Test Auto ZF: Duster 4x4, sau cum reuşeşte Dacia să cucerească piaţa SUV-urilor

Autor: Bogdan Alecu 03.08.2010

Am parcurs peste 600 km la volanul noului Duster, pe drumuri naţionale, judeţene, pe off-road, macadam şi chiar am traversat un râu la bordul SUV-ului autohton pentru a testa performanţele SUV-ului.

Concluzia? Duster este cel mai surprinzător şi cel mai performant model produs până în prezent la uzina din Mioveni. Şi în acelaşi timp, şi cel mai scump - modelul testat, echipat cu dieselul de 1,5 litri dCi 110 CP Euro 5, sistem de tracţiune integrală (preluat de la Nissan), pachet Look (cu jante din aliaj de 16 inchi, oglinzi retrovizoare, scut, bare de pavilion longitudinale cu aspect de crom satinat şi geamuri cu tentă în spate) şi pachet Piele (tapiţerie din piele, volan şi schimbător îmbrăcate în piele) duc preţul maşinii la aproape 18.400 de euro, cu TVA de 24% inclus - preţ de neconceput pentru un automobil Dacia în urmă cu câţiva ani, când se discuta despre "maşina de 5.000 de euro".

Duster are însă şi minusuri. Avem aceleaşi plastice tari la interior, care puteau fi totuşi îmbunătăţite având în vedere că SUV-ul poate dispune şi de tapiţerie din piele. Claxonul este în continuare amplasat pe maneta semnalizatorului şi nu pe volan, iar prelata care acoperă portbagajul nu dispune de resort cu arc care să o tragă automat înapoi, ci are două poziţii în care poate fi pusă. Aceste "minusuri" nu reprezintă însă probleme "majore" ci doar detalii care pot fi acceptate fără dificultaţi prea mari. Pe de altă parte, tot la acest capitol ar trebui să menţionăm computerul de bord şi indicatorul pentru nivelul combustibilului din rezervor - în prima fază acesta coboară foarte greu, iar odată ce a trecut de jumătate, declinul se face mult mai rapid.

Cu toate că discutăm de un SUV cu o gardă la sol de peste 20 cm, Duster oferă cea mai bună ţinută de drum din toate modelele din gama Dacia. Este confortabilă atât la un drum lung pe asfalt, cât şi la rularea pe macadam. Iar atunci când trebuie străbătut un sector de drum mai dificil (cum ar fi traversarea unui râu, sau un off-road cu dificultate peste medie), se blochează diferenţialul central (în modul 4x4 Lock, în care puterea este repartizată în mod egal între roţile faţă şi spate) iar treapta întâi joacă şi rolul de reductor.
Cu toate că acelaşi ansamblu motor - cutie de viteze cu şase trepte îl întâlnim şi pe modele Renault, cum ar fi Fluence sau Megane, pe Duster cutia este total diferită. Primele patru trepte sunt scurte, iar la 70 km/h deja se poate rula uşor în treapta a şasea.
Poziţia la volan este înaltă iar vizibilitatea este bună. Am fi preferat un volan reglabil şi pe adâncime, nu doar pe înalţime, dar nu reprezintă neapărat un minus.
Interiorul este aproape integral preluat de la Sandero şi Logan - elementele de noutate fiind martorul pentru centurile e siguranţă, satelitul de comandă pentru sistemul audio amplasat în spatele volanului, finisarea maro închis de pe consola centrală şi nu în ultimul rând comanda sistemului de tracţiune integrală. În ceea ce priveşte spaţiul interior, toţi pasagerii dispun de suficient loc pentru a nu simţi niciun disconfort nici măcar atunci când se pleacă într-un drum de mai multe sute de kilometri. În plus, Duster dispune de un portbagaj de 475 de litri, suficient de încăpător şi cu un acces foarte bun.
Pe de altă parte, maşin are un uşor caracter subvirator, iar atunci când se atacă "mai sportiv" un viraj, imediat roţile încep să "scârţâie". În ceea ce priveşte direcţia, aceasta oferă un feeling uşor greoi, dar care nu incomodează.
Tot în ceea ce priveşte comportamentul rutier, trebuie să subliniem faptul că un Duster 4x4 are o greutate de sub 1,3 tone, adică o valoare similară cu cea a unui model de clasă mică - ceea ce contribuie la senzaţia că se conduce o maşină mai puternică decât în realitate.

Pentru cei ce doresc un SUV 4x4, care să poată parcurge un off-road cu dificultate peste medie, confortabil, spaţios şi care totuşi să poată fi achiziţionat nou la mai puţin de 20.000 de euro, Duster este cea mai înţeleaptă alegere. Are o serie de minusuri, dar acestea pot fi trecute cu vederea după ce se analizează costurile de întreţinere şi de achiziţie. În plus, nu trebuie să ignorăm nici faptul că maşina poate fi echipată şi cu sistem electronic de control al stabilităţii (ESP) care contribuie la creşterea gradului de siguranţă.
În ceea ce priveşte rezultatele, Duster a dublat deja segmentul SUV-urilor în România, în lunile mai şi iunie vânzările acestuia fiind mai mari decât cele cumulate ale celorlalte SUV-uri, iar în Franţa, în acelaşi interval a reuşit să se apropie la aproape 1.000 de unităţi de vânzările lui VW Tiguan la şase luni şi probabil va deveni cel mai bine vândut model de teren şi pe piaţa franceză până la finele acestui an.


Planul de revizii pentru Duster

Dacia Duster
1.5 dCi 110 CP 4x4
Revizie Preţ EUR (cu TVA 24%)
15.000 km 79
30.000 km 149
45.000 km 79
60.000 km 170
75.000 km 79
90.000 km 455
Total 1.012