Românii nu dau, în medie, mai mult de 500 de lei pe un monitor. Piaţa e în scădere

Autor: Adrian Seceleanu 19.08.2010

Monitoarele cu preţuri mai mici sau apropiate de valoarea de 500 de lei sunt cele care aduc cele mai mari vânzări în România, o piaţă cu vânzări mici în raport cu alte ţări din regiune, şi care se află pe un trend descendent potrivit datelor furnizate ZF de LG şi Philips.

"Pentru 2010 preţul mediu la monitoarele LCD LG a fost de 499 de lei pentru diagonala de 19 inchi şi de 539 de lei pentru cea de 20 de inchi", au spus pentru ZF oficialii LG România.

"Preţul mediu pentru un monitor vândut în România este de aproximativ 90 de euro", a declarat pentru ZF Cristian Bucur, director de vânzări pentru monitoare Philips în cadrul companiei MMD.

"La preţul mediu de 90 de euro se adaugă marja distribuitorului - de 2-3% şi cea a retailerului, de până la 15%, după care se aplică TVA, ajungându-se astfel la preţul final, de la raft".

În primul semestru al acestui an importurile de monitoare în România au scăzut la 174.000 de la aproape 200.000 de unităţi în 2009, potrivit datelor companiei MMD.

În al doilea trimestru, spune Bucur, o mare parte dintre vânzări a fost generată de programul guvernamental Euro 200, prin care familiile cu venituri mici primesc un cupon cu valoarea de 200 de euro care poate fi utilizat pentru achiziţia unui computer desktop şi a unui monitor. Philips a ajuns numărul unu pe piaţa locală în al doilea trimestru după ce a reuşit să concentreze o mare parte din vânzările prin programul Euro 200, cu un monitor de 16 inchi cu un preţ de aproximativ 400 de lei, importat special pentru acest tip de livrări.

"În al doilea trimestru monitoarele Philips au fost cel mai bine vândute de pe piaţă, cu un număr de 15.000 de unităţi din totalul de 59.000. Creşterea vânzărilor Philips şi clasarea pe locul unu în al doilea trimestru sunt în mare parte explicate de impactul programului Euro 200", spune Bucur. Cea mai mare parte a vânzărilor de monitoare Philips a fost realizată pentru produsele cu diagonalele de 19 şi 16 inchi.

Pe locurile următoare din punctul de vedere al numărului de unităţi s-au clasat companiile LG şi Samsung. Din punct de vedere valoric, în al doilea trimestru clasamentul vânzărilor de monitoare a fost format din LG, Samsung şi Philips.

Una dintre explicaţii pentru cota de piaţă mai mare, din punctul de vedere al valorii, pentru LG şi Samsung, este dată de vânzările de monitoare cu tuner TV, care au automat un preţ mai mare, a declarat Bucur.

Potrivit reprezentanţilor LG România, compania a înregistrat o cotă de piaţă de peste 22% în prima jumătate a acestui an. "În ceea ce priveşte segmentul de monitoare LCD, LG ocupă prima poziţie, cu 22,2% din piaţă, conform rezultatelor din perioada ianuarie - iunie 2010, şi aceeaşi poziţie pentru modelele de monitoare LCD de 19 inchi, cu o cotă de piaţă de 26,4%."

Chiar dacă volumele mari sunt realizate de companii cu modelele ieftine, cu preţuri de 400-500 de lei, utilizatorii din România încep să caute şi modele mai scumpe, cu funcţii TV sau alte funcţionalităţi. "Consumatorii preferă monitoare care încorporează funcţii din ce în ce mai avansate", susţine Roh pan Ock, preşedinte al LG Electronics România.

Monitoarele Philips care au integrat un senzor infraroşu care reduce luminozitatea ecranului şi astfel consumul de energie au început să urce în cifrele de vânzări, spune şi Cristian Bucur. "Este o soluţie care poate aduce economii uşor vizibile pentru companiile care au câteva zeci sau sute de calculatoare."

Modelele mai scumpe au crescut în vânzări şi la LG. "În prima jumătate a anului 2010, modelele de monitoare cu tuner TV integrat, cu rezoluţie Full HD şi diagonale de 20 şi peste 20 de inchi au înregistrat o creştere. În acest moment LG oferă 3 game de monitoare cu tuner TV integrat, dintre care una dispune de tehnologie LED", spun reprezentanţii companiei.

LG a lansat recent pe piaţa locală şi noi serii de monitoare cu tehnologia LED, cu preţuri între 600 de lei şi 1.500 de lei, în funcţie de performanţele tehnice.