Şeful Tuborg: E un moment bun pentru export, dar şi autorităţile trebuie să ne ajute cu infrastructura

Autor: Diana Tudor Stoica 22.08.2010

Shachar Shaine, preşedintele United Romanian Breweries Bereprod - producătorul berilor Tuborg şi Carlsberg şi numărul patru pe piaţa locală a berii -, susţine că producătorii ar trebui să intensifice exporturile, deoarece acestea reprezintă una dintre puţinele oportunităţi de creştere a vânzărilor în contextul în care piaţa internă este puternic lovită de criză.



"Anul acesta am întărit exportul, care în acest moment este dublu din punctul de vedere al volumelor comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, la 5% din vânzările în volum faţă de circa 3% cât era în 2009. Criza economică a afectat mai mult ţările balcanice decât Europa de Vest şi în aceste condiţii trebuie să exportăm", a declarat Shachar Shaine, managerul care se află la conducerea producătorului de bere United Romanian Breweries Bereprod (URBB) de peste şase ani.
Shaine, 42 de ani, nu a dezvăluit va­loarea exporturilor, însă potrivit estimărilor ZF, URBB ar putea obţine anul acesta vânzări de până la cinci milioane de euro din acest segment.
URBB, companie cu afaceri de 81 mil. euro în 2009, exportă bere în ţări ca Bulgaria, Georgia, Israel, Macedonia şi Albania, iar de anul trecut a demarat şi exporturile sucurilor Granini în Bulgaria prin intermediul producătorului bulgar de apă minerală Devin.
"Eu aş vrea ca în viitorul apropiat să obţinem o dublare a exporturilor în volum. Exportăm unde avem un avantaj competitiv şi logistica nu este prea scumpă, de aceea ne uităm la ţările cele mai apropiate, în care ne este permis exportul de către Carlsberg. Recent, am început chiar să producem sub licenţă pentru branduri de băuturi răcoritoare din ţări vecine care nu intră în concurenţă cu brandurile din portofoliul nostru", a mai spus Shaine.
El nu a dorit să ofere însă mai multe detalii cu privire la producţia realizată pentru alte companii.
Cu toate că o creştere a exporturilor ajută atât afacerile companiei, cât şi economia în această perioadă, Shaine susţine că există şi impedimente pentru dezvoltarea acestui segment.
"Principala problemă este infra­struc­tura. Acesta este un aspect pe care Guvernul ar trebui să se axeze şi pentru care a făcut foarte puţin până acum. Ar trebui să accelereze licitaţiile. De asemenea, auto­rităţile trebuie să încurajeze exportul prin diminuarea birocraţiei la vamă, iar dacă intensifică controalele, ar trebui ca acestea să fie rapide şi eficiente."
URBB nu este singurul producător de bere care a văzut potenţialul exporturilor în această perioadă.
Şi Heineken România, numărul doi pe piaţa locală a berii, a demarat anul acesta exportul brandului Ciuc în special pentru comunităţile de români din Europa şi nu numai.
Creşterea exporturilor de bere a fost vizibilă încă din 2009 când, potrivit datelor Asociaţiei Berarii României, exporturile de bere s-au triplat comparativ cu 2008, la 170.000 de hectolitri, după doi ani conse­cutivi de scădere a acestui segment.

Cu Bilbor pe piaţa apelor minerale
Exporturile împreună cu măsurile de eficientizare a businessului şi intrarea pe o nouă categorie la începutul acestei veri - pe piaţa apelor minerale cu brandul Bilbor - au majorat afacerile URBB cu 5% în primele şapte luni ale acestui an, faţă de aceeaşi perioadă din 2009.
"Principalul focus pentru noi este acum pe venit. Ştim că piaţa nu va mai creşte şi atunci trebuie să creştem cota de piaţă. Acum avem o cotă de piaţă de 10,3% faţă de 9,5% la începutul acestui an, iar dacă excludem segmentul economic unde nu suntem prezenţi, deţinem 17-18% din vânzările realizate pe segmentele main­stream, premium şi superpremium", a explicat Shaine, completând că şi scăderea preţurilor la materia primă a contribuit la rezultatele obţinute în prima parte a acestui an.
Sub estimări
Deşi se numără printre puţinele companii care anunţă o creştere a afacerilor, rezultatul obţinut în prima parte a acestui an este sub estimările iniţiale ale repre­zentanţilor URBB, care vizau un avans de 20% pentru cifra de afaceri a companiei în 2010.
"Ne-am obişnuit să avem obiective mari. Estimările de la începutul acestui an, de creştere de 20% a afacerilor, aveau ca bază o scădere de 3% a pieţei berii şi o stagnare a segmentului de sucuri, însă până în prezent piaţa berii a scăzut cu 8-9%, iar piaţa sucurilor cu 20%. De aceea, acum estimăm o creştere cu 2-3% a vânzărilor de bere şi o creştere de 13-14% la suc pentru finalul acestui an. Împreună cu businessul de apă cred că vom finaliza anul acesta cu o creştere de 10% în lei a cifrei de afaceri comparativ cu 2009", susţine managerul URBB
El a completat că din punctul de vedere al profitului, anul acesta va fi mai bun decât 2009, fiind în acest moment în linie cu cel bugetat la începutul acestui an. Anul trecut, producătorul şi-a redus pierderile, astfel că de la un rezultat negativ de 8,2 mil. euro în 2008, URBB a raportat în 2009 pierderi de aproape un milion de euro, potrivit datelor de la Registrul Comerţului.
"Un avantaj al crizei este faptul că generăm mai multe lichidităţi decât înainte de criză. Înainte aveam investiţii anuale foarte mari în tehnologie, bani care acum se duc către plata împrumuturilor companiei", a mai spus Shaine.

Cu cine se bate Tuborg


URBB, companie cu peste 800 de angajaţi care deţine o unitate de producţie a berii la periferia Capitalei şi o fabrică de îmbuteliere a apei minerale Bilbor în judeţul Harghita, a finalizat anul 2009 cu o cifră de afaceri de 343,4 mil. lei (circa 81 mil. euro), în stagnare în lei şi în scădere cu 13% în euro ca urmare a devalorizării leului.
Principalii competitori ai producătorului Tuborg pe plan local sunt companiile Bergenbier SA, Heineken România, Romaqua Group şi Ursus Breweries.