Asigurătorii urcă pe retail, dar scad pe companii

Autor: Angela Placinta 02.08.2010

Asigurătorii au înregistrat o scădere a businessului venit de la companii cu 3% anul trecut pe segmentul asigurărilor generale, în schimb pe retail au avut o creştere de 16%, arată datele din raportul anual al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), publicat recent.

Pe segmentul persoanelor juridice primele brute sub­scrise din asigurări generale au fost de 4,85 mld. lei (1,15 mld. euro) anul trecut, faţă de 5 mld. lei în anul anterior, iar pe segmentul persoanelor fizice - de 2,38 mld. lei (565 mil. euro), comparativ cu 2,05 mld. lei în 2008.

Ponderea clienţilor persoane fizice în portofoliul companiilor de asigurări generale a urcat de la 29% în 2008 la aproape 33% anul trecut. În ceea ce priveşte clienţii companii, aceştia reprezentau la sfârşitul lui 2009 circa 67% din portofoliul asigurătorilor, faţă de 71% în anul anterior.

"Scăderea subscrierilor de la persoane juridice a fost cauzată de scăderea activelor companiilor şi a volumului de afaceri, care au determinat reducerea cotaţiilor de primă pentru poliţele încheiate", afirmă Gheorghe Grad, directorul general al brokerului de asigurări SRBA.

El dă drept exemplu sectorul transporturilor, care a scăzut semnificativ în 2009, ceea ce înseamnă că au fost cumpărate mai puţine poliţe de tip cargo. De asemenea, asigurările de proprietăţi au fost mai ieftine, în condiţiile în care a scăzut valoarea de piaţă a acestora. Scăderea preţului la acest tip de asigurări a fost determinată şi de intensificarea competiţiei pe acest segment în ultimii ani.

"Gândiţi-vă numai ce valori aveau sediile companiilor în urmă cu câţiva ani. Sunt zone în care aceste sedii şi-au redus valoarea la jumătate, ceea ce înseamnă că şi primele au scăzut corespunzător", mai spune Grad.

Cele mai mari companii din piaţa asigurărilor în 2009, Allianz-Ţiriac şi Omniasig, se bazează pe subscrierile de la clienţii persoane juridice, care au ponderi de 80,5%, respectiv de 78,8%, potrivit raportului CSA. Pe de altă parte, la a treia companie de asigurări la sfârşitul anului trecut, Astra, clienţii companii reprezintă 55% din totalul sub­scrierilor.

În general, au poziţii mai puternice pe segmentul de retail companiile care au vândut multe poliţe RCA (răspundere civilă auto obligatorie), cum ar fi Astra, Euroins (68% din prime sunt de la clienţi de retail) sau Carpatica Asig (49%).