Cartea lui David (II). Cu mozartu’ prin casă
Dâgâdâm, dâgâdâm, aşa o ia la fuga-fuguţa David prin casă -
aidoma unui căluţ, la trap scurt -, îngrădit în entuziasmul lui
nativ de dimensiunile inevitabil finite al încăperii, de cadrul
uşii şi de alte obstacole care i se pun în cale pe neaşteptate.
Obstacole cum ar fi spre pildă un colţ de covor, pe care David nu-l
bagă niciodată în seamă, pentru că bucuria lui este mult mai mare
decât atenţia. Şi atenţia nu se poate niciodată împărţi între fuga
cu un obiect drag în mână şi un tâmpit de colţ al unui covor: te şi
miri de ce mai există cu totul. N-ar putea fi oare toate covoarele
rotunde, ca Davidchen să nu mai cadă pe ele cât e el de lung!?! Nu
e prea lung încă, dar, orişicum, promite.
Ce mai, o cameră plină de pericole, camera lui. Acum stă trântit la
pământ. Plânge şi tata e musai să-l ţină în braţe. Ca durerea lui
să se oprească în iubire. Iar lacrimile lui fierbinţi să se usuce
pe umărul tatălui. Acum nimic nu mai doare, în braţe la tata. Viaţa
are iarăşi sens, iar nenorocirea a dispărut ca prin minune. Se mai
văd doar urmele, nişe lacrimi nesuscate pe obrăjori. Da, a căzut,
sărăcuţul de el. Mai ţine şi de faptul că David dansează în timp ce
fuge, fără să-şi ascundă bucuria faţă de armonia mişcării. Acum o
ia la goană iarăşi prin cameră, ca şi cum cu câteva clipe în urmă
nu s-ar fi petrecut o nenorocire. Ţine ceva în mână. Nu văd ce
este. Aşa că mi-e frustrată curiozitatea, acea curiozitate care-a
început cam pe la vârsta lui Daviduţu-liebeluţu şi se reflecta în
dorinţa de-a şti tot, ca şi în lipsă elementară de răbdare.
Dispare în altă cameră. Nu mai apare. Nu ştiu ce s-a petrecut, aşa
că mă îngrijorez. Prea mare e liniştea. Să se fi întâmplat ceva cu
el? Nici gând. Davidel stă în fotoliu răscrăcănat, relaxat la
maximum, cu capul înfundat în pernă. Fiecare picior e agăţat pe
câte un braţ al fotoliului. Eu doar bănuiesc unde e, căci văd în
toată splendoarea lor doar ciorapii-pantalon bleumarin. Capul
trebuie să fie pe-acolo pe undeva. Aşa c-o iau pe dibuite. Fac un
pas înainte şi văd, dintr-o mare de albastru, capul cu păr castaniu
deschis, cu gura râzând până la urechi. Şi, totuşi, în postura lui
văd un fel de relaxare tensionată, pentru că nu-mi închipui cum
reuşeşte să deschidă picioarele aşa de larg. Aha, să-mi arate mie
ultima lui figură, acum înţeleg. Oricum, i-e bine.
De la pensiunea montană din Donnersbachwald, Austria, am luat capul
unei păpuşi de plastic. Bucata roşie ca focul, în formă de cleşte,
se fixează pe chipul pistruiat al unei fetiţe şi-i de fapt părul ei
azând continuu. Uuu, ia repede mâna, să nu te arzi!, mai degrabă
nu-i pune mâna pe păr, că n-o să-ţi fie deloc bine. Pe deasupra,
părul încins poate muşca, atunci când se închide, claccc!!! şi
degetul prins doare nevoie mare. Pe deasupra, capul de plastic are
un zâmbet înţepenit pe chip: "Uite mozartu'", spune David deodată,
râzând cu exact acelaşi zâmbet al jucăriei. Cu mozartu' prin casă
fugea Daviduţ şi nici n-aveam habar. Nu se putea ca ţara de baştină
să fie alta decât Austria, numai că nu mă aşteptam să devin peste
noapte contemporan al marelui compozitor.
Câteodată, când Davidchen stă tolănit în pat, întrebă îngrijorat
despre noua lui jucărie: "Unde-i mozartu' meu?" Arunc o privire
iute primprejur, nu cumva să lipsească noul odor al Daviduţului din
raza ochilor lui. Noroc că i-am găsit locui ei, jucăriei, aşa că-i
la vedere şi-i pot împlini dorinţa pe dată. O apucă de cleşte
uşurel, ca şi cum n-ar vrea s-o doară ceva, o scoate şi-o pune la
loc pe chipul etern râzând, aşa că jucăria ba are, ba este
vitregită de părul ăla roşu ca focul. Care arde cu flăcări mari. Nu
contează asta pentru băieţelul meu, care spune râzând fericit
"mozartu' meu". După care îl aşază cu grijă la locul lui, pe o boxă
a radioului. De fapt, la locul lui, pentru că noi ascultăm mai tot
timpul Radio România Muzical. Aşa că, adesea, mozartu' lui David
ascultă Mozart.
Va urma