Chiriţoiu: Toţi urăsc retailerii, dar problema inflaţiei mari sunt preţurile reglementate
Şeful Consiliului Concurenţei spune că se gândeşte la revizuirea legii care transpune codul de bune practici în comerţul agro-alimentar - pe care toată lumea a văzut-o ca pe o promisiune a autorităţilor că alimentele se vor ieftini. Instituţia ar putea revizui şi Ordonanţa 50 care obligă băncile să schimbe formula de calculare a ratei dobânzii, după ce îi va analiza efectele pe piaţă.
După aproape un an de la intrarea în vigoare a noii legi din
comerţul alimentar care reglementează mai strict relaţiile dintre
lanţurile mari de magazine şi furnizorii lor locali, efectele
schimbării legislaţiei sunt inexistente în piaţă.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei (CC) şi unul
dintre oamenii-cheie în acest proiect, admite lipsa efectelor, însă
spune că problema inflaţiei în România nu sunt preţurile la
alimente, ci preţurile reglementate, precum cele la energie şi
gaze. Consiliul Concurenţei nu are însă nicio pârghie pentru a
interveni în mecanismul preţurilor reglementate.
Rata anuală a inflaţiei a urcat în luna august la 7,58%, cel mai
ridicat nivel al ultimilor doi ani, arată datele Institutului
Naţional de Statistică (INS). Creşterea TVA de la 19% la 24% a adus
economiei locale cea mai mare inflaţie din UE. Şeful Concurenţei
arată cu degetul spre organismele de reglementare a pieţei şi spune
că "vestea bună" este că alimentele se scumpesc într-un ritm
inferior creşterii costurilor de producţie.
"Dincolo de politica monetară, există nişte rigidităţi structurale
legate de concurenţa pe piaţă. Probabil că reglementatorii nu-şi
fac bine treaba, sunt prea indulgenţi cu companiile", a afirmat
Chiriţoiu în cadrul unei conferinţe organizate de Consiliul
Concurenţei.
Preţurile la electricitate, gaze, benzină, ţigări sau la biletele
de transport în comun sunt doar câteva din preţurile reglementate
în acest moment de către instituţii ale statului.
În sectorul bunurilor de larg consum, creşterea accizelor la ţigări
în perioada 2009-începutul lui 2010 a determinat scumpirea acestor
produse cu circa 50% şi a fost o sursă importantă de inflaţie, însă
miza statului a fost creşterea încasărilor la buget.
La rândul său, benzina s-a scumpit în România în criză, deşi preţul
barilului de petrol la bursa de mărfuri a atins minimul istoric în
2009.
Recent, CFR Călători - companie deţinută de stat - a anunţat
scumpirea cu 8% a biletelor de tren începând de astăzi.
De partea cealaltă, Chiriţoiu spune că alimentele s-au scumpit cel
mai puţin în ultimul an. "Preţurile la alimente cresc mai încet
faţă de bunurile nealimentare, ceea ce arată că există o presiune
concurenţială în sectorul alimentar", a susţinut preşedintele
CC.
Datele de la INS arată că în august inflaţia anuală la alimente a
ajuns aproape de 4%, faţă de rata de 11% înregistrată pe segmentul
produselor nealimentare. Mai mult, Chiriţoiu spune că
investigaţiile sectoriale realizate de instituţia pe care o conduce
arată că preţurile la producător au crescut mai repede decât
preţurile la raft.
"Se poate spune astfel că retailerii nu au transmis la consumator
toată creşterea de costuri", a argumentat el.
"Toată lumea urăşte retailerii, dar datele statistice de la
Eurostat arată că, per ansamblu, alimentele sunt mai ieftine în
România decât în alte ţări membre ale UE", a completat
Chiriţoiu.
Codul de bune practici are un "viciu"
Cu
toate acestea, Chiriţoiu a afirmat că va lua în calcul o revizuire
a noii legi din comerţul agroalimentar care transpune codul de bune
practici din retail din 2007. Iniţiativa legislativă a aparţinut
patronatelor din industria alimentară, care s-au plâns că taxele pe
care le cer supermarketurile şi hipermarketurile pentru listarea
produselor sunt prea mari.
În 2008, ministrul agriculturii Marian Sârbu, cel care a mediat
discuţiile dintre retaileri şi producători pe acest subiect, a
promis că transformarea codului în lege va duce la scăderea taxelor
de listare în reţelele mari de magazine şi implicit la ieftinirea
alimentelor.
Până în prezent însă nu s-a înregistrat un astfel de fenomen, deşi
noile reglementări au intrat în vigoare în noiembrie 2009. Mai
mult, în Parlament se află de mai bine de jumătate de an un proiect
de modificare a legii prin excluderea prevederilor legate de
termenele maxime de plată a mărfii.
"Legea cu codul are un viciu de gândire economică. Simplul fapt de
schimbare a numelui taxelor de listare nu a dus la schimbarea
raportului de forţe pe piaţă, aşa cum s-a dorit, pentru că
retailerii au putut redenumi taxele", a afirmat Chiriţoiu.
CC ar putea aduce noi schimbări în lege legate de taxele de listare
în supermarketuri şi hipermarketuri înainte ca proiectul de
modificare a acesteia să iasă din Parlament. "Anul acesta ne-am
concentrat pe schimbarea reglementărilor în sectorul bancar pentru
alinierea legislaţiei la noile directive europene, de aceea am
lăsat pe plan secund legea cu codul de bune practici în retail. Pe
partea de legislaţie, Ordonanţa 50 este «perla coroanei»
Consiliului Concurenţei", a mai spus Chiriţoiu.
CC a lansat propunerea de diminuare a comisionului de rambursare
anticipată a creditelor bancare şi de creştere a transparenţei
calculului dobânzilor în luna iunie a acestui an, proiectul de
modificare a legii fiind preluat apoi de ANPC (Agenţia Naţională
pentru Protecţia Consumatorului).
Mesajul transmis de Chiriţoiu către bănci, prin această iniţiativă
legislativă, a fost reducerea DAE la creditele vechi. El spune acum
că va urmări evoluţia ratelor dobânzii pe piaţa bancară în
următoarele luni. "Rămâne de văzut dacă numărul mare de refinanţări
va forţa băncile să reducă ratele de dobândă la creditele vechi.
Cel mai probabil vom face o analiză post-factum a impactului
Ordonanţei 50 la începutul lui 2011. Dacă vedem că băncile au
interpretat legea în favoarea lor, o să aducem modificări la lege.
Dacă au încălcat legea, băncile vor fi sancţionate de ANPC", a
completat şeful Concurenţei.
Bogdan Chiriţoiu, fost consilier economic al preşedintelui Traian
Băsescu, a fost numit de acesta la conducerea CC în urmă cu
aproximativ un an, iar primul proiect mare pe care l-a finalizat în
noua funcţie a fost modificarea legii concurenţei. Printre
obiectivele sale se numără reducerea timpului mediu al unei
investigaţii a Consiliului Concurenţei, care în prezent este de 26
de luni, faţă de 18 luni cât este media Comisiei Europene.
Printre cele mai mari investigaţii ale autorităţii de concurenţă
aflate în desfăşurare sunt cea din industria petrolieră, declanşată
în urmă cu mai bine de trei ani, şi ancheta la Orange, Vodafone şi
Romtelecom, companii cărora li s-au adus acuze de abuz de poziţie
dominantă pe piaţă. CC mai are în derulare şase investigaţii pe
piaţa farmaceutică, cinci dintre acestea fiind planificate să se
finalizeze în acest an.
Ce se află în agenda lui Chiriţoiu până la finele lui 2010
n Consiliul Concurenţei va prezenta în octombrie concluziile investigaţiilor sectoriale realizate în ultimul an în 8 sectoare-cheie din economie, printre care industria alimentară, energia şi telecomunicaţiile
n În octombrie va fi prezentat şi auditul Băncii Mondiale la Consiliul Concurenţei
n CC intenţionează să facă un studiu post-factum al Ordonanţei 50, pentru a vedea modul în care băncile au pus în practică noile reglementări
n Chiriţoiu a spus că vrea să finalizeze până la sfârşitul lui 2010 toate investigaţiile deschise de CC de mai mult de trei ani, cu excepţia celei din industria petrolieră
n CC va da un verdict în cazul anchetelor la Poşta Română, la cei trei operatori mari din telecom (Orange, Vodafone, Romtelecom), pe piaţa farmaceutică
n Dacă vor fi date amenzi în sectorul telecomunicaţiilor, acestea vor avea valori record, ţinând cont de cifra de afaceri a companiilor de profil, potrivit lui Chiriţoiu
n Până la finele anului vor fi prezentate şi concluziile anchetelor deschise de CC pe piaţa serviciilor de taximetrie din Constanţa, la Ape Minerale Olăneşti şi la Corpul Experţilor Contabili
n Concurenţa are în derulare în acest moment circa 60 de
investigaţii la companii sau la nivel sectorial, 10 dintre acestea
fiind deschise în 2010