Blue Air a renunţat la patru avioane

Ziarul Financiar 30.08.2010

Compania aeriană low-cost, Blue Air, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, a returnat patru avioane Boeing companiei de leasing operaţional cu care colabora, capacitatea totală de zbor reducându-se astfel cu 33%, potrivit calculelor ZF.

"Este o schimbare pe care am luat-o în calcul încă de la începutul crizei financiare care a afectat şi piaţa aeronautică şi care ne-a influenţat activitatea. Compania noastră a apelat la leasinguri operaţionale tocmai pentru a putea restrânge sau extinde flota în funcţie de fluctuaţiile pieţei", a declarat Sherif Ussama, directorul general al Blue Air, care a rulat anul trecut o cifră de afaceri de 140 de milioane de euro şi a transportat 1,7 milioane de pasageri. El nu a dorit să precizeze despre ce companie de leasing este vorba, una dintre companiile cu care a colaborat Blue Air fiind AWAS. Compania aeriană, care opera 11 aeronave cu o capacitate totală de 1.837 de locuri, îşi va continua activitatea doar cu şapte avioane.

Printre cele mai mari cheltuieli ale unei companii aeriene sunt cele cu întreţinerea avioanelor, ce variază între 1 şi 5 milioane de euro în funcţie de tipul şi de vârsta avionului, potrivit datelor din piaţă. Blue Air, care nu şi-a făcut publică situaţia financiară la şase luni şi care a transmis că va comunica aceste date doar la sfârşitul anului, va opera doar cu şapte aeronave, potrivit oficialilor companiei.

Decizia de-a reduce flota de avioane vine în condiţiile în care compania de taxi aerian Direct Aero Services (cu afaceri de 127 mil. euro anul trecut), controlată tot de omul de afaceri Nelu Iordache, investeşte în achiziţia a patru aeronave Cessna şi şase aparate SAAB, fiecare cu o valoare de 22,5 mil. dolari.

Renunţă şi la unele zboruri externe

Pe de altă parte, oficialii companiei aeriene low-cost au mai anunţat că Blue Air va renunţa să opereze de pe 31 octombrie (în programul de iarnă) pe rutele externe care înregistrează grade reduse de ocupare. Zborurile de la Bucureşti spre Lisabona, Torino, Salonic, Paphos, Viena şi de la Sibiu către Londra, Valencia, Köln şi Salonic au fost anulate. Această decizie vine după ce compania a renunţat începând cu 10 august la toate zborurile pe curse interne care nu erau profitabile.

Blue Air concurează cu operatorul ungar low-cost Wizz Air, dar şi cu companiile de linie regulată Tarom, Air France, Malev şi altele.