Surpriză în afacerea Comarnic-Braşov: BERD spune că ar fi dat banii. Cine îşi asumă eşecul?
Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) a
anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că ar fi dorit să finanţeze
tronsonul de autostradă Comarnic-Braşov (55 km) la patru luni de la
anularea contractului pentru realizarea acestui proiect de către
consorţiul francezo-elen Vinci-Aktor.
Reacţia BERD a venit ca răspuns "la articolele recente apărute în
mass-media, în care s-a sugerat că BERD nu doreşte să ia în
considerare o posibilă finanţare a proiectului de concesiune a
autostrăzii Comarnic-Braşov". Aceasta a fost prima ieşire publică
a BERD cu o poziţie oficială după anularea contractului pentru
autostradă. Motivele care au condus la rezilirea contractului sunt
şi acum neclare din cauza modului opac de comunicare pe care le-au
avut părţile implicate în acest proiect pentru a explica cauzele
acestui eşec.
În acest caz, dacă BERD avea banii pentru autostradă, de ce a mai
fost anulat contractul? Ministerul Transporturilor este nevoit acum
să reia procedurile de licitaţie pentru autostrada Comarnic-Braşov
a treia oară în ultimii zece ani, primul eşec fiind în 2004 (când
licitaţia a fost anulată înainte de semnare) şi al doilea fiind
încheiat în aprilie 2010. Astfel, una dintre cele mai circulate
rute din ţară va rămâne pentru cel puţin încă şase ani fără
autostradă. Mai mult, consorţiul Vinci-Aktor a reziliat unilateral
contractul fără a plăti o penalizare către statul român, care a
cheltuit până în 10 mil. euro în ultimii ani pentru studii de
fezabilitate, consultanţi şi pregătirea licitaţiei. Un viitor
termen clar de începere a procedurilor de licitaţie nu a fost dat
încă de Ministerul Transporturilor, însă potrivit analiştilor din
piaţă, acestea se vor întinde pe o perioadă de cel puţin încă un
an.
Dacă adăugăm şi durata de construcţie, mai devreme de 2016, cel
puţin, nu se va putea circula pe autostrada până la Braşov.
Anularea contractului, o dezamăgire pentru BERD
BERD şi Banca Europeană de Investiţii (BEI) ar fi trebuit să fie
principalii finanţatorii ai autostrăzii, care urma să fie
realizată în parteneriat public-privat. Având în vedere valoarea
totală a lucrărilor de construcţie şi proiectare de 1,9 mld.
euro, inclusiv TVA, proiectul nu putea fi creditat doar de bănci
private, instituţiile BEI şi BERD fiind cele care urmau să acopere
cea mai mare parte din fonduri. Tronsonul de autostradă avea ca
termen de realizare anul 2014. După finalizarea lucrărilor, statul
român ar fi plătit în 26 de ani în total 4,8 miliarde de
euro.
Reprezentanţii BERD susţin că au fost dezamăgiţi de anunţul
privind anularea proiectului, dar că vor continua să colaboreze cu
autorităţile române pentru a susţine modernizarea
infrastructurii româneşti din domeniul transportului. "În mod
special, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare a fost
foarte interesată să finanţeze proiectul Comarnic-Braşov. În 2009
şi 2010, BERD a lucrat îndeaproape cu potenţialii investitori şi cu
autorităţile române în domeniile mediului, social şi achiziţiilor
publice, în vederea implicării sale în acest proiect. Faptul că
proiectul a fost anulat a constituit o dezamăgire pentru BERD", au
afirmat oficialii BERD. Potrivit unor surse apropiate negocierilor
pentru acest contract, BERD a trimis la începutul anului o
scrisoare către Vinci-Aktor în care s-a declarat interesată de
finanţarea autostrăzii, dar a dorit să fie modificat contractul şi
să fie prelungită perioada de atragere a finanţării.
Pretenţiile Vinci-Aktor au fost respinse ulterior de Radu Berceanu,
ministrul transporturilor, pe motiv că ar fi încălcat legea. În
plus, ministrul transporturilor a explicat recent într-o declaraţie
făcută în Parlament că băncile BEI şi BERD s-au retras după ce
Comisia Europeană nu şi-a dat acordul pentru finanţarea acestui
proiect şi că are "înscrisurile" de la bănci în care se justifică
retragerea. Berceanu a explicat că erorile legate de contractul
pentru Comarnic-Braşov au fost determinate în primul rând de faptul
că a fost ales pentru prima concesiune acest tronson, în loc de
tronsonul Piteşti-Sibiu, care se afla pe coridorul IV paneuropean,
iar în al doilea rând de condiţiile imposibile din contract pentru
orice constructor, oricât de mare ar fi fost el. Pe de altă parte,
BEI a declarat pentru ZF la scurt timp după anularea contractului
pentru realizarea autostrăzii că a fost în discuţii cu principalii
acţionari, inclusiv cu guvernul român, în legătură cu autostrada
Comarnic-Braşov, dar nu a finalizat proiectul de due-diligence şi
nici nu a intrat în negocieri cu viitorul concesionar pentru o
posibilă finanţare.