Ce profit sau pierdere au importatorii auto per maşină vândută

Autor: Bogdan Alecu 05.09.2010

Patru dintre cele mai mari zece companii din comerţul auto de pe piaţa locală au înregistrat pierderi anul trecut pe fondul scăderii vânză­rilor cu peste 50%, iar cinci au înregistrat un declin al rezultatului net. Cu toate acestea, raportat la numărul de maşini vândute, există companii care şi-au îmbunătăţit profitabilitatea.
Importatori precum Renault-Nissan România, Porsche România sau Romcar au înregistrat anul trecut o creştere a profitabilităţii pe maşină vândută între 3%, în cazul fostului importator Ford, parte a Ţiriac Holdings, şi 81% în cazul diviziei de import a grupului Renault în România, dacă se ia în calcul profitul net raportat doar la autoturismele comercializate.
Un importator auto obţine însă profit atât din importul de automobile, cât şi din cel de componente. Dacă în cazul maşinilor adaosul comercial nu depăşeşte decât rareori valoarea de 15%, în cazul pieselor de schimb acesta poate ajunge şi la peste 100% în cazul anumitor componente.

Potrivit lui Liviu Bocsaru, directorului financiar al Renault Nissan România, compania şi-a concentrat eforturile pe menţinerea cotei de piaţă şi a rentabilităţii. Diferenţele de profitabilitate între 2008 şi 2009 sunt explicate de rezultatul din exploatare şi cel financiar. "În ceea ce priveşte profiturile rezultate din exploatare, pe vehicul, am reuşit să nu scădem foarte mult - de la 372 de euro pe maşină în 2008 la 349 de euro în 2009. Această menţinere a profitabilităţii se datorează unei politici de reorientare a resurselor dinspre costurile fixe către cele variabile - mijloace comerciale, cum sunt discounturile pentru clienţi", a subliniat directorul financiar.
O altă prioritate a anului 2009 a fost ameliorarea cash-flow-ului. Reducerea stocurilor şi a creanţelor cu 70% a per­mis companiei să dispună de suficiente lichidităţi pen­tru a nu mai apela la credite externe, ceea ce a îmbunătăţit costurile financiare per vehicul - rezultând un profit de 134 de euro pentru fiecare maşină în 2009, faţă de o pier­dere de 105 euro în 2008, potrivit oficialilor companiei.
În prezent, în continuare sunt în vigoare o serie de oferte, dar la un nivel mai scăzut. Discounturile sunt în continuare oferite de toţi dealerii, care spun că astfel de campanii afectează marjele de profit. "La maşinile care sunt acum la ofertă există în continuare o marjă de profit, dar aceasta este foarte mică comparativ cu anii anteriori. În general marjele de profit sunt extrem de mici la maşinile la ofertă, nu sunt mai mult de 200 de euro. Şi nu putem spune că este un profit, ci mai degrabă un adaos, profitul vine după ce sunt amortizate nişte costuri", a spus Radu Cristian, director de marketing al Trust Motors, importatorul Peugeot pe piaţa locală.

Avantajul acestor oferte este însă faptul că deşi nu se obţine un profit mare direct în momentul vânzării, acel automobil se va întoarce la un moment dat în service, unde marjele de profit sunt mai ridicate. În condiţiile în care vânzările Peugeot au înregistrat un declin de 54% în 2009, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, profitul a scăzut cu 25% per maşină vândută, de la 1.000 de euro la 774 de euro.
"Un centru de profit este showroom-ul şi celălalt serviceul. Practic vânzările produc clienţi pentru service. Acum obiectivul pentru departamentul de vânzări maşini este să nu producă pierderi, iar profitul să vină din service. Şi serviceul este acum într-o tranziţie - de la gradul de ocupare de 120% la cel de 60-70%. Oamenii circulă ceva mai puţin şi sunt mai economi", a subliniat Cristian, făcând referire la întreaga piaţă auto locală.
În cazul Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de profil, profitul companiei a scăzut cu aproape jumătate anul trecut, dar raportat la numărul de maşini vândute, s-a majorat cu 25%, pe fondul restructurărilor.
"Faţă de 2007, anul nostru record când am vândut aproape 60.000 de autovehicule noi, ne-am consolidat reţeaua de distribuţie formată din 98 de parteneri, putem spune că 2009 a însemnat o scădere dramatică a volu­melor de maşini noi vândute cu aproape două treimi şi o reducere a încărcării în service, ce a avut ca efect o diminuare a volumelor de piese de schimb vândute şi a orelor de manoperă facturate. La fel a fost afectată şi activitatea Weltauto", a spus Brent Valmar, directorul general al Porsche România.
Şeful companiei a subliniat că "toate aceste scăderi accentuate au condus evident la o reducere a veniturilor, care, corelate cu structura cheltuielilor şi în ciuda eforturilor companiei de a restructura activităţile cu impact negativ asupra cheltuielilor, au condus la o scădere a performanţei economice a companiei".
Tăierea salariilor bugetarilor, creşterea TVA-ului, reducerile de personal determină o psihoză care amână achiziţia de bunuri de folosinţă îndelungată. Clienţii se abţin de la investiţii când nu ştiu ce se întâmplă mâine, este de părere Radu Cristian.