Şeful Concurenţei: Directorii care vor să facă ordine în companii ne-ar putea aduce primele autodenunţuri
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, are pe masă primul autodenunţ al unei companii din istoria de 14 ani a instituţiei şi se pregăteşte să dea verdictul în investigaţia pe piaţa fondurilor de pensii private obligatorii, pe care există suspiciuni de înţelegeri ilegale între jucători.
În urmă cu câteva săptămâni, Consiliul Con cu renţei (CC) a avut
primul caz de clemenţă, în urma autodenunţului unei companii care
şi-a recunoscut practicile anticoncurenţiale şi a furnizat
informaţii despre înţelegerile sale ilegale cu alţi jucători.
Chiriţoiu nu a vrut însă să dea detalii despre acest caz, precizând
doar că rezultatele anchetei pe piaţa respectivă vor scoate la
lumină şi numele companiei care a apelat la clemenţă.
Clemenţa este o practică comunitară care permite com paniilor care
se autodenunţă să scape de amendă dacă cooperează cu autorităţile
de concurenţă. Re du cerea amenzilor în aceste cazuri poate fi de
peste 50%.
De ce ajung companiile să se confeseze Con siliului Concurenţei?
"Multe cazuri pot fi gene rate de schimbări la nivelul
managementului unei com panii: un director nou care descoperă
practicile ilegale ale pre de ce sorului său vrea să rezolve
problema prin autodenunţ".
El mai spune că, în prezent, clemenţa este instru mentul de bază
pentru scăderea duratei unei investigaţii. Cea mai grea sarcină a
unui inspector de concurenţă este să adune informaţii
incriminatoare de la companii, în condiţiile în care multe
înţelegeri ilegale între jucători pe aceeaşi piaţă nu apar în
documente scrise.
Mai mult, Chiriţoiu a introdus în acest an în legea concurenţei
reducerea amenzii pentru companiile care îşi recunosc vinovăţia,
măsură care ar putea contribui şi ea la reducerea duratei unei
anchete.
În medie, o investigaţie a CC durează doi ani, însă există în acest
moment şi anchete nefinalizate deschise pe pieţe mari încă din
2005.
"Ne-am propus să finalizăm în 2010 investigaţiile deschise de peste
doi ani, de exemplu cea legată de poziţia dominantă a Poştei
Române, ancheta la Net Master (telecom) şi cea la Master
Card".
În august, Consiliul Concurenţei ar putea da verdictul în ancheta
pe piaţa fondurilor de pensii private, după ce va primi şi punctele
de vedere ale Comisiei Europene în acest caz.
Ancheta a pornit de la faptul că toate fondurile de pensii private
obligatorii de pe piaţă au decis să meargă pe comisioanele maxime
de administrare permise de lege, de 2,5% din contribuţii, iar CC a
încercat să afle dacă există înţelegeri între companii pentru
fixarea acestor comisioane. Aceste fonduri au în prezent circa 5
mil. de clienţi şi au apărut pe piaţă în 2007, odată cu reformarea
sistemului de pensii prin introducerea unei componente
private.
Investigaţia pe distribuţia de carburanţi s-ar putea
finaliza în 2011
Cele mai importante investigaţii pe pieţe mari aflate în derulare
în acest moment sunt în sectoarele farmaceutic, bancar, retail
alimentar şi energie.
Concurenţa are deschise patru investigaţii mari pe piaţa
distribuţiei en gros de medicamente, în timp ce în sectorul
comerţului alimentar ancheta vizează patru reţele de magazine la
care există suspiciuni de abuz de poziţie dominantă în relaţiile cu
furnizorii lor.
Printre investigaţiile "moştenite" de Chiriţoiu - fost consilier
prezidenţial - de la predecesorul său Gheorghe Oprescu se numără
ancheta pe piaţa distribuţiei de carburanţi.
Investigaţia, demarată în 2005, ar putea fi finalizată anul viitor,
potrivit preşedintelui CC, care a precizat că a alocat mai multe
resurse pentru a grăbi finalizarea acesteia. "Sunt patru inspectori
de concurenţă implicaţi în acest caz, iar de curând am mai pus un
economist de la departamentul nostru de cercetare, pentru că avem
nevoie să înţelegem mai bine mecanismul de formare a preţurilor la
consumatorul final", a declarat Chiriţoiu.
Fluctuaţiile preţului carburanţilor la pompă în contextul scăderii
preţului barilului de petrol la minimul istoric a fost anul trecut
printre cele mai arzătoare subiecte.
Pieţele de miliarde de euro aflate în mâinile a doar 3-4 jucători,
precum telefonia mobilă, petrolul, cimentul şi ţigările, ţin "în
priză" permanent autoritatea de concurenţă.
Majoritatea amenzilor-record din istoria de 14 ani a Consiliul
Concurenţei au vizat tocmai aceste pieţe, pentru că abuzul de
poziţie dominantă şi înţelegerile dintre jucători mari pot duce în
final la creşteri nejustificate de preţuri la consumatori, inflaţie
şi putere de cumpărare redusă, acestea fiind printre cele mai grave
practici anticoncurenţiale.
Amenzile în aceste cazuri pot ajunge la 10% din cifra de afaceri
pentru fiecare companie participantă la o înţelegere de tip
cartel.
De ce a schimbat legea concurenţei
La aproximativ un an de la numirea sa în funcţia de preşedinte al
CC, Chiriţoiu a obţinut recent aprobarea Guvernului pentru
modificarea legii concurenţei, prima schimbare după intrarea
României în UE. El spune că noile reglementări sunt inspirate 100%
din legislaţia statelor membre ale UE şi din cea americană, iar
unele prevederi noi au fost sugerate de mediul de business
local.
România are o lege a concurenţei din 1996, iar singura modificare a
acesteia a fost operată în anul 2004. "Aveam nevoie de o lege care
să alinieze şi mai mult reglementările existente la nivel local la
legislaţia din Uniunea Europeană. De exemplu, vechea lege nu putea
garanta dreptul Comisiei Europene de a face inspecţii la sediile
din Bucureşti ale firmelor multinaţionale sau ale băncilor străine,
în cadrul unor anchete derulate la nivel internaţional, deşi prin
tratatul de aderare la UE noi ne-am angajat la acest lucru."
Ce se modifica in legea concurentei si de ce
- Se avansează o cifră la definiţia poziţiei dominante pe piaţă a unei companii - 40% (cota de piaţă). Cu toate acestea, importanţa poziţiei dominante în analiza unei fuziuni sau achiziţii s-a redus, în favoarea analizei competitivităţii pieţei. "Aceasta este metoda de analiză a Comisiei Europene".
- Se introduce un nivel minim al amenzilor date de CC, de 0,5% din cifra de afaceri a companiei amendate pentru încălcarea legii sau 0,1% din cifra de afaceri pentru furnizarea de informaţii false sau incomplete inspectorilor de concurenţă. Vechea lege prevedea doar un procent maxim al sancţiunilor de 10% din cifra de afaceri. "Nu te ia lumea în serios dacă dai amenzi prea mici."
- Investigaţiile CC pot fi încheiate şi fără sancţiuni, doar pe baza angajamentelor scrise ale companiilor că vor respecta recomandările autorităţii de concurenţă. Chiriţoiu spune că această prevedere permite urgentarea investigaţiilor şi uşurează procesul de supraveghere a pieţelor.
- Jucătorii de pe piaţă care recunosc că au încălcat legea vor primi reduceri la amenzi între 10% şi 25%. Acest lucru ar putea tăia din apetitul companiilor pentru contestarea deciziilor CC, în condiţiile în care autoritatea are blocate în prezent amenzi de aproximativ 50 mil. euro din cauza proceselor aflate pe rolul tribunalelor.
- Companiile pot notifica la Consiliul Concurenţei intenţia de a face o achiziţie sau o fuziune pe piaţă anterior semnării tranzacţiei. "Nu este o obligaţie, companiile pot notifica tranzacţia şi după semnarea acesteia, însă notificarea în avans ne permite nouă să demarăm din timp analiza concentrării economice şi astfel să dăm verdictul repede."
- Se introduc amenzi între 5.000 - 40.000 lei pentru autorităţile publice centrale şi locale necooperante în anchetele Concurenţei legate de participarea companiilor private la licitaţii publice. Chriţoiu spune chiar că primarii ar putea plăti din buzunarul lor amenda dacă refuză să furnizeze date inspectorilor de concurenţă. "Ne-am lovit de multe ori de refuzul autorităţilor de a furniza informaţii".