Care sunt cei mai mari investitori occidentali din Europa Centrală şi de Est

Autor: Cristina Roşca 09.09.2010

În perioada de boom, marile companii căutau noi oportunităţi de investiţii. Europa Centrală şi de Est a părut o soluţie potrivită în condiţiile în care forţa de muncă era ieftină, economiile avansau într-un ritm mult mai alert decât în Vest, iar statele răsăritene, ieşite nu de mult de sub dominaţia comunistă, erau în căutare de investiţii şi erau dispuse să acorde facilităţi fiscale.



Între timp a izbucnit criza economică şi lucrurile au luat o altă turnură. Economiile est-europene au intrat în declin şi odată cu ele şi veniturile investitorilor străini. Se poate observa astfel o scădere a afacerilor în 2009 versus 2008, deşi ambii ani au fost ani de criză.

Declin, declin şi iar declin
Acest lucru este evident cu atât mai mult dacă analizăm poziţia celui mai mare producător de oţel, ArcelorMittal, ale cărui venituri au scăzut cu 45,4% anul trecut faţă de cel anterior, conform studiului privind cele mai mari companii din Est realizat de compania de audit Deloitte.
Grupul a obţinut de pe pieţele din Est venituri de doar 6,933 miliarde de euro în 2009, faţă de 12,709 miliarde de euro în anul precedent. Această evoluţie a condus la o schimbare a ierarhiei, astfel Ar­celorMittal a pierdut patru poziţii, până pe locul opt.
Nici cei trei mari - Volkswagen, E.ON şi Metro - nu stau mai bine, fiecare dintre ei anunţând scăderi de peste 20% la capitolul venituri. Pe podium însă nu se observă modificări de poziţii.
Volkswagen, care deţine grupul ceh Skoda, rămâne cel mai important investitor din regiune, însă veniturile grupului au scăzut cu 24,9%, de la peste 22,5 mld. euro în 2008 la puţin sub 17 miliarde.
Tot o evoluţie negativă a suferit şi celălalt producător auto din top, Renault, proprietarul Dacia.
De această dată însă declinul a fost mai puţin abrupt, de 1,4%. Această evoluţie ilustrează faptul că piaţa auto a avut foarte mult de suferit din cauza crizei financiare mondiale.
În cazul producătorului francez Re­nault impactul nu a fost la fel de puternic da­torită programelor de reînnoire a parcului auto. Foarte mulţi occidentali au renunţat astfel la maşinile lor vechi şi s-au orientat spre modelele low-cost ale Dacia.

Şi câştigătorii sunt?
Criza financiară şi-a spus cuvântul şi în sectorul energetic, însă din alte motive. Astfel, companii precum E.ON, OMV sau RWE au suferit un declin al vânzărilor în principal din cauza monedelor locale slabe, care s-au depreciat în raport cu euro.
Dintre cei 25 cei mai mari investitori străini doar patru au reuşit să îşi majoreze ve­niturile în 2009. Dintre aceştia, doi aparţin do­­meniului IT. Samsung, cel mai mare pro­du­cător de televizoare din lume, situat pe po­ziţia a şasea în top, a anunţat o creştere de 4,6% a veniturilor, până la puţin peste 7,2 mld. euro. LG, unul dintre cei mai mari pro­du­cători de telefoane mobile din lume, a in­trat în acest an în top 25, pe penultimul loc, după ce veniturile companiei au crescut cu 9,5%, până la aproape 2,5 mld. euro. Aceas­tă evoluţie se datorează în principal unor in­ves­tiţii de tip greenfield realizate de com­panie.
Ceilalţi doi câştigători sunt reţeaua ger­ma­nă de hipermarketuri cu discount Kauf­land şi grupul german de comerţ REWE, operatorul magazinelor de discount Penny Mar­ket/Penny Market XXL în România.

Cei mai mari investitori din România

n Dintre cei mai mari 25 de investitori din Europa Centrală şi de Est, circa jumătate sunt prezenţi şi în România.
n Două dintre companiile aflate în top trei după veniturile obţinute în 2009 - E.ON şi Metro - au investiţii pe piaţa locală.
n Cei mai mari investitori străini din România după cifra de afaceri din 2009 sunt: Erste prin BCR (17,48 mld. lei), Group Société Générale prin BRD (16,48 mld. lei), OMV prin OMV Petrom (12,84 mld. lei), Renault prin Automobile Dacia (9 mld. lei) şi Piraeus prin Piraeus Bank (8,42 mld. lei).
n Cu execepţia Tesco, cel mai mare
lanţ de supermaketuri din Marea Britanie, toţi ceilalţi mari jucători - Metro, Kaufland, REWE şi Carrefour - de pe
acest segment sunt prezenţi în
România.
n Alte nume importante sunt din domeniul telecomunicaţiilor - Deutsche Telekom şi France Telecom.
n Alte domenii unde România a reuşit să atragă investitori sunt petrolier (OMV şi Lukoil), producţie echipamente telecom (Nokia) şi auto (Renault).