În anul 2011 vom avea o schimbare de trend, cu uşoară creştere economică
Evoluţia economică din acest an are explicaţii solide în
contextul internaţional, dar şi în modul în care la intern am
reuşit să accelerăm reformele structurale. Este limpede că economia
românească este dependentă de fluxurile financiare externe.
În acest context, faptul că sistemul bancar european încă este în
profundă restructurare, cu tendinţe semnificative de încetinire a
creditării, cu o încredere încă la o limită foarte joasă, a făcut
ca resursele externe să fie limitate. În al doilea rând,
neadaptarea segmentului privat la noile cerinţe ale sistemului
bancar a făcut ca tensiunile să crească şi să conducă la o
diminuare a fondurilor alocate economiei reale. În al treilea rând,
cred că trebuie menţionat că noua criză a datoriilor suverane în
Europa, începută în luna mai, a condus la o atitudine rezervată a
băncilor faţă de asumarea de noi riscuri, ceea ce a dus la
accentuarea lipsei de încredere şi la diminuarea creditării. Nu în
ultimul rând, aşteptarea publicării stress-testelor aferente
băncilor din Europa a contribuit la creşterea atitudinii "de
aşteptare" şi a mărit incertitudinile la nivel mondial.
Toate aceste fenomene externe au avut un rol dominant în
comportamentul băncilor din România, ceea ce a făcut ca procesul
reluării creditării să fie diminuat foarte mult.
Disfuncţiile în comunicarea politicilor au afectat
refacerea încrederii
Procesul reluării încrederii a avut de suferit şi din cauza unor
disfuncţii la nivelul strategiei de comunicare a politicilor
publice, ceea ce a creat o atitudine rezervată din partea băncilor
şi a mediului de afaceri. Acum cred că multe din aceste necunoscute
au o variantă de rezolvare, cu consecinţe pozitive în trimestrele
următoare. Aş sublinia faptul că pentru acest an, chiar dacă vom
continua să înregistrăm o creştere economică negativă, un rol-cheie
în schimbarea trendului îl va avea implementarea reformelor
structurale aprobate, precum şi creşterea capacităţii
administrative pentru atragerea de resurse suplimentare, în special
cele legate de fonduri europene nerambursabile.
Exportul a ieşit deja din criză, cererea agregată va
intra pe plus în 2011
În anul 2010 descreşterea economică va fi influenţată, în
principal, de descreşterea consumului, dar în acelaşi timp există
ramuri care îşi vor continua procesul de creştere. Aici menţionez
exportul, care cred că acum putem spune că a ieşit din criză şi va
continua să fie un element constant de creştere economică. Odată cu
absorbţia "şocului" creşterii TVA, se întrevede ca în următoarele 9
- 12 luni cererea agregată să crească şi să înregistreze un plus în
anul următor. Continuarea procesului de restructurare va conduce la
creşterea încrederii şi va duce la o uşoară creştere a creditării,
cu evoluţii pozitive în 2011. Accentuarea procesului de atragere a
fondurilor europene, care vor fi şi ele aducătoare de valoare
adăugată, mă face să afirm că în anul 2011 vom înregistra o
schimbare de trend, ceea ce va conduce la o uşoară creştere
economică.
Anii 2012 - 2013 vor fi perioada în care România îşi va atinge
potenţialul de creştere economică. Aş vrea însă să subliniez că
păstrarea acestui potenţial al creşterii economice trebuie să aibă
la bază o nouă atitudine faţă de muncă, o politică publică
articulată şi predictibilă, o disciplină crescută în utilizarea
banului public bazată pe priorităţi bine definite, şi, nu în
ultimul rând, o accelerare a reformelor structurale pentru a
corecta derapajele înregistrate în anii trecuţi.
Este nevoie de o analiză publică pentru noua strategie
fiscală
Problema reducerii sau nu a TVA de la 1 ianuarie este legată de
strategia fiscală care va fi elaborată în perioada următoare. Ca o
părere personală, cred că acum nu este momentul pentru schimbări
bruşte de strategii fiscale, dar cred că este momentul unei analize
publice care să conducă la o decizie fermă şi neechivocă. Este clar
că strategia fiscală trebuie acomodată în primul rând cu nevoia de
a răspunde interesului contribuabilului, al celui care produce
valoare adăugată şi aduce bani la buget. Cred că noua politică
fiscală trebuie susţinută de toţi partenerii publici din România,
pentru a nu mai fi schimbată, ci din contră, pentru a deveni un
pilon de stabilitate şi predictibilitate.
Contribuţiile sociale nu pot fi reduse fără reforma
sistemelor sociale
Desigur, contribuţiile sociale sunt ridicate, dar trebuie să ştim
că în acest moment toate bugetele sociale sunt deficitare şi
incumbă transferuri substanţiale de la bugetul de stat pentru a
putea fi echilibrate. De accea cred că diminuarea contribuţiilor
sociale poate fi sustenabilă doar dacă se face o reformă profundă a
sistemelor sociale, pe de-o parte, iar pe de altă parte dacă se
aplică o politică publică proactivă de creştere a numărului celor
care lucrează în sectorul productiv, pentru a putea diminua
decalajul actual dintre veniturile încasate şi cheltuielile
efectuate în aceste sectoare sociale.
Consider că în acest moment cel mai important pentru România este
să-şi respecte ţintele pe care le-a convenit atât cu FMI, cât şi cu
Comisia Europeană. De asemenea, acest lucru denotă o creştere a
responsabilităţii asumate şi va conduce la o încredere mai ridicată
din partea investitorilor. Procesul consolidării fiscale trebuie să
fie constant şi să conducă la diminuarea deficitului bugetar în
anii care urmează. Aceasta trebuie să fie consecinţa procesului de
reformare a administraţiei publice, dar şi a sporiri veniturilor
bugetare pentru a crea spaţiul fiscal necesar dezvoltării României.
Cred că aceasta trebuie să fie strategia de bază a anilor viitori,
mai presus de ciclurile electorale.
Creşterea inflaţiei e temporară şi nu justifică
presiunea pe costul finanţării statului
Finanţarea deficitului bugetar nu reprezintă o problemă în sine. Am
trecut peste incertitudinile care au fost în 2009. Acest lucru este
demonstrat şi de faptul că de dată recentă am hotărât ca tranşele
următoare din acordul cu FMI să fie îndreptate în exclusivitate
către BNR. Există în acest moment o presiune pentru creşterea
costului finanţării, ca urmare în principal a creşterii ratei
inflaţiei din cauza majorării TVA. Aş vrea însă să subliniez foarte
clar că această creştere a inflaţiei este temporară şi este
rezultatul unui demers fiscal şi nu monetar. De aceea,
comportamentul băncilor trebuie să fie unul atent şi să nu fie
influenţat de presiuni temporare.
Mihai Tănăsescu este reprezentantul României la FMI, fost ministru al finanţelor între 2000 şi 2004