cel mai mult prelungirea termenelor de plată.
Fan Courier, care deţine o cotă de piaţă estimată la 20% de cei trei acţionari, este una dintre puţinele companii cu capital românesc care nu
şi-a schimbat acţionariatul, deşi a fost ofertată de mai multe fonduri de investiţii, potrivit antreprenorilor.
În primele şase luni ale anului, compania a rulat afaceri în creştere cu 13% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
"Lunile iulie şi august au adus scăderi cu 15-20% în încasările companiei, având în vedere că au fost luni de vacanţă. În prima parte a lunii septembrie am observat însă o tendinţă de creştere datorată în special maga­zinelor online", a declarat Adrian Mihai. El a mai precizat că Fan Courier va încheia acest an cu o cifră de afaceri de 44 de milioane de euro, aşa cum a fost bugetat anul trecut.
Pe piaţa de curierat mai activează compania TNT, DPD, Cargus, UPS sau TCE.