„Relaţia cu băncile este una de subordonare, băncile fiind pe poziţie dominantă“, spune Ionuţ Negoiţă, proprietarul Rin Grand Hotel

Autor: Mirabela Tiron 29.08.2010

Omul de afaceri Ionuţ Negoiţă, 36 de ani, care deţine împreună cu fratele său Robert Negoiţă (deputat PSD) grupul Confort, cu afaceri în turism, imobiliare şi media, susţine că a stopat investiţiile şi că aşteaptă să se stabilizeze piaţa, deşi la începutul anului vorbea despre un mall şi un hotel cu 1.000 de camere pe litoral.



"Nu mai facem alte investiţii anul acesta. Am făcut imprudenţa să iau credite pe termen scurt şi am riscat să mă blochez", a declarat Ionuţ Negoiţă, care lucrează cu mai multe bănci din România, datoriile bancare ridicându-se la 27 de milioane de euro, după cum apreciază el.


Fraţii Negoiţă controlează în Capitală hotelul Rin Grand, cel mai mare din Europa (potrivit proprie­tarilor), cu circa 1.500 de camere situate pe 15 etaje şi cu 1.000 de locuri de parcare, o investiţie de 60 de milioane de euro finalizată în 2007.
Cei doi antreprenori aveau în plan şi dezvoltarea unui hotel de 1.000 de camere pe litoral, dar şi a unui mall, însă toate aceste proiecte au fost amânate.
Businessurile pe care le administrează cei doi antreprenori au continuat să scadă şi după prima jumătate din acest an.
"Rin Grand Hotel a avut o cifră de afaceri de 5,3 milioane de euro în primele şase luni ale anului, în scădere cu 18,3% faţă de ianuarie-iunie a anului trecut", precizează Negoiţă. Doar 37% din camerele hotelului au fost ocupate în prima parte a anului faţă de 39% în perioada similară anului trecut. Pe lângă această unitate, fraţii Negoiţă mai deţin alte trei hoteluri (Traian, Rin Otopeni şi Confort Otopeni) în Capitală, ce cumulează 2.100 de camere, şi care au înregistrat în primele şase luni din acest an afaceri de circa 8 milioane de euro, mai mici cu 13,7% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Ionuţ şi Robert Negoiţă au început să dezvolte afaceri în România, după ce au lucrat în domeniul construcţiilor în Iugoslavia şi Franţa, unde au adunat o parte din banii pe care aveau să îi investească în 1998 în ţară într-o afacere cu mochete.
Scăderile erau aşteptate
"Faptul că rezultatele din 2010 sunt sub cele de anul trecut nu m-a luat prin surprindere. Primele şase luni ale anului trecut au mers din inerţie pentru că exis­tau contracte semnate cu clienţii încă din 2008, ceea ce nu s-a mai întâmplat anul acesta, având în vedere că toa­tă lumea a devenit mai prudentă. Aşa că era de aş­tep­tat ca trendul pe anul acesta să fie unul descendent."
Anul trecut, compania Pro Hotels, pe care sunt înregistrate Rin Grand Hotel şi hotelul Confort Otopeni, a avut o cifră de afaceri de 22,9 mil. euro şi pierderi de 2,5 mil. euro, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Ionuţ Negoiţă susţine că o creştere a afacerilor anul acesta, dar şi anul viitor este aproape imposibilă. În opinia lui, scenariul optimist arată că anul acesta ar putea aduce o menţinere a veniturilor la nivelul celor de anul trecut, în timp ce scenariul pesimist arată o scădere cu 3,5%.
Omul de afaceri menţionează că în prezent companiile pe care le conduce dispun de lichidităţi şi că până când businessurile pe care le controlează nu vor susţine un credit bancar în proporţie de 70%, nu va mai lucra cu bani de la bănci.
"Relaţia cu băncile este una de subordonare, băncile fiind pe poziţie dominantă. Nu ai cum să faci un business când costurile creditelor sunt mari, cu dobânzi de 8-10%, iar termenele de creditare sunt scurte. Vom ajunge într-o zonă sustenabilă când creditul va fi pe 15 ani, iar dobânda de maxim 5%", a spus Negoiţă, adăugând că termenul "sufocat" este foarte reprezentativ pentru ceea ce fac băncile cu companiile.

"Nu poţi ieşi în avantaj în relaţia cu banca"
Proprietarul Rin Grand Hotel mai spune că a negociat cu băncile nivelul dobânzilor şi că a reuşit să le reducă cu 2%, după ce însă, acestea crescuseră cu 4%. "Deci nu am ieşit în avantaj." Negoiţă nu a precizat însă care este în prezent nivelul dobânzilor pe care le-a negociat cu banca.
Pe fondul scăderii afacerilor, Ionuţ Negoiţă a renunţat la 23% din angajaţii din hoteluri, ajungând la un număr de 598 de persoane. Omul de afaceri spune că încearcă să atragă cât mai mulţi clienţi care să se cazeze în hoteluri prin preţuri speciale adresate fiecărei categorii de clienţi.


Cum adapteaz preŢul În funcŢie de clienŢi

Preţul de recepţie al unei camere duble standard la Rin Grand Hotel este de 69 de euro, potrivit reprezentanţilor hotelului. "Aproape 80% din clienţii hotelului sunt clienţi de business. Vânzarea unei camere de hotel se face printr-o multitudine de canale, de la agenţii de turism la platforme online de vânzări", a spus Negoiţă.
Omul de afaceri a explicat că în funcţie de segmentul de clienţi ţintit, preţurile sunt adaptate. Astfel că dacă hotelul ar practica un preţ unitar, atunci s-ar adresa doar unui anumit segment de clienţi, dar şi unui anumit canal de distribuţie.
"Unui grup de turişti greci îi pot oferi, spre exemplu, un preţ de 30 de euro pe cameră, în timp ce unei companii îi pot vinde cu 50 de euro. Dacă aş pune un preţ de 40 de euro pe cameră atunci grupul de turişti nu ar mai veni, iar de la companiile clienţi aş primi mai puţini bani", explică Negoiţă metoda prin care se stabilesc tarifele.