Care sunt cei mai mari investitori occidentali din Europa Centrală şi de Est
În perioada de boom, marile companii căutau noi oportunităţi de investiţii. Europa Centrală şi de Est a părut o soluţie potrivită în condiţiile în care forţa de muncă era ieftină, economiile avansau într-un ritm mult mai alert decât în Vest, iar statele răsăritene, ieşite nu de mult de sub dominaţia comunistă, erau în căutare de investiţii şi erau dispuse să acorde facilităţi fiscale.
Între timp a izbucnit criza economică şi lucrurile au luat o altă turnură. Economiile est-europene au intrat în declin şi odată cu ele şi veniturile investitorilor străini. Se poate observa astfel o scădere a afacerilor în 2009 versus 2008, deşi ambii ani au fost ani de criză.
Declin, declin şi iar declin
Acest lucru este evident cu atât mai mult dacă analizăm poziţia
celui mai mare producător de oţel, ArcelorMittal, ale cărui
venituri au scăzut cu 45,4% anul trecut faţă de cel anterior,
conform studiului privind cele mai mari companii din Est realizat
de compania de audit Deloitte.
Grupul a obţinut de pe pieţele din Est venituri de doar 6,933
miliarde de euro în 2009, faţă de 12,709 miliarde de euro în anul
precedent. Această evoluţie a condus la o schimbare a ierarhiei,
astfel ArcelorMittal a pierdut patru poziţii, până pe locul
opt.
Nici cei trei mari - Volkswagen, E.ON şi Metro - nu stau mai bine,
fiecare dintre ei anunţând scăderi de peste 20% la capitolul
venituri. Pe podium însă nu se observă modificări de poziţii.
Volkswagen, care deţine grupul ceh Skoda, rămâne cel mai important
investitor din regiune, însă veniturile grupului au scăzut cu
24,9%, de la peste 22,5 mld. euro în 2008 la puţin sub 17
miliarde.
Tot o evoluţie negativă a suferit şi celălalt producător auto din
top, Renault, proprietarul Dacia.
De această dată însă declinul a fost mai puţin abrupt, de 1,4%.
Această evoluţie ilustrează faptul că piaţa auto a avut foarte mult
de suferit din cauza crizei financiare mondiale.
În cazul producătorului francez Renault impactul nu a fost la fel
de puternic datorită programelor de reînnoire a parcului auto.
Foarte mulţi occidentali au renunţat astfel la maşinile lor vechi
şi s-au orientat spre modelele low-cost ale Dacia.
Şi câştigătorii sunt?
Criza financiară şi-a spus cuvântul şi în sectorul energetic, însă
din alte motive. Astfel, companii precum E.ON, OMV sau RWE au
suferit un declin al vânzărilor în principal din cauza monedelor
locale slabe, care s-au depreciat în raport cu euro.
Dintre cei 25 cei mai mari investitori străini doar patru au reuşit
să îşi majoreze veniturile în 2009. Dintre aceştia, doi aparţin
domeniului IT. Samsung, cel mai mare producător de televizoare
din lume, situat pe poziţia a şasea în top, a anunţat o creştere
de 4,6% a veniturilor, până la puţin peste 7,2 mld. euro. LG, unul
dintre cei mai mari producători de telefoane mobile din lume, a
intrat în acest an în top 25, pe penultimul loc, după ce
veniturile companiei au crescut cu 9,5%, până la aproape 2,5 mld.
euro. Această evoluţie se datorează în principal unor investiţii
de tip greenfield realizate de companie.
Ceilalţi doi câştigători sunt reţeaua germană de hipermarketuri
cu discount Kaufland şi grupul german de comerţ REWE, operatorul
magazinelor de discount Penny Market/Penny Market XXL în
România.
Cei mai mari investitori din România
n Dintre cei mai mari 25 de investitori din Europa Centrală şi
de Est, circa jumătate sunt prezenţi şi în România.
n Două dintre companiile aflate în top trei după veniturile
obţinute în 2009 - E.ON şi Metro - au investiţii pe piaţa
locală.
n Cei mai mari investitori străini din România după cifra de
afaceri din 2009 sunt: Erste prin BCR (17,48 mld. lei), Group
Société Générale prin BRD (16,48 mld. lei), OMV prin OMV Petrom
(12,84 mld. lei), Renault prin Automobile Dacia (9 mld. lei) şi
Piraeus prin Piraeus Bank (8,42 mld. lei).
n Cu execepţia Tesco, cel mai mare
lanţ de supermaketuri din Marea Britanie, toţi ceilalţi mari
jucători - Metro, Kaufland, REWE şi Carrefour - de pe
acest segment sunt prezenţi în
România.
n Alte nume importante sunt din domeniul telecomunicaţiilor -
Deutsche Telekom şi France Telecom.
n Alte domenii unde România a reuşit să atragă investitori sunt
petrolier (OMV şi Lukoil), producţie echipamente telecom (Nokia) şi
auto (Renault).