Lovitură pe piaţa vopselelor: Guzu revine cu brandul Duraziv, după ce a vândut Fabryo

Autor: Catalin Lupoaie 21.07.2010

Omul de afaceri Daniel Guzu, care a fondat afacerea cu lacuri şi vopsele Fabryo (fosta Guzu Chim) vândută către fondul de investiţii suedez Oresa, a decis anul acesta să intre din nou pe piaţa de vopsele, cu brandul Duraziv, în care va investi într-o primă fază un milion de euro.



Guzu se întoarce astfel pe piaţa în care a fost prezent timp de 14 ani, până la sfârşitul lui 2008, când a ieşit din afacerea Fabryo. Guzu a încasat împreună cu soţia sa în mai multe etape circa 20 mil. euro din vânzarea acţiunilor pe care le deţinea la Fabryo, o parte din bani fiind investiţi în producătorul de materiale de profiluri metalice şi adezivi Duraziv.

Omul de afaceri nu a putut să intre pe piaţa de vopsele timp de un an din cauza unei clauze de noncompetiţie din contractul cu fondul de investiţii Oresa Ventures, care a expirat în luna februarie a acestui an.

După expirarea clauzei, Guzu a decis să intre din nou pe piaţa de vopsele cu brandul Duraziv, urmând să fie în competiţie cu Fabryo, care a devenit anul trecut cel mai mare jucător de pe piaţa de lacuri şi vopsele decorative, cu afaceri de 35,4 mil. euro.

"După cum stiţi este o pasiune mai veche de-a mea. Sunt în afaceri din '94 şi în scurt timp de la debutul în zona antreprenorială am ales să mă focusez pe piaţa de lavabile şi tencuieli decorative. Îmi place şi am convingerea că pot face din nou o treabă bună, aşa că după doi ani de pauză am decis să revin pe piaţa pe care o cunosc foarte în detaliu. Am luat această decizie analizând toate activităţile în care sunt implicat", a declarat Guzu pentru ZF.

Compania a început din această lună să vândă câte puţin din toate produsele, având în vedere că fabrica are deocamdată o capacitate de producţie redusă de 40 de tone pe zi de vopsele şi tencuieli.

"Investiţia încă nu este finalizată, suntem la început şi capacitatea de producţie nu este suficientă pentru a acoperi toate segmentele. Din acest motiv, am decis să ne focusăm pe segmentul premium, profesional", susţine directorul general al Duraziv. Investiţia totală în divizia de vopsele se va ridica la un milion euro, din care 400.000 de euro au fost deja investiţi, iar 600.000 de euro urmează să fie alocaţi până în vara anului următor.

Piaţa de lacuri şi vopsele decorative a ajuns anul trecut la o valoare de circa 150 mil. euro, în scădere cu 20-25%, iar primii cinci jucători deţin 75% din totalul vânzărilor.

"Suntem la început cu această nouă divizie. Mergem încet, dar hotărâţi. Am intrat din nou pe o piaţă care este cel puţin la fel de concurenţială cu cea de adezivi, dar cred că vom avea rezultate pozitive mai rapid decât pe gama de adezivi", explică Guzu.

Nu se gândeşte la vânzare

Întrebat dacă ia în calcul vânzarea companiei Duraziv, Guzu susţine că nu se gândeşte la acest lucru deocamdată. "Până în acest moment, doar am investit în Duraziv şi încă nu am terminat. Cred că e firesc să aştept şi roadele, nu? Nu intenţionez să vând nimic din businessurile actuale, cel puţin deocamdată. Deci, nici fabrica de adezivi nu este de vânzare. Este un an foarte greu, dar depunem toate eforturile pentru a merge mai departe", afirmă proprietarul Duraziv.

Duraziv, fosta Bau Profil, a intrat pe piaţa adezivilor anul trecut, după ce Guzu a investit 7 mil. euro în construcţia unei fabrici cu o capacitate anuală de 200.000 de tone Unitatea de producţie se află la Popeşti-Leordeni şi are 100 de angajaţi. Compania estimează pentru acest an o creştere de 10% a cifrei de afaceri, până la 10 mil. euro, după ce a lansat brandul de adezivi Duraziv cu Kauciuc, în care va investi în 2010 în promovare circa 1 mil. euro.

O altă revenire

Şi omul de afaceri Jean Valvis a anunţat la finalul anului trecut că va reintra pe piaţa apelor minerale, la şapte ani de la vânzarea Dorna către gigantul Coca-Cola - exit în urma căruia elveţianul de origine greacă a obţinut aproximativ 40 mil. euro în 2002.

Noua fabrică, o investiţie de peste 12 mil. euro situată la 20 de kilometri de Vatra Dornei, va începe să producă brandul premium Aqua Carpatica în vara acestui an atât pentru piaţa locală, cât şi pentru export.

Cifrele reîntoarcerii

20 mil. euro - a încasat Daniel Guzu alături de soţia sa din afacerea Fabryo.

14 ani - perioada în care omul de afaceri a construit afacerea cu vopsele Fabryo, vândută în 2008 către fondul de investiţii Oresa.

1 an - perioada în care Guzu a fost obligat printr-o clauză de noncompetiţie să stea departe de piaţa vopselelor.

1 mil. euro - valoarea investiţiei pentru a reintra pe piaţă cu brandul Duraziv.