Şeful Aviva Europe: Mergem pe creştere organică în continuare, chiar dacă lentă

Autor: Angela Placinta 28.07.2010

Grupul britanic Aviva, care activează pe piaţa locală de asigurări, pensii private şi administrare de investiţii, mizează în continuare pe creştere organică şi nu intenţionează să facă achiziţii, deşi dezvoltarea din România a fost mai lentă decât cea a competitorilor ING sau AIG Life (actuala Alico).
"Fiecare jucător are strategia lui. Am intrat pe piaţă la momentul potrivit, iar strategia a fost corectă. Nu mergem pe ideea de achiziţii, vom continua să creştem organic", a declarat într-un interviu acordat ZF Andrea Moneta, CEO al Aviva Europe, în timpul unei vizite de câteva zile la Bucureşti.
Grupul britanic a intrat pe piaţa locală de asigurări în urmă cu zece ani, în 2000, la scurt timp după olandezii de la ING şi americanii de la AIG, care au venit în 1998. În prezent, ING ocupă primul loc pe piaţa asigurărilor de viaţă, cu prime brute subscrise de 527,1 mil. lei (125 mil. euro) în 2009. Pe locul doi s-a situat anul trecut BCR Viaţă, companie creată în 2005, după o creştere foarte rapidă datorată lansării unui produs de tip index-linked, primele brute subscrise anul trecut fiind de 255 mil. lei (60 mil. euro). Alico se situtează pe poziţia a treia, cu subscrieri de 200 mil. lei (47 mil. euro), iar Aviva ocupă locul patru, cu 101 mil. lei (24 mil. euro).
Diferenţa dintre Aviva şi principalii competitori stă în faptul că britanicii au vândut de la bun început numai produse de asigurare de viaţă de tip unit-linked, adică legate de fonduri de investiţii, în timp ce celelalte companii au vândut şi produse clasice, adică asigurări de viaţă simple (care acoperă numai riscul de deces, eventual şi cu clauze de sănătate). Asigurările de tip unit-linked sunt mai puţin înţelese de clienţii români decât de cei de pe pieţele vestice, deoarece gradul de educaţie financiară este mai redus.
De asemenea, compania a fost condusă până anul acesta de manageri expaţi, în urmă cu câteva luni fiind numit primul român de la conducerea Aviva, Mihai Popescu. Pentru a face o comparaţie, ING şi Alico sunt conduse de mai mult timp de manageri locali.

"Obiectivul nostru este să ajungem profitabili"
De la intrarea pe piaţa locală britanicii au mers pe pierdere, anul trecut înregistrând un rezultat negativ de 13,4 mil. lei (3,2 mil. euro).
"Sigur că pierderile nu fac parte din strategia noastră. Obiectivul nostru pe termen lung este să ajungem profitabili. Va veni acest moment, dar vorbim aici de asigurări de viaţă, care sunt diferite de asigurările generale", explică Andrea Moneta, care a fost numit în poziţia de CEO al operaţiunilor europene în 2008, după ce a ocupat poziţii de top în cadrul Dubai Financial Group, UniCredit şi Banca Centrală Europeană. Spre deosebire de competitorii săi, grupul Aviva a trecut cel mai bine de criză, fără a fi ajutat de stat, în condiţiile în care ING a primit un împrumut de 10 mld. euro de la statul olandez (din care o parte a fost deja rambursată), iar AIG a fost salvat de la prăbuşire de guvernul american cu injecţii de capital de 185 mld. dolari. În 2009 grupul Aviva a înregistrat subscrieri totale de 34,69 mld. lire sterline, în scădere cu 4,2% faţă de anul anterior.
Pe piaţa românească grupul este prezent şi în administrarea de pensii private, unde are un fond de pilonul II cu 372.000 de participanţi şi active de 223,7 mil. lei, ocupând locul patru pe această piaţă. Pe segmentul pensiilor facultative (pilonul III) Aviva are numai 9.800 de clienţi, ocupând locul şase (din cele 13 fonduri de pe piaţă).

"Ce a fost mai rău a trecut"
Andrea Moneta consideră că ceea ce a fost mai rău din criza economică a trecut, iar acum este timpul pentru soluţii de redresare, fondurile euopene având un rol important în acest context.
"Cred că ce a fost mai rău a trecut, a fost atins deja punctul minim al crizei, iar acum trebuie să găsiţi soluţii pentru redresare. Fundamentele economiei româneşti sunt bune: este o piaţă cu o populaţie tânără, foarte calificată, cu oportunităţi mari de creştere. Aderarea la Uniunea Europeană a adus multe oportunităţi, printre acestea fiind şi accesul la multe fonduri europene. O altă oportunitate este forţa de muncă: know-how-ul este dezvoltat datorită investiţiilor multor companii", explică şeful operaţiunilor europene ale Aviva.