Producătorii de vin fug de creşterea TVA şi îşi caută vesta de salvare în China şi Hong Kong
ProducÂtorii de vin, care se luptă de doi ani cu scăderea pieţei, şi-au găsit vesta de salvare pe continentul asiatic, China şi Japonia fiind cele mai noi destinaţii de export. Contractele pe care firmele le au deja semnate în aceste zone creează premisele ca în următorii cinci ani livrările în aceste zone să sară de 20 mil. euro, în condiţiile în care numai anul trecut exporturile totale de vin ale României au fost de circa 15 mil. euro.
"Orice principiu al concurenţei spune că trebuie să fii pe toate pieţele. Piaţa chineză de vin este la început, din cauza anumitor restricţii, dar este o piaţă foarte mare, unde se numără pe degete concurenţii", a spus Florin Timău, director de marketing al Domeniile Viticole Tohani, companie care a anunţat cel mai ridicat nivel al exporturilor pe această piaţă.
Compania estimează că în următorii cini ani exporturile de vin în China vor fi de 20 mil. euro.
Producătorii de vin au decis să-şi încerce norocul în China după ce pe piaţa locală consumul a scăzut cu circa 10% în ultima perioadă, au existat migraţii de consumatori către segmentele scăzute de preţ, iar majorarea TVA cu cinci puncte procentuale nu a uşurat nici ea soarta companiilor.
David şi Goliat
Demararea unor exporturi către statul asiatic ar putea să pară sinucidere curată în condiţiile în care China este cel mai mare exportator din lume, livrările sale externe atingând 1.201 mld. dolari în 2009.
Invazia "chineză", o problemă pentru puteri economice precum SUA, nu a ocolit nici piaţa locală, anul trecut China aflându-se pe locul cinci în topul statelor de unde România importă, cu un nivel de 1,9 mld. euro şi o pondere de 4,9% în total. La nivelul pieţei vinurilor, importurile din China sunt însă zero.
"O primă comandă de 1,1 milioane de euro este deja realizată, iar până la finele anului 2010 se preconizează atingerea cifrei de 2 milioane de euro export de vin în China. În 2011 se preconizează exporturi de vin Domeniile Tohani în China de circa 10 milioane de euro", a mai spus Timău.
Noile contracte semnate ridică semnificativ nivelul exporturilor Tohani, companie care în 2009 exporta de 0,5 mil. euro în state precum SUA, Germania, Italia, Spania sau Norvegia.
În China compania exportă sub gamele Tohani şi Princiar, dar se gândeşte să dezvolte şi branduri proprii, dar există şi planuri pentru o fabrică.
"Este vorba de un parteneriat Domeniile Viticole Tohani cu un investitor chinez din zona Harbin. Se are în vedere de anul viitor şi construirea unei fabrici în China în zona Harbin, plantarea a 500 de hectare de vie, realizarea unui muzeu şi a unui club al vinului", a mai spus Timău.
Dacă pentru Tohani 2010 este anul primelor exporturi pe continentul asiatic, Vinexport Focşani a demarat acest proiect încă din 2009, când 2,8% din încasări au venit de pe această piaţă. Anul trecut cifra de afaceri totală a Vinexport a fost de 8,8 mil. euro. Compania motivează decizia de a exporta în China prin volumul mare al pieţei, de 121 mil. sticle, şi preţul mediu de asemenea atractiv de 3,12 dolari pe sticlă. Pentru 2010, compania şi-a bugetat exporturi către China de peste 1 mil. euro, adică 10% din cifra de afaceri. Vinexport Focşani mai exportă de asemenea şi în Hong Kong şi Macao.
"În condiţiile scăderii puterii de cumpărare şi orientării consumatorilor români către produsele economice, exportul în UE sau în alte zone este o variantă viabilă pentru depăşirea perioadei de criză economică din România", a spus Angela Mareş, reprezentant al Vinexport.
Salvarea vine din export
Unul dintre cei mai mari exportatori români de vinuri este Halewood, afacere controlată de acţionari străini şi care a avut anul trecut o cifră de afaceri de 9,8 mil. euro, din care 30% au reprezentat exporturi.
"Producem vin pentru exportul pe pieţe precum Marea Britanie, ţările baltice, Germania, ca pieţe principale. Din cauza crizei din anumite ţări în care exportăm, mai ales ţările baltice, unele pieţe au avut de suferit în 2009, situaţie care începe să se redreseze vizibil începând cu ianuarie 2010", a spus Adriana Grecu, director de marketing & export al Halewood România. Alte state în care firma exportă sunt China, Japonia, Thailanda, Polonia, Cehia, Belgia, Olanda, Luxemburg, Israel, SUA, Canada. Pe lista companiilor care caută să cucerească piaţa din China mai este şi Jidvei, companie ale cărei exporturi sunt estimate la 3% din vânzări. Conform estimărilor ZF, Jidvei a avut anul trecut o cifră de afaceri de 26 mil. euro.
Un alt producător bine poziţionat la export este Murfatlar, care livrează pe pieţele externe 15% din producţie, adică 2,8 mil. euro.
"Obiectivul este ca în doi-trei ani să avem circa 30-40% export raportat la cifra de afaceri, iar pentru 2010 estimăm că exportul va atinge 3 mil. euro", a spus Vlad Pintilie, export manager al Murfatlar, care livrează în state precum SUA, Israel, Italia, Spania, Anglia, China sau Rusia.
Pe de altă parte, Cramele Recaş, cu un nivel al exporturilor de 3,5 mil. euro anul trecut, mizează anul acesta pe o creştere de 15% a livrărilor externe, în condiţiile în care a intrat recent în state precum Japonia, Suedia şi Norvegia cu produse din segmentul premium de preţ.
Ce şi unde exportă producătorii locali de vin
Domeniile Tohani
- În 2009, exporturile Tohani au atins 0,5 mil. euro în state precum SUA, Germania, Italia, Spania şi Norvegia ;
- În 2010 estimează livrări de 2 mil. euro către China, iar pentru următorii cinci ani de 20 mil. euro;
- În China compania exportă sub gamele Tohani şi Princiar, dar se gândeşte să dezvolte şi branduri proprii.
Vinexport Focşani
- În 2009 exporturile Vinexport au atins 0,25 mil. euro în China, Hong Kong;
- În 2010 estimează livrări de peste 1 mil. euro în China, adică 10% din cifra de afaceri;
- Înainte de 1989 exportul a fost principala activitate.
Halewood România
- În 2009 exporturile Halewood au atins 2,94 mil. euro, principalele pieţe fiind Marea Britanie, ţările baltice şi Germania;
- În 2010, compania mizează pe exporturi similare cu cele din 2009;
- Compania mai este prezentă şi în state precum China, Japonia, Thailanda, Polonia, Cehia, Belgia, Olanda, Luxemburg, Israel, SUA, Canada.
Jidvei
- Exportă în jur de 3% din cifra de afaceri, în ţări ca Japonia, SUA, Israel, Elveţia, Germania;
- Încearcă să abordeze şi piaţa Chinei, "o piaţă încă în formare".
Murfatlar
- 15% din producţie merge la export, care generează 2,8 mil. euro;
- În 2-3 ani, exporturile sunt estimate să ajungă la 30-40% din afaceri ;
- Compania este prezentă în state precum SUA, Israel, Italia, Spania, Anglia, China sau Rusia.
Recaş
- Anul trecut exporturile au adus în conturile producătorului 3,5 mil. euro ;
- Pentru 2010 s-a bugetat o creştere de 15%
- Au intrat recent pe pieţe precum Japonia, Suedia, Norvegia şi erau prezenţi deja în UK, SUA, Japonia, Germania.