La ce mai este bună descentralizarea de vreme ce totul este împărţit ca o feudă?
Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi-a împărţit,
recent, "frăţeşte", potrivit algoritmului politic, locurile în
consiliile de administraţie ale spitalelor pe care tocmai le-a
primit în administrare în urma intrării în vigoare a ordonanţei de
descentralizare în sistemul medical. La Timişoara, coaliţia locală
PSD-PNL-PNŢCD şi-a împărţit şi ea locurile în administrarea
spitalelor, excluzând de la împărţeală PDL, minoritar în
zonă.
La Brăila - arăta recent România liberă - Consiliul Judeţean a
semnat un contract de lucrări de peste 63.000 de lei pentru
spitalul de Pneumoftiziologie pe care tocmai îl preluase în
administrare cu o societare comercială care aparţine tocmai
preşedintelui Consiliului Judeţean, Gheorghe Bunea.
Jurnalul Naţional a scris ieri că prefectul judeţului Sibiu,
Constantin Trihenea, face afaceri printr-o firmă a sa cu Spitalul
Clinic Judeţean de Urgenţă, intrat şi el în administrare locală. Ce
spune prefectul? De când a ajuns înalt demnitar public nu-şi mai
conduce afacerile, care au fost transferate familiei. Şi Bunea, şi
Trihenea au susţinut că nu ştiu despre afacerile familiei încheiate
cu spitalele trecute la administraţia locală. Legea nu interzice
demnitarilor să fie acţionari la firme, ci doar să nu le conducă în
exercitatea mandatului unei funcţii publice. Înainte de a fi înalţi
demnitari şi Bunea, şi Trihenea au fost oameni de afaceri de
succes. Însă semnele de întrebare nu pot fi eliminate când firmele
tale fac afaceri cu administraţia pe care o conduci.
La ce bun atunci descentralizarea dacă ea devine o afacere pentru
firmele mai marilor locali sau un rezervor de fotolii în consilii
de administraţie?
Acum au fost descentralizate spitalele - 373 de spitale din totalul
de 435 au trecut la administraţiile locale. Dar există discuţii
despre trecerea poliţiei sub autoritatea locală. Iar aici, cazul
poliţistului de la Târgovişte aproape ucis de unul dintre capii
lumii interlope locale readuce în lumină o situaţie despre care s-a
mai vorbit: anume legăturile dintre persoanele publice locale şi
interesele de afaceri locale.
Cristian Pârvulescu este şeful ProDemocraţia, organizaţie
neguvernamentală care a susţinut dintotdeauna descentralizarea
administrativă. Dar este România cu adevărat pregătită pentru
descentralizare astfel încât ea să fie în favoarea cetăţeanului aşa
cum susţin că ar fi cei care o propun?
Cristian Pârvulescu spune "Legea nu poate interzice totul, nu poate
să-ţi interzică să nu ai acţiuni la o firmă, de pildă. Problema
este că mecanismele de control cetăţeneşti nu sunt puternice. Şi
aici trebuie pusă, într-adevăr, întrebarea: suntem pregătiţi pentru
descentralizare? Cei care cer cu mai multă tărie descentralizarea
sunt cei din administraţia locală. Dar nu o fac oare încercând să
remodeleze un mecanism de control asupra afacerilor locale astfel
încât totul să fie în folosul lor? Descentralizarea trebuie făcută,
dar nu în pripă şi nu până când nu te convingi că totul este pus la
punct, inclusiv mecanismele de control".
În decembrie 2008, Eugen Nicolăescu era ministrul sănătăţii care
lansa un program pilot pentru Bucureşti şi Oradea privind
descentralizarea spitalelor. S-a dovedit acest program a fi un
experiment bun de vreme ce sute de spitale au fost trecute la
administraţia locală? Pentru că nu există niciun raport cu privire
la rezultatele acestui prim demers.
"Avem de-a face cu o descentralizare prostească, făcută peste
noapte. S-a făcut fără transfer de resurse şi, mai ales, fără
control. Descentralizarea a fost cerută de administraţiile locale
care au vrut să pună mâna pe spitale pentru a face afaceri cu ele,
pentru că în sănătate sunt foarte mulţi bani (în jur de 1,7 mld.
euro sunt banii sistemului medicale în 2010 - n.n.). Alţii, care
conştientizează cu ce risc se vor confrunta, refuză să ia în
administrare spitalele. Va fi mai rău decât atunci când erau
adminstrate de la centru", spune Eugen Nicolăescu.
"Este greu să destructurezi interesele locale neprincipiale atâta
vreme cât cei de la centru depind de resursele mai marilor din
teritoriu. Când mecanismul de control cetăţenesc nu există - iar
acest control implică un mediu economic sănătos, o presă liberă de
constrângeri - atunci nu mai există niciun control", crede
Pârvulescu.