Benvenuti resimte inflaţia de mall-uri din Capitală. Vânzările sunt „dezamăgitoare“ în centrele comerciale noi

Autor: Cristina Stoian 04.08.2010

Retailerul orădean de încălţăminte şi marochinărie Benvenuti a calculat un bon de casă mediu mai mic cu 25% (în lei) în prima jumătate a acestui an comparativ cu perioada similară din 2008.

"Clienţii cumpără astăzi mai rar, iar valoarea medie a bonului de casă a scăzut de la an la an. Dacă în prima jumătate a anului 2008, bonul de casă mediu ajungea la 132 de lei (circa 36 de euro - n. red.), în aceeaşi perioadă a anului trecut a ajuns la 121 de lei (29 de euro - n. red.), iar astăzi este de 106 lei (25 de euro)", a declarat pentru ZF Adrian Câzu, directorul de magazine al Benvenuti.

Compania a încasat în primul semestru al acestui an 3,7 mil. euro (15,9 mil. lei), nivel asemănător cu cel înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut, dar cu 37% mai puţin, calculat în euro, decât în 2008, când a înregistrat 5,1 mil. euro (18,5 mil. lei). "Tendinţa şi pe 2010 este de scădere, dar am încercat să compensăm scăderea vânzărilor prin optimizarea bugetului de achiziţii de marfă. Am mărit gama de articole mai ieftine, am renegociat preţurile cu furnizorii, am optimizat stocurile pe fiecare magazin în parte", spune Câzu. În paralel, a continuat politica de reducere a costurilor interne, cu salariile, dar şi pe cele cu chiriile, proces început în prima parte a lui 2009.

Închiderea magazinelor, decisă de negocierile pentru chirii

Pe o piaţă care îşi va continua trendul de scădere, conducerea Benvenuti se vede nevoită să renegocieze la sânge chiriile pentru cele 34 de spaţii comerciale pe care le operează la nivel local, un avantaj în ceea ce priveşte redeschiderea discuţiilor cu mallurile fiind expirarea unor contracte pentru spaţiile închiriate. Insuccesul acestor negocieri ar putea conduce la închiderea unor magazine neperformante, spun reprezentanţii companiei.

Anul acesta, retailerul a relocat un magazin din centrul comercial Armonia din Arad în mallul Atrium Center din acelaşi oraş. În prezent, compania deţine 34 de unităţi deschise sub brandurile Benvenuti şi Enzo Bertini, după ce la începutul lui 2009 a închis un magazin de marochinărie Oxus din Oradea.

"Magazinele din Bucureşti şi oraşele mari au vânzări mai mari decât magazinele din oraşele mai mici, ca Satu Mare, Deva sau Alba Iulia. Cu toate acestea, în Bucureşti se observă o scădere mai mare a vânzărilor din cauza faptului că sunt deja prea multe mall-uri şi centre comerciale, iar clienţii se «împart» între acestea", afirmă Câzu, care recunoaşte că şi majorarea TVA este un element care descurajează în continuare consumul.

Aşteptările retailerilor, adaptate

În topul centrelor comerciale care aduc vânzări sub aşteptări se numără cele nou deschise, potrivit conducerii Benvenuti. "Chiar dacă aşteptările retailerilor au fost moderate, rezervate şi «adaptate» la perioada de criză prin care trecem, rezultatele sunt dezamăgitoare în centrele comerciale noi", spune Câzu fără a da detalii referitoare la vânzările obţinute sau la centrele comerciale care au rezultate slabe.

Începând cu 2009 până în prezent s-au deschis nouă centre comerciale, printre care Militari Shopping Center, Grand Arena, AFI Palace Cotroceni, Iulius Mall Timişoara, Atrium Arad sau Sun Plaza.

Benvenuti mizează în acest an pe o cifră de afaceri de circa 8,3 mil. euro (aproximativ 35 mil. lei), valoare apropiată de rezultatele obţinute de compania bihoreană în 2009.

Compania a încheiat anul trecut cu vânzări totale de aproximativ 8,3 mil. euro, în scădere faţă de anul precedent, când afacerile firmei au ajuns la 11,7 mil. euro.

Cine este Benvenuti