Şeful Tuborg: E un moment bun pentru export, dar şi autorităţile trebuie să ne ajute cu infrastructura
Shachar Shaine, preşedintele United Romanian Breweries Bereprod - producătorul berilor Tuborg şi Carlsberg şi numărul patru pe piaţa locală a berii -, susţine că producătorii ar trebui să intensifice exporturile, deoarece acestea reprezintă una dintre puţinele oportunităţi de creştere a vânzărilor în contextul în care piaţa internă este puternic lovită de criză.
"Anul acesta am întărit exportul, care în acest moment este
dublu din punctul de vedere al volumelor comparativ cu aceeaşi
perioadă a anului trecut, la 5% din vânzările în volum faţă de
circa 3% cât era în 2009. Criza economică a afectat mai mult ţările
balcanice decât Europa de Vest şi în aceste condiţii trebuie să
exportăm", a declarat Shachar Shaine, managerul care se află la
conducerea producătorului de bere United Romanian Breweries
Bereprod (URBB) de peste şase ani.
Shaine, 42 de ani, nu a dezvăluit valoarea exporturilor, însă
potrivit estimărilor ZF, URBB ar putea obţine anul acesta vânzări
de până la cinci milioane de euro din acest segment.
URBB, companie cu afaceri de 81 mil. euro în 2009, exportă bere în
ţări ca Bulgaria, Georgia, Israel, Macedonia şi Albania, iar de
anul trecut a demarat şi exporturile sucurilor Granini în Bulgaria
prin intermediul producătorului bulgar de apă minerală Devin.
"Eu aş vrea ca în viitorul apropiat să obţinem o dublare a
exporturilor în volum. Exportăm unde avem un avantaj competitiv şi
logistica nu este prea scumpă, de aceea ne uităm la ţările cele mai
apropiate, în care ne este permis exportul de către Carlsberg.
Recent, am început chiar să producem sub licenţă pentru branduri de
băuturi răcoritoare din ţări vecine care nu intră în concurenţă cu
brandurile din portofoliul nostru", a mai spus Shaine.
El nu a dorit să ofere însă mai multe detalii cu privire la
producţia realizată pentru alte companii.
Cu toate că o creştere a exporturilor ajută atât afacerile
companiei, cât şi economia în această perioadă, Shaine susţine că
există şi impedimente pentru dezvoltarea acestui segment.
"Principala problemă este infrastructura. Acesta este un aspect
pe care Guvernul ar trebui să se axeze şi pentru care a făcut
foarte puţin până acum. Ar trebui să accelereze licitaţiile. De
asemenea, autorităţile trebuie să încurajeze exportul prin
diminuarea birocraţiei la vamă, iar dacă intensifică controalele,
ar trebui ca acestea să fie rapide şi eficiente."
URBB nu este singurul producător de bere care a văzut potenţialul
exporturilor în această perioadă.
Şi Heineken România, numărul doi pe piaţa locală a berii, a demarat
anul acesta exportul brandului Ciuc în special pentru comunităţile
de români din Europa şi nu numai.
Creşterea exporturilor de bere a fost vizibilă încă din 2009 când,
potrivit datelor Asociaţiei Berarii României, exporturile de bere
s-au triplat comparativ cu 2008, la 170.000 de hectolitri, după doi
ani consecutivi de scădere a acestui segment.
Cu Bilbor pe piaţa apelor minerale
Exporturile împreună cu măsurile de eficientizare a businessului şi
intrarea pe o nouă categorie la începutul acestei veri - pe piaţa
apelor minerale cu brandul Bilbor - au majorat afacerile URBB cu 5%
în primele şapte luni ale acestui an, faţă de aceeaşi perioadă din
2009.
"Principalul focus pentru noi este acum pe venit. Ştim că piaţa nu
va mai creşte şi atunci trebuie să creştem cota de piaţă. Acum avem
o cotă de piaţă de 10,3% faţă de 9,5% la începutul acestui an, iar
dacă excludem segmentul economic unde nu suntem prezenţi, deţinem
17-18% din vânzările realizate pe segmentele mainstream, premium
şi superpremium", a explicat Shaine, completând că şi scăderea
preţurilor la materia primă a contribuit la rezultatele obţinute în
prima parte a acestui an.
Sub estimări
Deşi se numără printre puţinele companii care anunţă o creştere a
afacerilor, rezultatul obţinut în prima parte a acestui an este sub
estimările iniţiale ale reprezentanţilor URBB, care vizau un avans
de 20% pentru cifra de afaceri a companiei în 2010.
"Ne-am obişnuit să avem obiective mari. Estimările de la începutul
acestui an, de creştere de 20% a afacerilor, aveau ca bază o
scădere de 3% a pieţei berii şi o stagnare a segmentului de sucuri,
însă până în prezent piaţa berii a scăzut cu 8-9%, iar piaţa
sucurilor cu 20%. De aceea, acum estimăm o creştere cu 2-3% a
vânzărilor de bere şi o creştere de 13-14% la suc pentru finalul
acestui an. Împreună cu businessul de apă cred că vom finaliza anul
acesta cu o creştere de 10% în lei a cifrei de afaceri comparativ
cu 2009", susţine managerul URBB
El a completat că din punctul de vedere al profitului, anul acesta
va fi mai bun decât 2009, fiind în acest moment în linie cu cel
bugetat la începutul acestui an. Anul trecut, producătorul şi-a
redus pierderile, astfel că de la un rezultat negativ de 8,2 mil.
euro în 2008, URBB a raportat în 2009 pierderi de aproape un milion
de euro, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.
"Un avantaj al crizei este faptul că generăm mai multe lichidităţi
decât înainte de criză. Înainte aveam investiţii anuale foarte mari
în tehnologie, bani care acum se duc către plata împrumuturilor
companiei", a mai spus Shaine.
Cu cine se bate Tuborg
URBB, companie cu peste 800 de angajaţi care deţine o unitate de
producţie a berii la periferia Capitalei şi o fabrică de
îmbuteliere a apei minerale Bilbor în judeţul Harghita, a finalizat
anul 2009 cu o cifră de afaceri de 343,4 mil. lei (circa 81 mil.
euro), în stagnare în lei şi în scădere cu 13% în euro ca urmare a
devalorizării leului.
Principalii competitori ai producătorului Tuborg pe plan local sunt
companiile Bergenbier SA, Heineken România, Romaqua Group şi Ursus
Breweries.