BRD crede că va găsi câteva zeci de mii de clienţi pentru carduri contactless

Autor: Liviu Chiru 21.07.2010

BRD-SocGen, a doua mare bancă locală după active, şi-a plănuit să vândă anul acesta câteva zeci de mii de carduri contactless - dispozitive care permit realizarea de plăţi foarte rapide la terminale POS speciale, fără să fie necesar contactul fizic sau introducerea codului PIN.

Banca a lansat acest proiect în primăvară, iar de la jumătatea lunii iulie a făcut trecerea la vânzarea generalizată a produsului, prin întreaga reţea.

"Cardul ca instrument pentru retragerea de cash de la ATM nu mai are valoare. Trebuie să vii cu funcţionalităţi practice", spune Dana Demetrian, director executiv al Polului Administrare Generală a Reţelei BRD. În faza de proiect banca a vândut 2.500 de astfel de carduri, către o clientelă special selectată. În faza de vânzare comercială, cardul va avea un comision de administrare de 25 de lei pe an, similar cu cel al produselor standard. Instrumentul de plată, emis în colaborare cu MasterCard, nu are însă forma unui card bancar clasic, ci a fost lansat sub formă de sticker, care poate fi lipit, de exemplu, pe spatele telefonului mobil. Instrumentul permite efectuarea a cel mult trei plăţi consecutive, în valoare de cel mult 100 de lei individual, fără să fie necesară introducerea codului PIN. În celelalte cazuri, clientul trebuie să introducă codul PIN. Sticker-ul vine la pachet cu un card standard, astfel încât clientul să poată retrage bani de la ATM-uri. Instrumentele sunt ataşate unui cont curent, iar clientul poate solicita şi o linie de descoperit de cont (overdraft). Platforma de plăţi contactless va fi ulterior extinsă şi pentru alte tipuri de carduri. "Zonele importante sunt transportul public şi hipermarketurile. Trebuie să ai unde să utilizezi un astfel de card. Dacă aceste zone se deschid, emiterea va fi inerentă", spune Demetrian. Banca este în prezent în discuţii cu mai multe regii de transport public din ţară, dar şi cu lanţurile de hipermarketuri. În prezent, BRD are instalate 300 de POS-uri care acceptă plăţi contactless, inclusiv cu instrumente emise de alte bănci, iar până la sfârşitul anului numărul acestora ar trebui să ajungă la 1.000 de unităţi. În segmentul ţintă de comercianţi intră şi fast-food-urile, chioşcurile de presă sau florăriile - în linii mari, acele locuri în care se derulează foarte multe tranzacţii, dar de valoare mică. Plăţile contactless au fost lansate pe plan local de turcii de la Garantibank, care au o tradiţie puternică pe piaţa de origine, însă proiectul nu a fost extins la scară largă. Pe de altă parte, Garantibank se află abia în faza de expansiune pe retailul local, neavând forţa să atace piaţa la scară largă. BCR, cea mai mare bancă locală, are, de asemenea, în plan să lanseze carduri contactless, însă proiectul, anunţat încă din toamna trecută, a intrat într-un con de umbră.