Ce profit sau pierdere au importatorii auto per maşină vândută
Patru dintre cele mai mari zece companii din comerţul auto de pe
piaţa locală au înregistrat pierderi anul trecut pe fondul scăderii
vânzărilor cu peste 50%, iar cinci au înregistrat un declin al
rezultatului net. Cu toate acestea, raportat la numărul de maşini
vândute, există companii care şi-au îmbunătăţit
profitabilitatea.
Importatori precum Renault-Nissan România, Porsche România sau
Romcar au înregistrat anul trecut o creştere a profitabilităţii pe
maşină vândută între 3%, în cazul fostului importator Ford, parte a
Ţiriac Holdings, şi 81% în cazul diviziei de import a grupului
Renault în România, dacă se ia în calcul profitul net raportat doar
la autoturismele comercializate.
Un importator auto obţine însă profit atât din importul de
automobile, cât şi din cel de componente. Dacă în cazul maşinilor
adaosul comercial nu depăşeşte decât rareori valoarea de 15%, în
cazul pieselor de schimb acesta poate ajunge şi la peste 100% în
cazul anumitor componente.
Potrivit lui Liviu Bocsaru, directorului financiar al Renault
Nissan România, compania şi-a concentrat eforturile pe menţinerea
cotei de piaţă şi a rentabilităţii. Diferenţele de profitabilitate
între 2008 şi 2009 sunt explicate de rezultatul din exploatare şi
cel financiar. "În ceea ce priveşte profiturile rezultate din
exploatare, pe vehicul, am reuşit să nu scădem foarte mult - de la
372 de euro pe maşină în 2008 la 349 de euro în 2009. Această
menţinere a profitabilităţii se datorează unei politici de
reorientare a resurselor dinspre costurile fixe către cele
variabile - mijloace comerciale, cum sunt discounturile pentru
clienţi", a subliniat directorul financiar.
O altă prioritate a anului 2009 a fost ameliorarea cash-flow-ului.
Reducerea stocurilor şi a creanţelor cu 70% a permis companiei să
dispună de suficiente lichidităţi pentru a nu mai apela la credite
externe, ceea ce a îmbunătăţit costurile financiare per vehicul -
rezultând un profit de 134 de euro pentru fiecare maşină în 2009,
faţă de o pierdere de 105 euro în 2008, potrivit oficialilor
companiei.
În prezent, în continuare sunt în vigoare o serie de oferte, dar la
un nivel mai scăzut. Discounturile sunt în continuare oferite de
toţi dealerii, care spun că astfel de campanii afectează marjele de
profit. "La maşinile care sunt acum la ofertă există în continuare
o marjă de profit, dar aceasta este foarte mică comparativ cu anii
anteriori. În general marjele de profit sunt extrem de mici la
maşinile la ofertă, nu sunt mai mult de 200 de euro. Şi nu putem
spune că este un profit, ci mai degrabă un adaos, profitul vine
după ce sunt amortizate nişte costuri", a spus Radu Cristian,
director de marketing al Trust Motors, importatorul Peugeot pe
piaţa locală.
Avantajul acestor oferte este însă faptul că deşi nu se obţine un
profit mare direct în momentul vânzării, acel automobil se va
întoarce la un moment dat în service, unde marjele de profit sunt
mai ridicate. În condiţiile în care vânzările Peugeot au
înregistrat un declin de 54% în 2009, potrivit statisticilor
Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, profitul
a scăzut cu 25% per maşină vândută, de la 1.000 de euro la 774 de
euro.
"Un centru de profit este showroom-ul şi celălalt serviceul.
Practic vânzările produc clienţi pentru service. Acum obiectivul
pentru departamentul de vânzări maşini este să nu producă pierderi,
iar profitul să vină din service. Şi serviceul este acum într-o
tranziţie - de la gradul de ocupare de 120% la cel de 60-70%.
Oamenii circulă ceva mai puţin şi sunt mai economi", a subliniat
Cristian, făcând referire la întreaga piaţă auto locală.
În cazul Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de
profil, profitul companiei a scăzut cu aproape jumătate anul
trecut, dar raportat la numărul de maşini vândute, s-a majorat cu
25%, pe fondul restructurărilor.
"Faţă de 2007, anul nostru record când am vândut aproape 60.000 de
autovehicule noi, ne-am consolidat reţeaua de distribuţie formată
din 98 de parteneri, putem spune că 2009 a însemnat o scădere
dramatică a volumelor de maşini noi vândute cu aproape două treimi
şi o reducere a încărcării în service, ce a avut ca efect o
diminuare a volumelor de piese de schimb vândute şi a orelor de
manoperă facturate. La fel a fost afectată şi activitatea
Weltauto", a spus Brent Valmar, directorul general al Porsche
România.
Şeful companiei a subliniat că "toate aceste scăderi accentuate au
condus evident la o reducere a veniturilor, care, corelate cu
structura cheltuielilor şi în ciuda eforturilor companiei de a
restructura activităţile cu impact negativ asupra cheltuielilor, au
condus la o scădere a performanţei economice a companiei".
Tăierea salariilor bugetarilor, creşterea TVA-ului, reducerile de
personal determină o psihoză care amână achiziţia de bunuri de
folosinţă îndelungată. Clienţii se abţin de la investiţii când nu
ştiu ce se întâmplă mâine, este de părere Radu Cristian.