Cât costă întreţinerea la o maşină second-hand faţă de una nouă?
Preţul de achiziţie nu este aproape niciodată singurul "cost" care trebuie achitat atunci când cumperi o maşină. Cele mai puţin plăcute sunt legate de reparaţii, în cazul maşinilor uzate.
O maşină uzată este întotdeauna înlocuită de una nouă din câteva principii fundamentale. Primul - iese din garanţie, şi implicit tot ce se va strica de atunci înainte va fi achitat de proprietar, iar al doilea, costul legat de întreţinerea acesteia urcă din ce în ce mai mult, deoarece trebuie înlocuite componente cheie ale acesteia. Din acest motiv vedem pe autopro.ro, mobile.ro sau autovit.ro mii de maşini la "superoferte" gen Porsche Cayenne din 2003 la 15.000 de euro - un preţ de Dacia Duster nou. Dar nu de aici vin volumele.
În fiecare lună vedem în rapoartele Direcţiei Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor cum peste 10.000 de maşini second-hand din Europa de Vest intră în România. Acestea au preţuri similare cu ale unui model Dacia Logan, dar costuri de întreţinere de zeci de ori mai ridicate. Costuri care aproape niciodată nu sunt luate în calcul de către cei care le cumpără.
Spre exemplu, cu 8.000 de euro avem de ales între un VW Golf V 1,9 TDI din 2006 sau un Logan 1,6i 90 CP nou. Amândouă au aproape aceleaşi dotări - aer condiţionat, geamuri electrice, ABS, computer de bord şi radio-CD, dar modelul german dispune de o imagine de marcă mai bună - alături de 80.000 km în plus desigur. Ce înseamnă efectiv kilometri în plus? - bani în plus când vine vorba de întreţinere. Spre exemplu, reviziile pentru un Logan 1,6i 90 CP vor costa în 100.000 km aproape 800 de euro, adica în jur de 3.200 de lei. În condiţiile în care acum Dacia oferă gratuit o garanţie de 4 ani, orice alt defect va fi remediat fără niciun cost suplimentar.
În cazul unui Golf V 1,9 TDI între 90.000 km şi 150.000 km se va plăti numai pe revizii aceeaşi sumă de aproximativ 800 de euro, dar la aceasta se vor adăuga "surprize" precum - un set nou de anvelope 300 de euro, un kit de ambreiaj care trebui schimbat la 70-80.000 km - încă aproape 300 de euro, un set nou de amortizoare - încă 330 de euro, discuri şi plăcuţe noi de frână, pivoţi şi bucşe la roţi. Dacă maşina nu a fost utilizată corespunzător putem discuta şi de o nouă turbină în cazul motorizărilor diesel în valoare de aproape 70 mil. lei vechi. Astfel, numai dintr-o simplă enumerare discutăm de cheltuieli suplimentare de 2.500 de euro. Deci se cheltuieşte 8.000 de euro pe o maşină de patru ani vechime, în care se mai investeşte încă 2.500 de euro - adică 10.500 de euro în total. Toate acesta în condiţiile în care în cadrul programului "Rabla" un VW Golf VI nou costă 9.990 de euro, desigur cu trei tichete (care pot fi achiziţionate cu mai puţin de 800 de euro din piaţă), în timp ce un Ford Focus costă 10.300 de euro, dar cu un motor de 1,6 litri, nu 1,4 cum este modelul german.
Dacia Logan 1,6 MPI 90 CP | Dacia Duster 1.5 dCi 110 CP 4x4 | |||
Revizie | Preţ EUR (cu TVA) | Revizie | Preţ EUR (cu TVA) | |
20.000 km | 88 | 15.000 km | 79 | |
40.000 km | 98 | 30.000 km | 149 | |
60.000 km | 377 | 45.000 km | 79 | |
80.000 km | 103 | 60.000 km | 170 | |
100.000 km | 129 | 75.000 km | 79 | |
Total | 795 | 90.000 km | 455 | |
Total | 1.012 | |||
VW Golf V 1,6i 102 CP | VW Golf V 1,9 TDI 105 CP | |||
Revizie | Preţ EUR (cu TVA) | Revizie | Preţ EUR (cu TVA) | |
15.000 km | 106 | 15.000 km | 107 | |
30.000 km | 199 | 30.000 km | 200 | |
45.000 km | 106 | 45.000 km | 107 | |
60.000 km | 295 | 60.000 km | 255 | |
75.000 km | 106 | 75.000 km | 107 | |
90.000 km | 199 | 90.000 km | 200 | |
105.000 km | 106 | 105.000 km | 107 | |
120.000 km | 295 | 120.000 km | 255 | |
135.000 km | 106 | 135.000 km | 107 | |
150.000 km | 199 | 150.000 km | 200 | |
Total | 1.715 | Total | 1.645 | |
VW Golf VI 1,6 TDI 90 CP | VW Golf VI 1,4i 80 CP | |||
Revizie | Preţ EUR (cu TVA) | Revizie | Preţ EUR (cu TVA) | |
15.000 km | 127 | 15.000 km | 72 | |
30.000 km | 223 | 30.000 km | 168 | |
45.000 km | 127 | 45.000 km | 72 | |
60.000 km | 276 | 60.000 km | 260 | |
75.000 km | 127 | 75.000 km | 72 | |
90.000 km | 223 | 90.000 km | 168 | |
105.000 km | 127 | 105.000 km | 72 | |
120.000 km | 276 | 120.000 km | 260 | |
135.000 km | 127 | 135.000 km | 72 | |
150.000 km | 223 | 150.000 km | 168 | |
Total | 1.859 | Total | 1.386 |
Costuri componente | ||||
Componentă | ||||
Ford Focus 1,6i | Ford Focus 1,6 TDCi | Golf V 1,6i | Golf V1,9 TDI | |
Ştergătoare 15.000 - 30.000 km | 61 | 61 | 39 | 39 |
Plăcuţe frână 30.000 - 70.000 km | 172 | 174 | 87 | 87 |
Set amortizoare 60.000 - 70.000 km | 689 | 687 | 502 | 422 |
Kit ambreiaj | 329 | 329 | 336 | 305 |
Acumulator 56 Ah | 74 | 74 | 76 | 76 |
Set anvelope 40.000 km (205/60 R16) | 388 | 388 | 346 | 346 |
Total | 1.714 | 1.712 | 1.386 | 1.275 |