Şeful British Airways: Încercăm să sprijinim compania-mamă şi am redus costurile cu chiria cu 40%

Autor: Mirabela Tiron 24.08.2010

Compania aeriană British Air­ways, care operează pe piaţa românească trei zboruri zilnice pe ruta Bucureşti - Londra, a încheiat anul financiar trecut (aprilie 2009 - martie 2010) cu o cifră de afaceri de 15 milioane de euro în România şi se aşteaptă ca acest nivel să fie depăşit în anul financiar în curs.
"Revenirea businessului din România va fi susţinută de zborurile transatlantice (de lung curier), numărul re­zervărilor realizate de ro­mâni pentru aceste zboruri către destinaţii din SUA, Asia, Africa sau Australia a crescut cu 5%, ceea ce repre­zintă un procent semni­fica­tiv", a declarat Emil Deliba­shev, directorul comercial al British Airways pentru zona balcanică, ce a preluat anul trecut conducerea operaţiunilor în 11 ţări.
Între 55%şi 60% din pasagerii care zboară pe ruta Bucureşti - Londra cu British Airways doar tranzitează aeroportul din Londra, călătorind către destinaţii din SUA, Asia, Africa sau Australia. Spre comparaţie, anul trecut doar 40% din totalul pasagerilor erau pasageri de tranzit, potrivit declaraţiilor anterioare ale şefului companiei aeriene.
Mai mult, veniturile obţinute de British Airways de la pasagerii români care şi-au cumpărat bilete de avion pe ruta Londra - Hong Kong au crescut cu 140%, cu 100% pe ruta Londra - Johannesburg (Africa de Sud), cu 77% pe Londra - Miami şi cu circa 23% pe Londra - New York comparativ cu situaţia de anul trecut.
Sunt însă şi destinaţii care au generat venituri mai mici decât anul trecut, cum ar fi Chicago sau Washington.
"În luna iulie avioanele au operat la grade de în­cărcare de peste 80-90% pe ruta Bucureşti - Londra, lunile anterioare fiind afec­tate de evenimentele care au avut loc (închiderea spaţiului aerian din cauza norului de cenuşă vulcanică şi greva angajaţilor - n. red.)", a de­clarat Emil Delibashev, care coordonează în România o echipă formată din opt an­gajaţi.
Industria aeriană a fost puternic lovită anul trecut din cauza reducerii bugetelor de călătorie ale companiilor pe fondul crizei economice, dar şi din cauza creşterii preţului la combustibil. Mixul toxic cu care s-au confruntat operatorii aerieni s-a simţit şi în lunile aprilie şi mai ale acestui an, când spaţiul aerian a fost închis pentru mai multe zile din cauza norului de cenuşă vulcanică.
"Revenirea pe piaţa românească va fi una lentă având în vedere cele două evenimente neprevăzute cu care ne-am confruntat", a precizat Delibashev.
Preţul unui bilet de avion pentru o călătorie dus pe ruta Bucureşti - Londra cu avioanle British Airways începe de la 133 de euro, în timp ce pentru o călătorie pe Londra - Bucureşti începe de la 123 de euro, cu rezervare realizată ieri pentru perioada 24-26 septembrie, potrivit datelor de pe site-ul companiei. Această ofertă este valabilă pentru rezervări realizate până pe
8 septembrie, potrivit oficialilor companiei
Londra este o destinaţie pe care sunt prezente şi alte companii aeriene, ceea ce generează o competiţie puternică. Astfel, pe ruta Bucureşti - Londra mai operează şi compania de stat Tarom, compania irlan­deză Aer Lingus, dar şi operatorii low-cost Blue Air şi Wizz Air. Şi compania aeriană Carpatair are zboruri spre Londra cu plecare din Timişoara.
"Anul acesta au fost mai puţine oferte promoţionale la biletele de avion com­parativ cu anul trecut, preţul mediu al biletelor fiind în creştere cu 3,5%", a spus Delibashev.
Şeful British Airways pe zona balcanică a mai susţinut că în România nu s-a luat în calcul introducerea de zboruri pe alte rute, în afară de Bucureşti - Londra, pe care în programul de vară se efectuează trei zboruri zilnic, iar în cel de iarnă două.
La nivel internaţional, British Airways a introdus noi destinaţii, ceea ce explică şi faptul că operatorul aerian şi-a scos unele avioane din hangarele din deşert (Nevada) pentru a le repune în circulaţie. Compania aeriană, care a rulat o cifră de afaceri de un miliard de euro şi pierderi operaţionale de 231 milioane de euro în anul financiar trecut (aprilie 2009 - martie 2010), are curse către 154 de destinaţii din 75 de ţări.
"Încercăm să sprijinim compania-mamă şi să reducem costurile, de aceea ne-am mutat sediul din România într-o altă clădire, ceea ce ne-a permis reducerea costurilor cu 40%. Am optat pentru un sediu cu o suprafaţă mai mică, de 115 metri pătraţi, faţă de 200 câţi avea vechiul sediu."