Creierul nostru muzical. Ştiinţa unei eterne obsesii

Autor: Ziarul de Duminica 09.09.2010

Daniel J. Levitin

O întâmplare pe cât de neobişnuită, pe-atât de fericită a făcut ca Daniel Levitin - muzician rock şi producător de discuri - să studieze neurologia şi să devină unul dintre specialiştii ei de frunte. Rezultatul, în plan ştiinţific, e fără precedent: investigarea proceselor care au loc în mintea noastră atunci când cântăm sau ascultăm muzică nu prin experimente aseptice de laborator, ci din perspectiva artei vii. Şi astfel, Levitin ajunge să răspundă la întrebări esenţiale: Cum a apărut muzica? Ce legătură există între muzică şi limbaj? Ce se întâmplă în minţile compozitorilor? Ce este talentul muzical?
"Creierul nostru muzical" leagă subtilităţile imponderabile ale interpretării şi audiţiei de procesele neurologice care stau la baza lor şi explică impactul formidabil pe care eterna obsesie a muzicii îl are asupra noastră.
Daniel J. Levitin s-a născut în 1957 la San Francisco. A studiat ingineria la Institutul Tehnologic din Massachusetts şi muzica la Berklee College of Music, pentru ca apoi să se dedice muzicii şi să cânte în mai multe formaţii. A lucrat ca inginer de sunet şi producător de discuri, iar la treizeci de ani a revenit pe băncile universităţii: a studiat psihologia cognitivă la Stanford, specializându-se în percepţia muzicală. A devenit un expert de frunte în acest domeniu, în care a publicat numeroase lucrări de specialitate. În prezent, conduce Laboratorul de Percepţie Muzicală de la Universitatea McGill.


4. ANTICIPAREA
Ce anume aşteptăm de la Liszt (şi de la Ludacris)
Când mă aflu la o nuntă, nu priveliştea plină de speranţă şi de dragoste a miresei şi mirelui care stau în faţa prietenilor şi familiei sau gândul la întreaga lor viaţă care le stă înainte îmi umplu ochii de lacrimi. Eu plâng atunci când începe muzica. Într-un film, când doi oameni se regăsesc în sfârşit, după multă suferinţă, tot muzica este cea care ne dă brânci, mie şi emoţiilor mele, peste pragul sentimental.
Am spus mai devreme că muzica este sunet organizat, dar organizarea trebuie să implice unele elemente neaşteptate, altminteri, din punct de vedere emoţional, este plată, automată. Preţuirea muzicii e strâns legată de capacitatea noastră de a învăţa structura pe care se întemeiază muzica noastră preferată - echivalentul gramaticii din limbile vorbite sau din vorbirea prin semne - şi de a face previziuni în privinţa a ceea ce urmează. Compozitorii izbutesc să impregneze muzica de emoţie pentru că ştiu care ne sunt aşteptările, iar apoi, în mod absolut deliberat, controlează momentele în care se împlinesc şi în care nu se împlinesc aceste aşteptări. Încântarea, fiorii şi lacrimile pe care ni le aduc muzica sunt rezultatul manipulării măiestre a aşteptărilor noastre de către un compozitor iscusit şi de către cel care interpretează muzica.
În muzica occidentală clasică, iluzia - sau trucul ieftin - care e cel mai uşor de identificat este, probabil, cadenţa înşelătoare.
O cadenţă este o succesiune de acorduri care creează o aşteptare limpede şi apoi se încheie, de obicei, cu o consonanţă mulţumitoare. În cazul cadenţei înşelătoare, compozitorul repetă secvenţa de acorduri iar şi iar, până ce convinge în cele din urmă ascultătorii că vor primi ceea ce aşteaptă, dar în ultima clipă le oferă un acord neaşteptat - nu în altă cheie, ci un acord care le spune că nu s-a terminat, un acord care nu oferă o consonanţă deplină.
Haydn foloseşte atât de des cadenţa înşelătoare, încât devine o obsesie. Perry Cook a asemănat-o cu un truc de iluzionist: iluzioniştii creează aşteptări şi apoi le sfidează, fără ca noi să ştim exact cum o vor face sau când anume. Şi compozitorii fac asta.
Cântecul "For No One" al formaţiei Beatles se termină cu acordul V (treapta a cincea a gamei în care ne aflăm) şi aşteptăm trecerea în consonanţă care nu apare - cel puţin nu în acel cântec.
Însă piesa imediat următoare din albumul Revolver începe tocmai cu acordul pe care aşteptam să-l auzim, o semitrecere în consonanţă (cu a şaptea treaptă bemol), care provoacă în egală măsură surpriză şi relaxare.
Crearea şi apoi manipularea aşteptărilor reprezintă miezul muzicii, şi se pot face în nenumărate feluri. Formaţia Steely Dan o face cântând melodii care sunt în esenţă bluesuri (cu structură de blues şi progresii de acorduri), dar adăugând acordurilor armonii neobişnuite, care le fac să sune foarte diferit de blues - de exemplu, în "Chain Lightning". Miles Davies şi John Coltrane au devenit faimoşi prin rearmonizarea progresiilor de blues, dându-le sunete noi ancorate parţial în familiar şi parţial în exotic. În albumul său solo Kamakiriad, Donald Fagen (de la Steely Dan) are un cântec cu ritmuri blues/funk care ne fac să ne aşteptăm la progresia de acorduri standard din blues, dar primul minut şi jumătate din cântec este interpretat pe un singur acord, fără să se clintească din acea poziţie armonică, ("Chain of Fools" al Arethei Franklin este tot într-un singur acord.)
În "Yesterday", fraza melodică principală are şapte măsuri; formaţia Beatles ne surprinde prin încălcarea uneia dintre cele mai elementare presupuneri din muzica uşoară, unitatea frazei de patru sau opt măsuri (aproape toate cântecele rock/pop au ideile muzicale organizate în fraze de aceste lungimi). În "I Want You (She's So Heavy)", Beatleşii înşală aşteptările mai întâi prin crearea unei terminaţii hipnotice, repetitive, care pare că va dura la nesfârşit; pe baza experienţei noastre legate de muzica rock şi de încheierile din cadrul acesteia, ne aşteptăm ca volumul melodiei să scadă lent, clasicul fondu. În schimb, ei încheie melodia brusc, şi nici măcar la capătul unei fraze - încheie taman în mijlocul unei note!
Formaţia The Carpenters foloseşte timbrul pentru a încălca aşteptările legate de gen; probabil că era ultima formaţie de la care lumea s-ar fi aşteptat să folosească chitară electrică distorsionată, dar au făcut-o în "Please Mr. Postman" şi în alte cântece.
Formaţia Rolling Stones - una dintre cele mai dure formaţii de rock din lume la acea vreme - făcuse exact invers cu câţiva ani înainte, folosind viori (ca, de exemplu, la "As Tears Go By").
Când formaţia Van Halen era cel mai nou, cel mai la modă grup de pe piaţă, şi-a surprins fanii lansându-se într-o versiune heavy metal a unui cântec nu chiar în vogă al formaţiei Kinks, "You Really Got Me".
Sunt încălcate adesea şi aşteptările legate de ritm. Un truc standard în bluesul electric este ca formaţia să-şi ia avânt şi apoi să înceteze cu totul să cânte, în vreme ce vocalul sau chitara solo continuă să cânte, ca în "Pride and Joy" al lui Stevie Ray Vaughan, "Hound Dog" al lui Elvis Presley sau "One Way Out" al formaţiei Allman Brothers. Încheierea clasică a unui cântec din bluesul electric este alt exemplu. Cântecul se desfăşoară cu o bătaie constantă timp de două sau trei minute, după care - bang!
Tocmai când acordurile sugerează că încheierea este iminentă, în loc să se avânte către ea cu viteză maximă, formaţia începe brusc să cânte la jumătate din tempoul precedent.
Într-o lovitură dură dublă, Creedence Clearwater Revival porneşte în "Lockin'Out My Back Door" această încheiere încetinită - la acea vreme acest soi de încheiere era deja un clişeu - şi înşală această aşteptare revenind pentru adevăratul final al cântecului la tempoul deplin.
Formaţia The Police a devenit celebră pentru încălcarea aşteptărilor legate de ritm. Convenţia ritmică standard din rock este o notă accentuată, tare, pe 1 şi 3 (indicată de toba mare) cu backbeat pe toba premier la 2 şi 4. Muzica reggae (exemplificată cel mai limpede de Bob Marley) poate fi percepută ca desfăşurându-se la jumătate din viteza muzicii rock, deoarece la ea toba mare şi toba premier apar de două ori mai rar într-o frază muzicală. Bătaia ei fundamentală este caracterizată de o chitară pe timpul slab (măsura neaccentuată); cu alte cuvinte, chitara cântă în spaţiul care ar fi la jumătatea bătăilor principale pe care le numărăm: 1 ŞI-UN 2 ŞI 3 ŞI-UN 4 ŞI. Datorită senzaţiei de "jumătate de timp" are o calitate lenevoasă, însă timpii slabi îi dau o senzaţie de mişcare, împingând-o mereu mai departe. Cei de la The Police au combinat reggae cu rockul, creând un sunet nou, care în acelaşi timp împlinea unele dintre aşteptările legate de ritm, iar pe altele le încălca. Sting cânta adesea părţile de chitară bas care erau cu totul noi, evitând clişeele rock ale cântatului pe downbeat sau ale cântatului sincron cu toba mare. După cum mi-a spus (pe când lucram în acelaşi birou, în anii '80) Randy Jackson, celebru din American Idol şi cândva unul dintre cei mai buni basişti de studio, partiturile de bas ale lui Sting sunt cu totul altfel, şi nu s-ar potrivi în cântecele nimănui altcuiva.
"Spirits in the Material World" din albumul lor Ghost in the Machine duce acest joc ritmic atât de departe, încât poate fi greu de spus chiar şi unde este downbeat.
Compozitorii moderni, cum este Schönberg, au eliminat cu totul ideea de aşteptare. Gamele pe care le folosesc ne lipsesc de noţiunile de consonanţă, bază a gamei sau "acasă" muzical, creând astfel iluzia că nu există "acasă", că este o rătăcire muzicală, poate ca metaforă a existenţialismului secolului XX (sau doar pentru că încercau să fie în răspăr). Încă mai auzim aceste game, folosite în filme pentru a însoţi secvenţele de vis, pentru a sugera lipsa terenului solid, sau în scenele de sub apă ori din spaţiul cosmic, pentru a sugera absenţa greutăţii.
Aceste aspecte ale muzicii nu sunt reprezentate direct în creier, cel puţin nu în fazele iniţiale de procesare. Creierul îşi construieşte propria versiune a realităţii, bazată doar parţial pe ceea ce există în realitate, şi parţial pe felul în care interpretează tonurile pe care le auzim în funcţie de rolul jucat de ele într-un system muzical învăţat. Interpretăm într-un mod asemănător limbajul vorbit. Nu există nimic intrinsec pisicesc în cuvântul "pisică" sau în oricare dintre literele cuvântului. Am învăţat că acest ansamblu de sunete reprezintă animalul de companie felin. În acelaşi fel, am învăţat că anumite secvenţe de tonuri se potrivesc, şi ne aşteptăm ca ele să se potrivească în continuare. Ne aşteptăm ca anumite tonuri, timbruri etc. să apară împreună, pe baza unei analize statistice efectuate de creierul nostru privind frecvenţa asocierii lor din trecut. Trebuie să respingem ideea ispititoare din punct de vedere intuitiv că creierul ar stoca o reprezentare exactă şi strict izomorfă a lumii. Într-o anumită măsură, el stochează distorsiuni perceptive, iluzii, şi extrage relaţiile dintre elemente. El calculează pentru noi o realitate, una plină de complexitate şi frumuseţe. O dovadă simplă este faptul că undele de lumină variază pe o singură dimensiune - lungimea de undă -, şi totuşi sistemul nostru de percepţie tratează culoarea ca şi cum ar fi bidimensională (cercul culorilor despre care am vorbit la pagina 36). La fel stau lucrurile şi în cazul tonului: dintr-un continuum unidimensional de molecule care vibrează cu viteze diferite, creierul nostru construieşte un spaţiu tonal bogat, pluridimensional, cu trei, patru sau chiar cinci dimensiuni (după unele modele).
Faptul că creierul nostru adaugă atât de multe dimensiuni la ceea ce există în lumea exterioară ne poate ajuta să explicăm reacţiile noastre profunde la sunetele care sunt construite corect şi combinate cu măiestrie.
Când cognitiviştii vorbesc despre aşteptări şi încălcarea lor, ei se referă la un eveniment a cărui producere este în dezacord cu ceea ce s-ar fi putut prezice în mod rezonabil. Este limpede că ştim multe despre diferitele situaţii standard. Viaţa ne oferă situaţii similare, care se deosebesc doar prin detalii, iar adesea acele detalii sunt nesemnificative. A învăţa să citeşti e un exemplu. Extractorii de trăsături din creierul nostru au învăţat să detecteze aspectul esenţial şi invariabil al literelor alfabetului şi, în afară de cazul în care le acordăm o atenţie specială, nu observăm detalii de genul tipului de literă cu care este scris un cuvânt.
Deşi detaliile superficiale sunt diferite, toate aceste cuvinte sunt la fel de uşor de recunoscut, aşa cum sunt şi literele din care este alcătuit fiecare. (Poate fi enervant să citeşti propoziţii în care fiecare cuvânt e scris cu alt tip de literă, şi fireşte că o asemenea schimbare rapidă ne sare în ochi, dar nu e mai puţin adevărat că detectorii noştri de trăsături sunt ocupaţi cu extragerea unor lucruri cum ar fi "litera a", nu cu procesarea tipului de literă cu care e scrisă.)
O modalitate importantă folosită de creierul nostru pentru a trata situaţiile standard este extragerea acelor elemente care sunt comune mai multor situaţii şi crearea unui cadru în care să le plaseze; acest cadru se numeşte schemă. Schema pentru litera "a" ar fi descrierea formei ei şi, poate, o serie de urme din memorie ale tuturor "a"-urilor pe care le-am văzut vreodată, arătând variabilitatea care însoţeşte schema. Schemele influenţează o mulţime de interacţiuni din viaţa de toate zilele pe care le avem cu lumea înconjurătoare. De exemplu, am fost la petreceri date cu ocazia zilei de naştere şi avem o idee generală - o schemă - despre ceea ce este comun sărbătoririlor zilei de naştere. Schema sărbătoririi zilei de naştere este diferită în culturi diferite (cum e şi cazul muzicii) şi la persoane de vârste diferite. Schema creează aşteptări clare, precum şi perceperea acelora dintre aşteptări care sunt flexibile şi care nu sunt. Putem face o listă cu lucrurile pe care ne aşteptăm să le găsim la o petrecere tipică pentru ziua de naştere. N-am fi surprinşi dacă nu ar fi prezente toate, însă cu cât lipsesc mai multe dintre ele, cu atât mai puţin tipică va fi petrecerea:
- o persoană care îşi sărbătoreşte ziua de naştere
- alte persoane, care o ajută pe acea persoană să sărbătorească
- un tort cu lumânări
- cadouri
- mâncare de sărbătoare
- pălării pentru petrecere, dispozitive de produs zgomot şi decoraţiuni
Dacă petrecerea este pentru un copil de opt ani, ne-am putea aştepta în plus la un joc antrenant de genul agaţă-coada-de-măgar, dar nu la un single-malt scotch. Acestea constituie, în mare, schema noastră pentru petrecerea de ziua de naştere.
Există şi scheme muzicale; ele încep să se formeze încă din pântecele mamei şi sunt dezvoltate, rectificate şi influenţate în alte moduri de fiecare dată când ascultăm muzică. Schema noastră pentru muzica occidentală include cunoaşterea implicită a gamelor folosite de regulă. Iată de ce muzica indiană sau pakistaneză, de exemplu, ne sună "ciudat" prima oară când o auzim, şi nu le sună ciudat copiilor (sau, cel puţin, nu mai ciudat decât orice altă muzică). Chiar dacă lucrul acesta e evident, pare bizar în virtutea faptului că nu se potriveşte cu ceea ce am învăţat să numim "muzică". La vârsta de cinci ani copiii ştiu deja să recunoască succesiunile de acorduri ale muzicii culturii or - îşi formează scheme.
Creăm scheme pentru diferite genuri şi stiluri de muzică; "stil" nu este decât alt cuvânt pentru "repetare". Schema noastră pentru un concert Lawrence Welk include acordeoane, dar nu chitare electrice distorsionate, iar schema pentru un concert Metallica este opusă. O schemă pentru Dixieland include bătaia din picior, ritm vioi şi, în afară de cazul în care formaţia nu vrea să fie ironică, nu ne aşteptăm ca repertoriul său să aibă părţi commune cu cel al unei procesiuni funerare. Schemele sunt o extensie a memoriei. Ca ascultători, recunoaştem ceva ce am mai auzit şi ne putem da seama dacă am mai auzit acel lucru în aceeaşi piesă muzicală sau în alta. Pentru a asculta muzică este nevoie, după părerea teoreticianului Eugene Narmour, să putem păstra amintirea cunoştinţelor despre acele note care tocmai au fost cântate, împreună cu cunoştinţele despre toate celelalte tipuri de muzică familiare nouă care au aproximativ acelaşi stil cu cea pe care o ascultăm în momentul de faţă. Acest ultim gen de amintiri pot să nu fie la fel de limpezi sau la fel de vii ca notele pe care tocmai le-am auzit, dar sunt necesare pentru a stabili un context al notelor ascultate.
Din schemele principale pe care le dezvoltăm fac parte un dicţionar al genurilor şi stilurilor, ca şi al epocilor (muzica anilor '70 sună altfel decât cea a anilor '30), ritmuri, succesiuni de acorduri, structura frazei muzicale (câte măsuri sunt într-o frază), cât delung este un cântec şi care note urmează în mod caracteristic unei note. Când am spus mai înainte că melodia standard de muzică uşoară are fraze cu lungimea de patru sau opt măsuri, aceasta e o parte din schema pe care am creat-o pentru şlagărele ultimei părţi a secolului al XX-lea. Am auzit mii de cântece de mii de ori şi, chiar dacă nu suntem în stare să le descriem explicit, am încorporat această tendinţă a frazelor ca "regulă" privind muzica pe care o cunoaştem. Când în "Yesterday" se cântă fraza de şapte măsuri, este o surpriză. Chiar dacă am auzit "Yesterday" de zece mii de ori, tot ne mai trezeşte interesul, deoarece încalcă anumite aşteptări produse de scheme, fixate mai solid decât amintirea acestui cântec. Cântecele la care ne tot întoarcem de ani de zile mizează pe aşteptări suficient de mult ca să fie întotdeauna măcar un pic surprinzătoare. Steely Dan, Beatles, Rahmaninov şi Miles Davies sunt doar câţiva dintre artiştii de care unii spun că nu se satură niciodată, iar aceasta este o mare parte a explicaţiei.

Fragment din volumul "Creierul nostru muzical. Ştiinţa unei eterne obsesii". Traducere din engleză de Dana-Ligia Ilin. Editura Humanitas, Colecţia Paşi peste graniţe