Bursa voucherelor „Rabla“: 51.000 de tichete cu o valoare de 45 mil. euro sunt pe piaţă. Cu cât se tranzacţionează?
Aproape 51.200 de vouchere "Rabla" se tranzacţionează în prezent pe piaţa liberă potrivit statisticilor Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), în condiţiile în care s-au casat peste 161.000 de maşini, dar s-au utilizat la achiziţia unui automobil nou mai puţin de 110.000 de tichete.
Preţul pe piaţa liberă a unui voucher cu valoare nominală de
3.800 de lei (aproximativ 900 de euro) a scăzut de la aproape
2.000 de lei la 1.000 de lei pe măsură ce Ministerul Mediului a
suplimentat numărul de tichete de la 60.000 la 190.000.
"Vând trei tichete "Rabla" cu 1.000 de lei bucata. Unul provine de
la maşina tatălui meu, iar celelalte două le-am cumpărat de la alte
rude", spune Mihai din Iaşi. Un alt anunţ, dar de această dată
postat în luna martie pe un site de specialitate de Florin, arată
că la acea dată proprietarul cerea 2.000 de lei pentru un voucher,
astfel că raportul este de la simplu la dublu.
Potrivit jucătorilor din piaţa auto, dacă la început când se
anunţase un prag maxim de 60.000 de vouchere pentru "Rabla"
posesorii de tichete cereau până la 2.000 de lei şi nu negociau
preţul, în prezent majoritatea au scăzut preţurile la mai puţin de
1.500 de lei, fiind mai "cooperanţi" în ceea ce priveşte
negocierea. Astfel, dacă valoarea nominală a celor peste 51.200 de
vouchere se apropie de 45 mil. euro, valoarea "de piaţă" este
undeva la un sfert.
Cea mai mare rată de succes a programului s-a realizat în judeţele
Arad, Brăila, Teleorman şi Giurgiu, unde din totalul voucherelor
emise de AFM către unităţile REMAT peste 99% s-au transformat în
maşini casate. La polul opus se află judeţele Mureş, Iaşi şi Neamţ,
unde mai puţin de 80% din tichetele emise s-au şi eliberat către
cei care şi-au adus la REMAT maşina mai veche de zece ani.
Românii din zece judeţe sunt fideli
Daciei
În zece judeţe s-au comercializat exclusiv modele Dacia şi Renault
în cadrul programului de casare, iar acestea apar contabilizate pe
Argeş, în condiţiile în care decontarea s-a făcut direct de
Automobile Dacia.
"Dacia apare cu zero în toate judeţele României în afară de Argeş
deoarece toate voucherele utilizate la achiziţii de modele Dacia şi
Renault sunt contabilizate direct la centru de Automobile Dacia", a
subliniat Istvan Bogyo, directorul general şi proprietarul
dealerului Dacia Comerţ Bogyo din Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna.
În cadrul dealerului s-au comercializat până în prezent 168 de
maşini în cadrul programului "Rabla", potrivit oficialului
companiei, peste 90% din vânzări realizându-se cu tichete
REMAT.
"De la demararea programului în cadrul dealerului am încasat de la
clienţi 400 de tichete pentru modele Dacia şi 100 de vouchere
pentru Renault. Din totalul vânzărilor aproximativ 50% sunt prin
programul de casare, iar dacă luăm în calcul doar clienţii persoane
fizice acest procent urcă la peste 90%", explică Florentin Brişan,
directorul general al Condorul, dealerul Dacia Renault din
Călăraşi.
Numărul ridicat de vouchere din piaţă ar putea deveni "gura de
oxigen" din cea de-a doua jumătate a anului, în condiţiile în care
cele peste 50.000 de tichete îşi vor pierde valoarea după data de
25 noiembrie, iar cei care le deţin vor prefera să le vândă mai
ieftin decât să piardă întreaga sumă.
Declinul continuă în auto
Vânzările de maşini la nivelul lunii iulie au înregistrat un declin
de peste 32% comparativ cu perioada similară a anului trecut, la
puţin peste 8.300 de maşini, potrivit statisticilor Asociaţiei
Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Scăderea de
luna trecută confirmă estimările lui Fabrice Cambolive, directorul
comercial al Dacia-Renault, conform cărora piaţa lunii iulie va fi
de aproximativ 8.000 de maşini. În ceea ce priveşte luna august
Cambolive se aşteaptă ca vânzările de autoturisme să nu depăşească
un nivel de 6.000 de unităţi, în scădere cu peste 40% comparativ cu
anul trecut în contextul în care majorarea TVA se suprapune şi cu
perioada de vacanţă, când de obicei se înregistrează vânzări mai
slabe.