Exporturile şi-au revenit la nivelul de dinainte de criză. Ce urmează?
Vânzarea de maşini produse la Mioveni pe pieţe ca Germania, Franţa sau Italia a readus exporturile României la nivelul de dinainte de criză, dar analiştii spun că în a doua jumătate a anului va încetini mult creşterea acestora.
Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, în primul trimestru din acest an valoarea totală a exporturilor a ajuns la 7,93 miliarde de euro, aproape de nivelul de 8 miliarde de euro atins în primele trei luni din 2008, atunci când criza încă nu se simţea pe piaţa locală. O altă veste bună pentru economie este scăderea importurilor cu 23% în primul trimestru din 2010 faţă de aceeaşi perioadă din 2008, până la 9,89 miliarde de euro.
"Rabla" a salvat exporturile
Mai mult, dacă în primele trei luni din 2008 balanţa comercială cu ţări ca Germania, Franţa sau Italia era negativă, anul acesta situaţia arată mult mai bine. Astfel, în cazul Franţei România a trecut de la un deficit de 200 de milioane de euro (diferenţa dintre exporturi şi importuri) la un excedent de 54 de milioane de euro. În cazul Germaniei deficitul s-a redus semnificativ, de la 842 de milioane de euro la 218 milioane de euro, iar în cazul Italiei valoarea deficitului s-a redus de la 194 de milioane de euro la 23 de milioane de euro.
"Revenirea exporturilor s-a datorat creşterii sectorului industrial din Europa, care a generat o creştere şi pe piaţa locală, dar şi măsurilor luate de guvernele europene. Programele Rabla din ţările UE (pentru înnoirea parcului auto - n. red.), în special din Germania, sunt o explicaţie pentru o mare parte din creşterea exporturilor", explică Laurian Lungu, managing partener al firmei de cercetare şi analiză Macroanalitica.
Către Germania, cea mai importantă destinaţie de export pentru companiile locale, valoarea exporturilor a urcat cu 14% în primul trimestru, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008. Pe de altă parte, exporturile către Italia, a doua ţară din clasamentul destinaţiilor, s-au redus cu 13%. Franţa ocupă locul trei în acest clasament, primul trimestru marcând o creştere de 16% a valorii bunurilor exportate către această piaţă.
În Spania şi Olanda exporturile au urcat cu 30%
Sunt însă şi state unde exporturile au avut o dinamică mai mare decât media în primele trei luni, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008, cum ar fi Spania (plus 30%), Olanda (26%) sau Polonia (20%).
"Singura explicaţie este că cererea şi-a revenit pe aceste pieţe. Toate se aflau în contracţie economică, dar au început să îşi revină, ceea ce a dus la creşterea exporturilor către aceste pieţe", afirmă Nicolaie Alexandru-Chideşciuc, economistul-şef al ING Bank.
În timp ce alte pieţe îşi revin, România se adânceşte în recesiune, urmând să înregistreze cea mai proastă evoluţie economică din Europa Centrală şi de Est în acest an. Exporturile nu vor susţine foarte mult economia în următoarea perioadă, analiştii aşteptându-se la o scădere a ritmului de creştere în a doua jumătate a anului, odată cu încetinirea economiei zonei euro.
"În a doua jumătate a anului ne aşteptăm la o încetinire a zonei euro, deci vor avea de suferit exporturile. Am exportat mult prin programe Rabla, dar acum acestea nu mai sunt", susţine economistul-şef al ING Bank.
Laurian Lungu de la Macroanalitica spune că dezvoltarea exporturilor datorită avantajului forţei ieftine de muncă şi a anumitor subvenţii este conjucturală şi nu va mai dura mult.
"Cred că la export ne vom baza în continuare pe industria auto, deoarece sunt reduse costurile de producţie, iar preţurile automobilelor produse aici sunt foarte competitive în UE. De asemenea, este importantă industria chimică, care beneficiază de subvenţii la gaze, dar nu se ştie cât vor mai dura acestea. Totuşi, sunt avantaje conjucturale. Industria auto se va mai dezvolta o perioadă datorită forţei de muncă ieftine, dar pe viitor ar trebui să ne bazăm pe tehnologia înaltă, care în combinaţie cu mâna de lucru ieftină reprezintă cheia succesului", explică Lungu.
În prezent, produsele de pe piaţa locală care se vând cel mai bine la export sunt Loganurile fabricate de Dacia la Piteşti, telefoanele fabricate de Nokia la Jucu (judeţul Cluj) şi carburanţii produşi de rafinăria Petromidia din Năvodari.
În primele patru luni ale anului, valoarea exporturilor a fost de 10,8 miliarde de euro, cu 23% mai mult comparativ cu perioada similară a anului trecut, primii 100 de exportatori asigurând mai bine de jumătate din această sumă.
Balanţa comercială arată bine atunci când este vorba de ţări ca Turcia (excedent de 122 mil. euro), Bulgaria (excedent de 94 mil. euro) sau Serbia (62 mil. euro). Clasamentul deficitelor este însă mai spectaculos: China - 453 mil. euro, Rusia - 370 mil. euro, Ungaria - 360 mil. euro şi Kazahstan - 290 mil. euro.